








Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
lucky, het revisiebedrijf, Frank Motoren revisie in Hilversum, gaf aan dat eigenlijk de bougiegaten
uitgeboord en uitgefreesd moeten worden en vervolgens opnieuw opgebouwd (lassen,slijpen).
Afgeschreven, tsja dat dus weer niet maar wel kostbaar.
Waterman, eerst praten deze week denk ik, da’s wel zo netjes toch?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het lijkt me dan zaak dat je tot je gesproken hebt met het voorgaande garagebedrijf geen uitlatingen hierover meer doet op het forum.
Wat betreft die scheuren rond de bougiegaten: vrijwel iedere id/ds/cx kop heeft hier last van en ze kunnen er oud mee worden. Om te spreken van beunwerk vanwege die scheurtjes gaat te ver en geeft blijk dat het Hilversumse revisiebedrijf geen 100’en DS/ID/CX koppen door haar handen heeft laten gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt en Frank motoren revisie, daar heb ik ook nog wel een paar verhaaltjes over…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo ken ik er ook nog wel een…
Laten we alleen nog de bedrijven bij naam noemen waar geen fouten worden gemaakt!
Dan wordt het vrij snel rustig hier.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is helemaal waar. Over elk bedrijf heb je wel horror stories. Mijn DS kop is gedaan door Grossau in amstelveen. Perfect!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Vandaag met kop naar David (D.S. Keyzer) geweest. Relaxed gesprekje, een paar opmerkingen
- scheurtjes : kop is afgeperst en vertoont ook nu nog geen enkele lekkage. Er zijn weinig tot geen DS
koppen die deze haarscheurtjes niet vertonen.
- kleppen : waarom goede kleppen (uitlaat) vervangen?
- klepzetels (gesinterd), klepseals en klepgeleiders zijn vervangen
- Kit op bougiehulzen, tsja na jarenlange ervaring is het dichtkitten onder de beste oplossing om
olielekkage te voorkomen, perspassing laat toch vaak olie door (mijn bougies staan idd droog)
- Hoge rekening, geen inruil omdat vorige kop echt ter ziele was.
Kortom, gewoon monteren.
ben geneigd dit advies maar te accepteren, lijkt allemaal plausibel. Kortom beroepseer van
het revisiebedrijf beetje onder druk zetten. Eens ?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens. De genoemde opmerkingen hadden uit mijn eigen mond kunnen komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Klepzetels vervangen? De DS-kop heeft standaard heel harde zetels, die ook nog eens met de juiste passing gemonteerd zijn. Er zijn weinig revisiebedrijven die het Citroën-niveau halen op dit punt….
Citroen!
Cilinderkop is dus op zich goed.
robbertkars schreef:
Kortom beroepseer van het revisiebedrijf beetje onder druk zetten. Eens ?
Ik zou niet weten waarom.
Ze zullen je waarschijnlijk vragen, zo monteren of niet, de keuze is aan U.
robbertkars,
Hoe is het gegaan met de motor revisie ?, ben wel benieuwd naar het resultaat.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ze loopt weer !!
Blok is uiteindelijk gereviseerd (lagers, zuigers\bussen, pakkingen, koppeling, balanceren etc), kop zo gelaten en weer gemonteerd, alles netjes schoongemaakt, gestraald en gespoten.
Daar stond een mooi blok naast mijn zielloze DS, maar eerst alle bagger uit het vooronder geschept, alle elementen van de aandrijving en de ophanging nagelopen (rubbers, manchetten, lagers, fusee vervangen). Toen het blok erin, alles weer aangesloten, mooie nieuwe draadboompjes, fijne massakabel en ondanks advies toch het startrelais laten zitten (vind ik gewoon handig en herinner mij de verbazing dat ik dat knopje voor het eerst zag werken nog goed)
kleppen stellen, olie op druk laten komen en starten ! Dacht ik.
Een enorme ontploffing volgde 123 asje zat spiegelbeeldig, hoe dat nu kan? ik zal het David een vragen die de 123 er destijds ingezet heeft. In ieder geval na correctie van 180 graden, starten/lopen.
Plaatwerk er weer opgezet maar had op de brug al gezien dat mijn achterscherm beschadigd was en mijn deur aan het roesten. Naar de plaatwerker\spuiter gebracht in boesingerliede, maandag klaar.
Dan is het nog wachten op de laatste laswerkzaamheden aan de koker\bodem. Met een beetje geluk woensdag rijden. Kan niet wachten.