een vraagje dat al een tijdje door mijn hoofd spookt, ben eindelijk aan de restauratie bezig van mijn ds een gewone special eigenlijk die een beetje en het eigenlijk altijd goed gedaan heeft maar heb nog een ds 23 IE blok op de plank liggen…dat ik er altijd wou inbouwen. Nu na het lezen van het forum en de gesprekken met enkele mensen twijfel ik een beetje of ik het ga overbouwen, vraag is nu: is dat blok nu echt zo onbetrouwbaar door de elektonica of zeggen jullie geen probleem gewoon doen?
best car ever

Totaal aantal Berichten: 10635
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wil je er een IE van maken of niet? Zo ja, dan zal je allerlei randapparatuur moeten scoren zoals sensoren, calculator, benzinepomp, kabelbomen enz.
Wil je het ombouwen naar carburateur? Dan zijn er 2 problemen: De kop is wezenlijk anders, ook i.v.m. waterkanalen voor de carburateur, maar je kunt natuurlijk de carburateurkop monteren. Het tweede probleem is wat lastiger: een IE blok heeft geen opening in de zijkant voor de bediening van de benzinepomp. Dit zou te boren zijn, aangezien de draad voor de tapeinden er wel inzit. Derde mogelijk probleem: als het een IE blok is uit een halfautomaat dan zit er een oliekoeler op die de mechanische versnellingsbakbediening in de weg zit. Oliekoeler kun je vervangen door een bypass. Niet afdoppen want dan komt er geen olie in de rest van de motor!
Succes!
Jan
PS De electronica heeft trouwens niets met het blok te maken!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En zo onbetrouwbaar zijn ze niet. Maar vergeleken met de andere DS blokken die volgens mij allemaal wel redelijk hufterproof zijn, gaat dit blok inderdaad wel eens stuk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.