


Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Graag zou ik willen weten waar het thermokoppel zit voor het watertemperaruurlampje bij een dx2 (2100) blok.
Bij de andere blokken die ik ken zit deze op de cylinderkop in de hoek onder het inlaatstpruitstuk , maar bij deze niet.
Wel zit er een temperatuursensor in de waterpomp maar deze dient voor een eventuele temperatuurmeter.
In deze ds is ooit een andere motor gelegd en zal straks ook gaan dienen als donor voor mijn 2L halfautomaat maar dit even ter zijde.
Nu zit het watertemperatuurlampje aangesloten op de temeratuursensor in de waterpomp , en licht het lampje te vroeg op (Bij 85 graden)
Nu zei me laatst iemand dat dat misschien een oud type 2100 kop is , aangezien er op de bij andere blokken gebruikelijke plaats geen thermokoppel zit….... maar dat lijkt me sterk.
Wie geeft me duidelijkheid?
Gr Bjorn














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het klopt dat er op de eerste ds 21 koppen géén thermokoppel-aansluitmogelijkheid is. Die motoren zaten namelijk in auto’s die standaard een temperatuur meter hadden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
En hoe was bij die motoren dan het lampje aangesloten?
Ik neem aan niet op de zelvde plek als de temperatuur meter want dan krijg je het probleem wat ik nu heb.
En was het oud type 2100 blok ook een dx2 , volgens mij gewoon dx toch?
Maar dit was in de tijd van het 2e dash toch?
In ieder geval ik heb een dx2 blok waar ik niet gek sta te kijken als er een oud type kop opgezet is.
Zo blijf ik “verassingen” tegenkomen en zal bij demontage van deze auto begin mei nog wel meer verassingen tevoorschijn komen.
Gr Bjorn






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik begrijp uit watermans post dat ze dat lampje dus niet hadden. Ze hadden immers een thermometer, dus het lampje was niet nodig. Althans dat was de filosofie.
Volg je hart, gebruik je hoofd.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
dan zou het om het 2e dash moeten gaan , want het 3e dach heeft allemaal zo een lampje.
Maar goed als ik me niet vergis was het oud type 2100 blok (dx) uit de tijd van het 2e dash dus dat zou dan heel goed kunnen.
Maar wat lijkt jullie verstandig deze kop moet gereviseerd worden , is het dan denken jullie verstandiger om er een gat voor een thermokoppel in te laten maken op de plaats waar ie op latere type zit , of een echte dx2 kop kopen en die laten reviseren?
Gr Bjorn














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De DX2 kop is een verbeterde versie. Die zou ik nemen.Geeft ook meer vermogen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
oke , wat me welopvalt is dat ik 3 blokken heb waarvan bij alle 3 de blokken speling aanwezig is op de tuimelaars en de asjes en grote as uitgesleten is.
Is dit een veel voorkomend porbleem bij de ds?
Een collega zei laatst die motor loopt niet lang meer , nou ik zeg die haalt zeker nog de demontage van de auto en waarschijnlijk nog veel langer want het zijn de tuimelaartjes die je hoort tikken.
Ik vraag me dus eigenlijk af zijn er nog echt goede cylinderkoppen te krijgen zonder speling op de bovengenoemde delen.
En dan heb ik het nog niet over de klepzittingen en klepgeleiders…...zal volgens mij altijd wel revisiewerk worden of je moet wel veel geluk hebben.
Kwa onderblok is de motor gelukkig zeker nog goed(goede compressie , laag olieverbruik) maar natuurlijk krijgt ie wel een nieuwe dis ketting en spanner enz.
Gr Bjorn
Even voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen:
De temperatuursensor die de temperatuurmeter aanstuurt is anders dan de sensor die de rode lamp bedient.
De voelstift voor de meter is ongeveer 9 bij 9,5 mm, de voelstift voor de rode lamp is dikker en langer (ik heb hem zo niet bij de hand)
en:
Een DX2-kop heeft een temp.voeler (grote stift) aan inlaatzijde kop (tussen derde en vierde inlaat)
Een DX kop (gemerkt 2N…) heeft geen temp.voeler. De temp. meter in het dashboard bij deze wagens wordt aangestuurd door de voeler in het waterpomphuis



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
ja thermokoppel gaat bij een bepaalde temperatuur aan / uit , en temperatuursensor is een feite een warmtegevoelige weerstand.
Maar wat het is wat in het waterpomphuis zit is niet duidelijk , dat kan net zo goed een temperatuursensor zijn…....als er als een dx kop op een dx2 onderblok zit , en een paris-rhone dynamo met een ducellier spanningsregelaar dan is de rest maar de vraag.
Maar goed ik denk toch dat ik naderhand kijk voor een dx2 kop , dat hoort nu eenmaal zo.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon meten; draad van de sensor af. Weerstand meten tussen draadeindje (van de sensor) en massa. Is die oneindig, dan is het een contact. Is die een eindig aantal ohm (even op alle bereiken kijken) dan is het een sensor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bjorn Kusters schreef:oke , wat me welopvalt is dat ik 3 blokken heb waarvan bij alle 3 de blokken speling aanwezig is op de tuimelaars en de asjes en grote as uitgesleten is.
Is dit een veel voorkomend porbleem bij de ds?
Een collega zei laatst die motor loopt niet lang meer , nou ik zeg die haalt zeker nog de demontage van de auto en waarschijnlijk nog veel langer want het zijn de tuimelaartjes die je hoort tikken.Ik vraag me dus eigenlijk af zijn er nog echt goede cylinderkoppen te krijgen zonder speling op de bovengenoemde delen.
En dan heb ik het nog niet over de klepzittingen en klepgeleiders…...zal volgens mij altijd wel revisiewerk worden of je moet wel veel geluk hebben.Kwa onderblok is de motor gelukkig zeker nog goed(goede compressie , laag olieverbruik) maar natuurlijk krijgt ie wel een nieuwe dis ketting en spanner enz.
Gr Bjorn
ff ander topic voor openen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!