Accu, spanningsregelaar of dynamo kapot?
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 17 april 2010 10:13 PM

Geachte mede Citrofielen,

Ik heb sinds enkele weken last van een lege accu in de DS, nu is mijn vraag of dit aan de dynamo, de spanningsregelaar of de accu zelf ligt.
De accu is 6 jaar oud, dus is het best aannemelijk dat deze zijn beste tijd heeft gehad (hoewel de vorige het 13 jaar heeft volgehouden, maar dat schijnt vrij uitzonderlijk te zijn bij een auto die maar incidenteel wordt gebuikt)
Het punt is echter dat na enkele uren aan de acculader te hebben gehangen, de auto meerdere keren start als een zonnetje.

Ik denk dan ook eerder dat de dynamo de accu niet bijlaadt, het probleem is alleen, hoe kan ik dat controleren? Het laadstroomlampje brand niet (lampje is o.k.)
Ik heb een koolborstel gecontroleerd en deze is nog ongeveer 6mm.

Ik heb wat metingen gedaan maar daar wordt ik niet veel wijzer van:
accuspanning met motor uit na enkele uren aan acculader: 12,6V
accuspanning met motor uit na 10km rijden (3km op snelweg): 12,5V
lekstroom tussen + pool en klem 18mA, 0mA na verwijderen zekering 2 (radio, instrumentenpaneel)

Ik voel er weinig voor om een nieuwe dynamo,spanningsregelaar of accu te kopen en dan tot de conclusie komen dat het daar niet aan ligt

Wie kan uit mijn metingen een conclusie trekken of aangeven wat ik verder nog kan meten om zekerheid te krijgen?

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 17 april 2010 10:22 PM
  [ # 1 ]

Meet de spanning over de accupolen ná het starten, dat zou 13.5V moeten zijn en dan langzamerhand (minutenwerk) zakken.

Blijf de spanning meten en schakel dubbel groot licht aan, dan mag de spanning niet te ver wegzakken.

Als je auto dit doet kun je het beste de accu verdenken en na laten meten: doen ze in de auto, onder belasting.
Levensduur van vervangingsaccu’s is meestal maar een jaar of 4 á 5, afhankelijk van gebruik/stilstand.

knuffel

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 18 april 2010 09:32 AM
  [ # 2 ]

Meet de accuspanning tijdens het lopen van de motor deze zal dan ergens tussen de 13,5 en 14 volt moeten zijn, maak idd ook ff lichten en aanjager aan zodat er een flink verbruik is en laat de motor ff 2000 toeren draaien als je dan nog steeds de juiste spanning hebt is er met je laatcircuit niks mis.

Als de spanning niet klopt moet je ff de spanningsregelaar opzoeken, deze zal bij een DS ook wel extern zijn net zoals mijn CX. Er zitten drie aansluitingen op een + een - en een regelveld tijdens het draaien van de motor moet er een spanning komen uit het regelveld zodra de spanning van de dynamo constant blijft. Komt hier geen spanning uit dan zal de dynamo nooit spanning afgeven en is dus je spanningsregelaar defect. Als deze goed is is het meest waarschijnlijke je dynamo, maar test ook nog ff de electrische verbindingen of er geen kabelbreuk is.

Succes

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 18 april 2010 02:17 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties!

Ik heb zojuist nog wat metingen gedaan

Met motor uit meet ik nu 13,1V na een hele nacht aan de acculader
bij stationair toerental 13,3V
bij 2000 toeren 14,4V
bij 2000 toeren met grootlicht en ventilator in: 14,4V
(wel daalt het toerental ongeveer 250 toeren als verbruikers worden ingschakeld)

Ik begin nu toch de accu te verdenken, vooral omdat na 2x starten bij de 3e poging de motor erg moeizaam rondging maar nog juist aansloeg

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7346
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 april 2010 04:21 PM
  [ # 4 ]

accu kun je fff meenemen naar een accuboer,leverancier of garage hier hebben ze meestal apparatuur om de accu gedurende zeg een 10 tal seconden extreem te belasten aan de hand van deze meting kan men de conditie testen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 18 april 2010 09:37 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties
Morgen langs de accuboer!

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 april 2010 10:37 PM
  [ # 6 ]

Zo te zien is het laadcircuit goed, het enige dat nog zou kunnen is een slecht contact tussen de accupolen en de klemmen.
Losmaken, polen en klemmen aan binnenzijde lichtjes opschuren en weer monteren.

Maar het zal wel zes tientjes voor een accu worden….

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 april 2010 11:16 PM
  [ # 7 ]

Wat vaak ook helpt: De pluskabel naar de startmotor en de minkabel naar het blok vervangen door veel dikkere kabels. De standaard kabels zijn erg dun…

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2010 04:31 PM
  [ # 8 ]

Als er bij 2000rpm op de accu 14,4 V gemeten wordt is er met het laadcircuit niks mis. Accu dus.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 april 2010 08:03 PM
  [ # 9 ]

Accu of de contacten op de polen, aan massa en/of aan de startmotor. Er loopt tijdens het starten een enorme stroom en die contacten moeten gewoon heel erg goed zijn. Kijk wat er gebeurt met de binnenverlichting tijdens het starten, gaan die lampjes bijna uit dan moet je de accu ernstig verdenken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2010 08:25 PM
  [ # 10 ]

Klopt helemaal!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 19 april 2010 08:35 PM
  [ # 11 ]

Nieuwe accu is besteld, de oude geeft inmiddels nog maar 10,5V aan
Accuklemmen schoongemaakt en aansluiting van massakabel op motorblok
Het vervangen van de kabels kan altijd nog, het zou inderdaad in geval van een twijfelachtige accu de zaak nog net wat langer draaiende kunnen houden.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook