2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
radiateur demonteren
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 03 april 2010 06:40 PM
  [ # 16 ]

de radiateur is gedemonteerd, met dank voor de verwijzing naar de foto’s
hierna het motorblok gespoeld met caustic soda.
zowel onder in het vat als boevenin ontstond een laagje van enkele mm’s bruine drab, niet echt veel

hierna de waterpomp gedemonteerd,alles in orde

nieuwe thermostaat gemonteerd

radiateur had inmiddels een nacht gevuld gelegen met schoonmaakazijn.
hier is echter geen vuiligheid uitgekomen, water stroomt er snel doorheen

na montage eerst maar eens gevuld met water, starten na ca. 30 seconden begon het lampje temperatuur + STOP alweer te branden, motor voelde nog koud.

motor laten draaien, alles ontlucht (kachel aansluitingen losgemaakt) motor nog enige tijd laten draaien, er ontstaat geen druk in het reservoir, radiateurdop is eenvoudig te openen.

toen maar een stukje wezen rijden, geen probleem, geen extreme hitte onder motorkap waar te nemen.

ik wil nu de voeler welke het lampje in het dashbord schakeld vervangen. naast de waterpomp heb ik een sensor zien zitten. is dit degene welke dasbord bedient of is deze van de injectie?


indien deze niet van het dashbord is waar moet ik de goede voeler zoeken?
het betreft een 23IE uit 1973

Afbeelding Bijlagen
1.jpg3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

23ie

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 april 2010 11:10 PM
  [ # 17 ]

Die is idd van de injecte. Die voor het dashboard zit in je blok.

EDIT: Oh nee, dat is bij een 21ie. Die in je waterpomphuis is idd voor je dash

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2010 11:17 PM
  [ # 18 ]

Dat is niet helemaal correct. Bij een 23 injectie kan de sensor voor het dashbordlampje of in het waterpomphuis zitten of in het verdeelstuk waar de koudestart-luchtschuif tegenaan zit. Hoe dan ook: de sensor voor het “motor te heet lampje” en voor de ( optionele) watertemperatuurmeter zitten nooit in het blok of in de kop bij een injectiemotor van een DS. De sensor voor de injectie zit op de wateruitgang links op de kop, naast de stroomverdeler.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 april 2010 11:24 PM
  [ # 19 ]

Bij een 23ie zit die toch wel altijd daar? Bij een 21ie kan die dacht ik wel op beide plekken zitten, afhankelijk van het bouwjaar. T/m modeljaar ‘71 bij de koudeluchtschuif, daarna in het waterpomphuis.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2010 11:31 PM
  [ # 20 ]

Bij een 23 ie moet ie volgens het wphb in het waterpomphuis zitten, die sensor voor het lampje. Maar… ik heb al heel wat auto’s gezien waarbij dat dus niet het geval is. Om gek van te worden…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 april 2010 11:38 PM
  [ # 21 ]

Ook hier is dus de theorie weer anders dan de praktijk. Het zal ook eens niet zo zijn.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 06 april 2010 10:15 PM
  [ # 22 ]

voeler zat inderdaad in waterpomphuis, vandaag vervangen, probleem opgelost

23ie

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 april 2010 10:59 PM
  [ # 23 ]

Je weet nu in ieder geval zeker dat alles schoon is!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook