Totaal aantal Berichten: 492
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ik ben bezig met het vervangen van de distributieriem,
bij het loshalen de krukaspoelie geblokkeerd op 2 plaatsen, verhit (met aansteker), kruipolie erop, en toen deed ie toch nog *klap* en had ik de krukaspoelie in 2 stukken
Het blokkeeroog doet het nog Gelukkig zit dat deel er nog op. Als ik vliegwiel blokker (ik moet nog even kijken hoe) blijft de timing goed he?
En weet iemand of deze bij de dealer te halen zijn of bij de automaterialenhandel? En natuurlijk hebben ze die niet op voorraad, is er een type waarmee het vergelijkbaar is?
Hartelijk dank!
2CV 1985

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Of als iemand er nog 1 heeft liggen, omgeving Enschede… ik heb hier nog wel wat geld liggen
2CV 1985

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
weet iemand dit misschien? mijn vermoeden is dat ze ook wel zitten in andere XU motoren, hij is alleen maar voor de v-snaar (dynamo) dus het zal geen bijzonder exemplaar zijn?
Ik ga morgen ff de sloop af, kijken of er 1tje is die makkelijk los gaat
2CV 1985

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De dealer kan die poelie helaas niet meer leveren, heb daar zelf ook mee zitten klooien vorig jaar toen ik er een stuk trok.
Maar ik heb afgelopen weekend een motor vervangen in Ermelo, de eigenaar van die auto heeft nog zo’n poelie over, die zat ook op het nieuwe blok namelijk.
Ik weet zeker dat je die kunt overnemen, als je wilt kan ik je wel zijn email adres geven, dan kan hij hem opsturen.
Verder inderdaad, als je het vliegwiel blokkeerd zit het goed, maar een gemakkelijke manier om je timing te controleren en goed te houden is door de beide tandwielen te markeren met typp-ex of nagellak, teken twee tandjes op het tandwiel af en het tandje wat daar tussen valt op de riem. Dan haal je de oude riem los en tel je het aantal niet gemerkte tanden tussen de markeringen, de nieuwe riem markeer je op dezelfde plek en plaats je dan zo dat de tandjes weer op de juiste plek vallen. Riem op spanning brengen en dan is het goed, wel natuurlijk altijd even met de hand de motor een paar keer rond draaien als extra zekerheid.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Overigens, mocht je sneller zo’n poelie willen hebben, zo’n beetje alle 1.6 en 1.9 monopoint motoren uit de XU reeks gebruikt in Troens en Peusjes hebben dezelfde poelie. En als tip voor bij het loshalen, blokkeer het vliegwiel met een dikke schroevendraaier oid. Tussen de versnellingsbak en het blok aan de bovenkant zit een inspectiegat, daar kun je het vliegwiel blokkeren, zo wordt het wel een two-man job maar kun je zonder moeite de bout losschroeven. De poelie zelf zit klem op de krukas, maar komt met wat wrikken met de hand altijd los.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
grote persluchthamer is nog altijd het handigste hiervoor vind ik.
maar die moet je dan natuurlijk wel ter beschikking hebben.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Mechuccio: bedankt voor alle tips, ga ik vandaag zeker gebruiken!
Vanochtend in alle vroegte de sloop geplunderd en ik heb een “nieuwe” Voordeel van een sloper: alles mag stuk, dus weinig voorzichtig met veel metaal in de weer geweest en het is gelukt!
2CV 1985

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
In die poulie zitten toch ook 2 of meer grote gaten? Ik heb toen 2 grote bouten erin gestoken, 2 moeren aan de andere kant, en de 2 moeren elke keer evenveel aandraaien. De 2 bouten duwen zo vanzelf de poulie van de krukas. Aan de achterkant van het blok zit ook een opening voor het vliegwiel, en als je half onder de auto ligt kan je het vliegwiel blokkeren met een dikke schroevendraaier en met een ringsleutel de bout losmeppen van de poulie.

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ik had de 2e grote gaten geblokkeerd, toen zijn ze allebei gebroken.
Poelie is ondertussen verwijderd door een schroevendraaier op het vliegwiel te houden, toen ging het vrij vlug!
Ik zag dikke klodders uitgeharde locktite (denk ik?) op het schroefdraad zitten. Voor wie het gebruikt: wees bescheiden graag
2CV 1985

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ja ok, ik blokkeer die poulie nooit zo, alleen maar bij het vliegwiel. En jij vanaf nu ook denk ik .

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
yup
gestart.. en hij “huppelt”, dus iets is niet goed.
Nog een keer gekeken of de blokkeerpennen er nog in gingen, ja dat zat allemaal goed…. denk ik?
Kan iemand misschien bevestigen?
dat is vast het goede gaatje? (heb hier poelie er even vanaf gehaald voor betere foto…)
2CV 1985

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat is inderdaad het goede gat. Zitten de streepjes van de riem ook op de plek van de merktekens van de tandwielen? Wat voor spanrol zit erop, eentje met een veer of een simpel excentrisch wiel?

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Spanrol: met een veer, lekker makkelijk.. die heb ik zelf zijn werk laten doen, 2 rondjes gedraaid aan de poelie, veer los-vast en toen leek het me goed. Zal zo de spanning nog eens controleren.
Streepjes van de riem: daar is niet op gelet bij montage, ik had hulp van 2 mensen die zeiden “ach nee, dat is niet nodig”. Ja, en zij zijn er nu niet meer Zul je altijd zien
2CV 1985

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Opzich maken die streepjes ook niet zo veel uit, want als de pennen in de daarvoor bestemde gaten vallen, dan zou de timing goed moeten zijn. Dan kan ik zo snel alleen aan de spanning van de riem denken. Wel staat er een richting op de riem aangegeven, ik weet niet hoe belangrijk deze is, volgens mij is dit alleen maar omdat de streepjes andersom niet op de goede punten vallen. Ik zou even de spanning controleren.
Op die poelie staat ook nog een streepje. Moet die niet ergens gelijk mee staan op het blok? Volgens mij staat er op het blok ook nog ergens een merktekentje? Of heb je de krukas en nokkenas niet gedraaid toen de riem eraf lag?

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als de (10 mm?) pen bij de krukas goed past, en die bij de nokkenas, dan zou de timing goed moeten zitten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je goed passende pennen gebruikt.