Elektrisch probleem BX 1.4
RobertS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 24-03-2010

Gepost: 24 maart 2010 06:15 PM

Hallo mensen.

Na hier regelmatig oplossingen te hebben gevonden voor mijn bx uitdagingen kwam ik er nu toch echt niet meer uit met de huidige topics.

Het volgende.
De auto heeft ongeveer 4 dagen stil gestaan in de garage (waar hij altijd staat).
Toen ik hem wilde starten 2 dagen geleden hoorde ik slechts een korte klik en dat was alles.
Accu leeg/stuk dacht ik meteen. Gelukkig had ik nog een andere klaar staan uit de camper waarvan ik zeker wist dat hij vol was.
Probleem blijft confused
Na wat proefondervindelijk bezig te zijn is de situatie als volgt.
Ik kan de sleutel op contact zetten. De dashboardlampjes gloeien zoals gewoonlijk op. Wil ik echter starten, dan hoor ik slechts nog de ‘klik’ van de relais (die de startmotor inschakeld als ik mij niet vergis) en vervolgens is alles over en uit. Geen dashboard verlichting,geen dimlicht/grootlicht laat staan binnenverlichting. Wat ik ook probeer met de sleutel, geen effect.
Zodra ik de accu heb losgekoppeld 2a3min heb gewacht, kan ik bovenstaande wel weer herhalen.
Het lijkt dus wel een soort thermische zekering die na een paar minuten vanzelf weer inschakelt.
Alle andere smeltzekeringen die ik heb gevonden zijn nog intact.

Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen, aangezien elektrisch niet mijn sterkste kant is.

Om het een beetje op te sommen:
Zit er een thermische zekering in?
En hoe kan ik in dit geval het beste te werk gaan.

Ook als iemand geen pasklaar antwoordt heeft, dan zou een werkwijze alleen al fijn zijn om mij in ieder geval op weg te helpen.
Het betreft overigens een BX 1.4inj 1991

groet, Robert

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 maart 2010 06:19 PM
  [ # 1 ]

Ik zou beginnen met het schoonmaken van de massakabel en controleren of die goed vastzit op zowel de motor als op de carrosserie. Kijk ook even goed naar de + pool en de draad die naar de + van de startmotor gaat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 24 maart 2010 06:50 PM
  [ # 2 ]

Zeker dat je startmotor nog werkt?

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 24 maart 2010 07:03 PM
  [ # 3 ]

Een klap op de startmotor kan wonderen doen

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 24 maart 2010 07:05 PM
  [ # 4 ]

Dat ging mijn antwoord zijn als hij ‘neen’ zei Wink

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 24 maart 2010 08:21 PM
  [ # 5 ]

De TU startmotor zit aan de achterkant van het blok. Wat vaak gebeurt is dat de kabel die je starter van stroom voorziet (een soort dikke accukabel die met een ring op de starter vastzit) corrodeert of, erger, nog breekt. Controleer dat ook even als je toch naar de massakabel gaat kijken.

Voor de volledigheid: op de starter zitten twee stroomdraden. De ene stuurt het startrelais en is dun. De ander zorgt dat de starter voldoende stroom krijgt om rond te gaan en is dus dik, als een accukabel.

Hoe kom je daar nou bij? Je moet even het luchtfilter, dat grote zwarte ding aan de rechterkant van de motor, even verwijderen, samen met de slangen die daarbij horen. Met wat moeite kun je nu over het blok heen de starter zien, zorg dat je er ook licht bij hebt. Controleer de bedrading op corrosie en breuken, indien aanwezig vervangen/repareren. Als dat het probleem niet oplost is je starter waarschijnlijk overleden.

Succes!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 24 maart 2010 08:33 PM
  [ # 6 ]

Kan je ook even de multimeter nemen en kijken of je verbinding meet tussen + en starter… toch? Is zekerder dan ‘kijken’ Wink

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 maart 2010 10:42 PM
  [ # 7 ]

Ik zou eerst even gewoon de multimeter op de batterij zetten in rust , en dan als je de starter bediend .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 25 maart 2010 12:46 AM
  [ # 8 ]

Dus je haalt wel steeds je accukabel weer los?

Ik had een tijdje een lamme accupool, ding raakte eigenlijk maar net de kabel. Door het starten kreeg dat zo’n enorme vonkvorming dat gelijk de boel corrodeerde en de overgansweerstand oneindig werd, geen boordnet, nada.

Wat gebeurt er als je de accu niet los neemt?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
RobertS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 24-03-2010

Gepost: 25 maart 2010 06:14 PM
  [ # 9 ]

Kop spijker raak!

De massakabel op het motorblok was bij het schoentje doormidden.
Omdat er nog wel mooie isolatie omheen zat was dit in de eerste instantie niet te zien.

Omdat er 2 kabels (1 dikke die naar het blok gaat en 1 dunne die naar de carroserie gaat) bleven de lampen dus wel eerst branden zolang hij op contact stond.
Maar de dunne was simpelweg niet voldoende om de motor er ook daadwerkelijk mee te starten.

Toch vreemd dat de alle spanning dan een paar minuten wegvalt. Wellicht een soort beveiliging.

Enniewee….mijn dank is verpletterend Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook