2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
veercomputer
dipita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 15-12-2009

Gepost: 30 maart 2010 06:39 PM
  [ # 16 ]

Nou ja… Gelukkig is ook een eufemisme natuurlijk…. Het zijn niet mijn diodes en ook niet de VC, De lexia gaf aan dat er iets is met een klep bij de voorraadbol op de achteras.. Inderdaad een type 2, een hele klus, maar moet wel gebeuren. Misschien wel handig overigens als ik zo’n kastje aanschaf om zaken uit te kunnen lezen, heb je die nog Malle Pietje? Wordt er overigens al gewerkt aan een kastje met een tekst schermpje?

Ik heb dat kastje ter verbetering van de vering en voor het overrulen van de VC op foutcodes uit Engeland ook nog niet ontvangen trouwens, maar houd het forum op de hoogte met mijn bevindingen hierover.

GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 maart 2010 11:18 PM
  [ # 17 ]

de voorraadbol op de achteras? Je hebt maar 1 voorraadbol en die zit voor. Misschien dat de SC/MAC-bol bedoeld wordt? Maar welke klep dan bedoeld wordt? De anti inzak klep achter denk ik.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
dipita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 15-12-2009

Gepost: 31 maart 2010 03:04 PM
  [ # 18 ]

Hoi Brian,

Vergeef mijn onduidelijkheid, ik bedoel de anti inzak bol…., althans er schijnt ook een veerbol op de achteras te zitten(ik ben geen monteur), daar zit een klep bij en die geeft de storing.
In februari is er een nieuwe LHM pomp in gezet en toen is ook de LHM vervangen. Vanaf dat moment veert ze wel iets beter, maar komt het wel akelig dicht in de buurt van de mercedes (hard als een plank) die we hebben en daarvoor heb ik geen XM natuurlijk.
Na nadere inspectie bleek dat de klep op de achteras de storing gaf, waardoor de VC in een soort van veilige modus gaat om het systeem verder te beschermen. Het is inderdaad zo dat het sportstand lampje dan niet oplicht bij het starten van de motor.
Willem van Garage Gert de Jong in Aalsmeer (waar ze in onderhoud is)gaf aan dat het door de nieuwe LHM zomaar kan zijn dat na het resetten van de VC de storing weg is. Met andere woorden, vervuiling van de LHM zou de boosdoener kunnen zijn. Ik moest maar weer een keer langs komen om hem te resetten, dan weten we meer.
Intussen zakt de auto vrij snel in aan de achterkant na uitschakelen, waardoor ik (logisch) denk dat de klep wel degelijk aan vervanging toe is.

GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 maart 2010 04:59 PM
  [ # 19 ]

op de achteras heb je afgezien van de 2 bollen voor de wielen, een smac bol zitten. Er zit er echte rook een op het hydraische blok, daar waar die klep in zit en dat spoeltje voor die klep zit.

Ik ga er ff vanauit dat je die bedoeld.

Is er redelijk eenvoudig onderuit te halen hoor. Uitlaat weg, hitteschild weg ( wel weer goed terugzetten anders heb je straks een rammel Smile, en je kunt erbij.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2010 05:23 PM
  [ # 20 ]

Een brug maakt het wel veel makkelijker hoor! (maar dat geldt bijna altijd als je onder de auto moet werken Smile )

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
dipita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 15-12-2009

Gepost: 31 maart 2010 05:43 PM
  [ # 21 ]

Ik heb helaas geen brug Sad (maar wie wel….)
Ik ga ervan uit dat ik het tijdelijk kan omzeilen met dat Engelse kastje en in mei gaat ze naar de specialist. Dat soort reparaties, met LHM en zo ga ik niet aan beginnen. De klep is niet zo kostbaar, de tijd om hem te vervangen wel…. 
broken

GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 maart 2010 06:22 PM
  [ # 22 ]

Kost die nieuwe klep eigelijk ?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2010 06:32 PM
  [ # 23 ]

Niet zo kostbaar?

Er zijn drie verschillende, steeds voor en achter hetzelfde:
Type I t/m orga 5928: niet meer leverbaar
Type I vanaf orga 5929: €572,85
Type 2: €873,69

Komt trouwens uit dit draadje
Is misschien ook wel interessant voor je. Ik ben zelf uiteindelijk nooit aan het schoonmaken van het blok toegekomen, want intussen heb ik een andere XM.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43458
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2010 06:34 PM
  [ # 24 ]

Goh, dat valt erg mee. Een uitlaat voor een V6 van 1999 is duurder.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2010 06:39 PM
  [ # 25 ]

Ja, en zo zijn er wel meer dingen die duurder zijn. Maar om nou te zeggen dat het erg mee valt. Misschien voor de gelukkigen onder ons die SM rijden ( Ja, ik ben jaloers Wink ), maar 800+ vind ik nogal wat.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43458
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2010 06:55 PM
  [ # 26 ]

Brian, ik snap werkelijk niet hoe je aan het idee komt dat iedere sm-eigenaar een bak poen zou hebben en waarom dat ook hier nou weer zonodig genoemd moet worden. Je kent mij niet, maar als dat wel zo zou zijn zou je weten dat je opmerking nergens op slaat Wink.

Waar het om gaat is dat de gemiddelde xm rijder kennelijk geen idee heeft van de prijzen van onderdelen van de concurenten. Wat dacht je van een EGR-klep van 600 euro? Voor een Opel Astra dus hé. Dynamootje voor een toyota avensis? 900 euro. Aircopomp voor een saab van ‘93? 700 euro.. Uitlaat van de genoemde V6, 1000 euro. Enz enz. Dan is die 800 voor een klepje wat alleen op een xm voorkomt, dus geen standaard bosch-uit-het-vak onderdeel is, helemaal niet zo gek.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
dipita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 15-12-2009

Gepost: 31 maart 2010 07:18 PM
  [ # 27 ]

Ehhhh, ik dacht aan een paar tientjes…....  cry

GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 31 maart 2010 10:53 PM
  [ # 28 ]
waterman schreef:

Brian, ik snap werkelijk niet hoe je aan het idee komt dat iedere sm-eigenaar een bak poen zou hebben en waarom dat ook hier nou weer zonodig genoemd moet worden. Je kent mij niet, maar als dat wel zo zou zijn zou je weten dat je opmerking nergens op slaat Wink.

Waterman, dat zeg ik ook niet en dat bedoel ik ook niet. Sorry als die suggestie gewekt is, maar ik bedoelde dat de prijzen van SM-onderdelen vaak nog veel duurder zijn dan van een XM, en dat voor een SM-rijder bepaalde prijzen bij een XM misschien nog wel meevallen. Ik noem een SM-rijder dan ook een gelukkige vanwege het kunnen rijden in een SM en niet vanwege een al dan niet veronderstelde bak poen. Ik ben ook niet jaloers op mensen met veel geld, maar wel op mensen die SM rijden. Wink

En over de prijzen van nieuwe onderdelen ben ik het met je eens, maar in de context van dit draadje, namelijk dipita die dacht dat een klep niet zo duur was, maar dat het vervangen duur zou zijn, wilde ik aangeven dat de prijs toch ook zeker in de klep gaat zitten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 31 maart 2010 10:58 PM
  [ # 29 ]

Klep van een sloper kopen (dan heb je het dus over hooguit een paar tientjes), die openmaken en netjes schoonmaken. En vervlgens uitwisselen.
De klep die eruit komt weer netjes schoonmaken en deze uitwisselen met de klep aan de voorzijde. Vervolgens veercomputer uitlezen en restten en je hebt weer een heel frisse XM!
OK, het kost wat werk, maar dat heb je nu eenmaal met een XM. Als je er zelf niet aan wil/kan werken, dan zou je haar ook nog in de capabele handen van Richard bij Chyparse kunnen geven. Kost wat meer, maar dan heb je het ook meteen helemaal in orde. Hij zal namelijk ook je bollen testen, bijvullen en/of vervangen indien nodig.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
dipita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 15-12-2009

Gepost: 01 april 2010 01:39 PM
  [ # 30 ]

Dank voor alle adviezen! Ben blij dat ik het wellicht op kan lossen met een kastje van 4 tientjes…. (zie link op de eerste pagina)
Binnekort maar weer even naar Aalsmeer om te informeren hoe het nou precies zit met die foutmelding op de Lexia.

GS Basalte (DB-58-KK)
Xantia 2.0 SX
ZX 1.8 Aura
Xara 1.6 Coupe prestige
XM 3.0 V6 24 Exclusieve (type 2)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook