1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
23injectie onder revisie
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 29 maart 2010 08:06 PM

Het moest er van komen. Zoals eerder aangekondigd lagergeruis in het vooronder, de krukas aan de beurt.
Vandaag het blok uitgebouwd, hoop dat ik straks alles weer weet te vinden.
Morgen verder kaal maken en dan op naar Hilversum (motor revisie Frank, ervaringen??)
In de tussentijd eerst al die bagger uit het vooronder zien te krijgen, roesten zal het niet gedaan hebben. Maak wel wat foto’s (make over programmaatje maken, is tegenwoordig in)

Vraagje: ofschoon mijn blok prima draaide, compressie OK , kop net 3000 km geleden gereviseerd,  wordt mij natuurlijk morgen gevraagd wat ik allemaal aan het blok wil laten doen. Eigenlijk alleen de lagers maar wat te denken van zuigers etc. Wat is jullie ervaring\advies?
(Hydrolica loop ik al na, HD-slangen vervang ik waar nodig (keihard)en en her en der nieuwe draadjes)

grtz

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10634
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 maart 2010 08:09 PM
  [ # 1 ]

Kijk goed naar de distributie; hoeveel mm de plunjer uit de spanner is. Zuigers en busssen; hoeveel km zitten ze er al in?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 29 maart 2010 08:43 PM
  [ # 2 ]

De zuigers en bussen zitten er in ieder geval zo lang als ik er mee rijd en da’s 40.000 km.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 29 maart 2010 09:19 PM
  [ # 3 ]
robbertkars schreef:

Het moest er van komen. Zoals eerder aangekondigd lagergeruis in het vooronder, de krukas aan de beurt.
Vandaag het blok uitgebouwd, hoop dat ik straks alles weer weet te vinden.
Morgen verder kaal maken en dan op naar Hilversum (motor revisie Frank, ervaringen??)
In de tussentijd eerst al die bagger uit het vooronder zien te krijgen, roesten zal het niet gedaan hebben. Maak wel wat foto’s (make over programmaatje maken, is tegenwoordig in)

Vraagje: ofschoon mijn blok prima draaide, compressie OK , kop net 3000 km geleden gereviseerd,  wordt mij natuurlijk morgen gevraagd wat ik allemaal aan het blok wil laten doen. Eigenlijk alleen de lagers maar wat te denken van zuigers etc. Wat is jullie ervaring\advies?
(Hydrolica loop ik al na, HD-slangen vervang ik waar nodig (keihard)en en her en der nieuwe draadjes)

grtz

Helaas kan je aan de buitenkant daar niet over oordelen,mijn ervaring leert me dat een offerte alleen goed gemaakt kan worden als het blok uit ekaar wordt gehaald en via metingen wordt bepaald wat er nu aan vervanging toe is. Het is natuurlijk wel het vertrouwen hebben in diegene die het blok gaat reviseren. Ik ben zelf na verhalen in het clubblad en persoonlijk contact en ervaringen bij anderen bij een adres terecht gekomen waar ik het vetrouwen in had verkregen.

En uiteraard hoort hierbij een revisiebedrijf wat juist jarenlang ervaring heeft in de DS-blokken.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2010 04:46 PM
  [ # 4 ]

Blok staat inmiddels bij het revisiebedrijf, lagers, zuigers, bussen, nokkenas het heeft allemaal aandacht nodig. Van de week even langs om het hoe en hoeveel te bespreken sick 

Bij inspectie van de kop die ik er 3000 km geleden gereviseerd in heb laten zetten door 1 van de bekende partnergarages bleek dat alle kleppen op 1 na lekten. Dit geconstateerd door een rubbermof in de in- of uitlaatpoorten te stoppen en de luchtslang erop te zetten. Zeepsop op de kleppen en daar waren de bubbels. Omdat het bijna alle kleppen betrof, kan ik deze manier van aantonen wel vertrouwen?
Tenslotte ga ik op basis van deze constatering wel even verhaal halen bij de niet nader genoemde partnergarage.  idiot

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 04 april 2010 09:04 PM
  [ # 5 ]

Ligt misschien aan je gebruik van de auto: de kleppen moeten goed warm worden tijdens lange rit om te gaan draaien en goede afdichting te geven/houden, dacht ik. Heb je wellicht veel korte ritjes gemaakt?

Edit: ben geen professional…

knuffel

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2010 10:58 PM
  [ # 6 ]

nee, juist niet maakte dagelijks redelijk lange ritten. Ben rustige rijder top 120 vind ik wel mooi.

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 05 april 2010 06:38 PM
  [ # 7 ]

Over de kop, zie de uitleg van de partnergarages door de id/ds club, zij kunnen dus ook helpen bij meningsverschillen, mocht je er niet uitkomen.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 05 april 2010 07:59 PM
  [ # 8 ]

het vervelende is dat ik hem tot op heden volkomen vertrouwde. Ben ook al jaren een zeer goede klant als ik alle rekeningen op een rijtje leg. Zowel de 23 als de 21 zijn bij hem in onderhoud. Ik heb nu een switch gemaakt naar Almere mede vanwege de stallingsmogelijkheden en daarmee de mogelijkheid van auto te wisselen. Daarbij dus ook de deal gemaakt voor de motorrevisie.
Wat ik niet zeker weet is of het hier “nijd tussen professoren betreft” of dat er toch sprake is van wederzijds collegiaal respect. In het eerste geval lijkt het net alsof je naar een nieuwe tandarts gaat die meestal begint met de vraag wat voor soort slager ik in godsnaam ben geweest om vervolgens de zakrekenmachine te pakken.
Kort en goed, moet opletten dat ik niet vreselijk ..... wordt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2010 08:03 PM
  [ # 9 ]

Er is in de DS wereld absoluut sprake van haat en nijd, dus laat je vooral niet OPnaaien! Over almere kan ik je namelijk ook wel even een boekje opendoen. Ga naar je voormalige garage en bespreek hetgeen er geconstateerd is. Vraag om uitleg. Klagen is één, het oplossen is twee. En daar moet je je voormalig garagehouder wél een eerlijke kans voor geven Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 05 april 2010 10:58 PM
  [ # 10 ]

robbertkars schreef:

Bij inspectie van de kop die ik er 3000 km geleden gereviseerd in heb laten zetten door 1 van de bekende partnergarages bleek dat alle kleppen op 1 na lekten. Dit geconstateerd door een rubbermof in de in- of uitlaatpoorten te stoppen en de luchtslang erop te zetten. Zeepsop op de kleppen en daar waren de bubbels. Omdat het bijna alle kleppen betrof, kan ik deze manier van aantonen wel vertrouwen?

Volgens mij is dit onbetrouwbaar, omdat je de klep enigzins open duwt. Dus lekkage zichtbaar maakt waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Normaal doe je een cilinderlek test, hierbij zet je de cilinder onder druk en hoor je of er in de inlaat of uitlaat lekkage is. Bij deze methode komt er meer druk op de klep, waardoor deze zich dicht zet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2010 11:02 PM
  [ # 11 ]

Kleppen op lekkage testen doet men het beste onder vacuum.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 05 april 2010 11:35 PM
  [ # 12 ]

Lucky heeft helemaal gelijk. Als je perslucht op inlaat of uitlaat zet wordt de klep aan de verkeerde zijde onder druk gezet en zal daardoor heel snel lekken. Je hebt de kop al los liggen dus een cilinder lektest lukt even niet…. Wat je wel kan doen om te checken of de kleppen netjes op de zittingen komen is even de klepveren losmaken en het afdicht vlak van de klep met een beetje pruisisch blau in te smeren en vervolgens zachtjes tegen de zitting de tikken. De aftekening die op de zitting onstaat moet een mooi cirkeltje vormen. Als dat zo is dan ligt de klep goed aan en zal onder druk ook zeker sluiten. Heb je geen geen mooie aftekening dan is het nu een kleinigheidje om ze even met wat slijppasta opnieuw in de slijpen.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 13 april 2010 09:46 PM
  [ # 13 ]

vandaag bij het revisiebedrijf langs geweest waar de kop inmiddels op tafel lag.
Vaststelling, elke cilinder vertoont haarscheuren tussen het bougiegat en de klepzetels, met de slijptol en een beetje gummen een van de scheuren in de 1e cilinder gerepareerd, oude kleppen erin gezet ipv nieuwe, rare pakking op de bussen voor de bougies, maar voor de helft nieuwe klepgeleiders, niet gestraald etc etc.  Plusje is dat het onder vacuum niet lekt, minnetje dat het revisiebedrijf min of meer weigert deze kop op een net gereviseerd blok te zetten (beroepseer). Toen ik de rekening liet zien van 1300 euris die ik destijds betaald heb voor de koprevisie ging men helemaal uit zijn dak.
Kop nu in de kofferbak en mij psychisch voorbereiden op een gesprek in Amsterdam, zucht.
Wel weer leuk dat ik een collega forummer tegen kwam die dit verhaaltje aan het volgen was.
Weet je weer waarvoor je schrijft.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 14 april 2010 12:01 AM
  [ # 14 ]
robbertkars schreef:

minnetje dat het revisiebedrijf min of meer weigert deze kop op een net gereviseerd blok te zetten.

Het revisiebedrijf wil dus geen enkel risico nemen.

Maar wat ik me nu afvraag, is de cilinderkop nu in redelijke goede staat of is die volgens het revisiebedrijf afgeschreven ?.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat vorige revisie ver beneden de maat is geweest.

.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 april 2010 12:21 AM
  [ # 15 ]

Mogen we nu dan eindelijk weten om welk bedrijf het gaat aub?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook