Gister even de mn V6 break op de brug gehad om te kijken wat er moet gebeuren voor de apk.
Onderkant van de auto was rijkelijk ingevet met LHM.
Hierdoor lijkt het stuurhuis lek maar is het volgens mij niet. De leidingen naar de veerpoten L+R voor zweten behoorlijk en dat komt overal op terecht. (waarom een ‘97ér nu al beide leidingen lek heeft??)
Wat beteken dit voor apk? Mn veerpoot zelf is niet lek, dus geen afkeur. Mn stuurhuis is ook niet lek, dus geen afkeur. Maar volgens de APK regeltjes moet het hele stuurbekrachtingscircuit niet zweten.
De een interpreteert het hele hydrolische systeem daarmee als STB-circuit, de ander kijkt alleen naar de leidingen naar het stuurhuis.
Tuurlijk ga ik dit oplossen maar ik heb zo 123 geen nieuwe leidingen liggen. Afspuiten, vingers kruisen en naar de apk?
Iemand dit eerder meegemaakt ?
Ouwe mopperkont




























Totaal aantal Berichten: 9501
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De APK-eisen voor wat betreft hydraulische systemen, dus ook stuurbekrachtigingssystemen van niet-Citroëns, zijn inderdaad recentelijk aangescherpt.
Onderdelen hiervan mogen niet meer lekken of zweten.
Mijn XM is vorige maand nog afgekeurd op een vette drukregelaar.
Dit is al jaren zo, maar nu toch een reden tot afkeur.
Is het onderdeel slechts vet door iets zweten, dan rest slechts 1 oplossing.
Even lekker met remmenreiniger of een andere ontvetter er over heen en met perslucht schoonblazen.
Doe dit vlak voor de keuring en het mag geen problemen opleveren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Matthijs309 schreef:Gister even de mn V6 break op de brug gehad om te kijken wat er moet gebeuren voor de apk.
Onderkant van de auto was rijkelijk ingevet met LHM.
Zijn je retourleidingen van de veerpoten niet lek? Die willen nog wel gemakkelijk scheuren op die leeftijd hoor. Vervangen is erg gemakkelijk.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Nee het zijn de leidingen naar de poten toe die lekken. De routerleidingen heb ik niets aan kunnen zien
Ouwe mopperkont

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Misschien die dan eens losnemen, goed reinigen en de leidingrubbers vervangen? Als het daar lekt kan het toch nooit zo dramatisch zijn?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Je neemt ze niet zomaar even los anders had ik ze wel meteen “even” vervangen Die dingen lekken niet op de aansluitingen bij de poot/HA blok (volgens mij zitten er niet eens rubbers) maar bij de persovergang van flexibel naar vaste leiding.
Ouwe mopperkont























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
En juist daar lekken ze, kwaaltje van type 2 lijkt het idd wel.
Vervangen is niet een klusje wat je even tussendoor doet, ik heb er laatst nog een vervangen bij een type 2 XM van WimB. Klusje moet echt met twee man gebeuren, op sommige momenten kom je armen te kort.
Het stuurhuis moet gelicht worden anders komen de leidingen er niet onderdoor en haal de uitlaat op dat punt er ook maar weg, creëer daar zoveel mogelijk ruimte.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Nee, vervangen is een van de mindere klussen. Zeker de rechter leiding.
Wim,
Disciplus Simplex




























Totaal aantal Berichten: 9501
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is dit een serie 2 probleem?
Ik heb 2 exemplaren modeljaar ‘93, 1 in gebruik en 1 als donor.
Bij beide voitures nog geen zweetplekje te ontdekken, zowel voor als achter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9501
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is dit een serie 2 probleem?
Ik heb 2 exemplaren modeljaar ‘93, 1 in gebruik en 1 als donor.
Bij beide voitures nog geen zweetplekje te ontdekken, zowel voor als achter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, schijnt bij het karakter van een type 2 te horen.
Wim,
Disciplus Simplex
Mn diesel uit ‘97 heeft al dunne leidingen. Die heeft dat niet en volgens mij ook niet gevoelig voor.
maargoed, nu maar op zoek naar 2 andere denk ik
Ouwe mopperkont
in aansluiting hierop… Heb zelf ook een XM type II (2.0 aut) die van tijd tot tijd lhm lijkt te lekken. Dan weer niet, dan weer wel… geen peil op de trekken. Steevast wel altijd op dezelfde plek… ter hoogte van het rechter-achterwiel. Olie ligt dan op de grond en oogt wat geel groen… garage kon niks vinden, iemand idee wat dit kan zijn, of het ernstig is en hoe op te lossen.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Scheurtje in de lekzak?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “






















Totaal aantal Berichten: 3448
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Matthijs309 schreef:Nee het zijn de leidingen naar de poten toe die lekken.
Misschien een idee om de leiding met een pijpensnijder te delen onder het flexibele stuk.
Daarna een nieuwe doorsnijden en monteren met een stalen knelkoppeling op de deling.
Dan hoef je dat onderste lastige deel niet los te halen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nou, ik denk dat ik liever dat onderste stuk even wat langer over doe dan dat ik met een pijpensnijder mn hydroliek leidingen in ga
Ouwe mopperkont