70 van de 97
« Eerste  < Vorige 68 69 70 71 72 Volgende >  Laatste »

Citroen BX : pg 96: In The End… Nothing Else Mathers
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 april 2010 06:25 PM
  [ # 1036 ]
BunnY schreef:

Deze bouten zijn duidelijk te kort, ze hebben minder dan een centimeter vlees gehad. Het risico is dat de laatste centimeter draad in de naaf er inmiddels net zo slecht uitziet als je bouten. Als je her nu bouten van de juiste lengte in zet hebben ze weer maar 1 centimeter goed vlees omdat het binnendraad vernaggeld is.

Als je besluit om met nieuwe bouten verder te gaan, zet ze vast met een momentsleutel en controleer ze regelmatig. Zelf zou ik er niet gelukkig van worden.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 april 2010 06:26 PM
  [ # 1037 ]
beerpeet schreef:

Met de boutgaten is waarschijnlijk niets aan de hand.

Hoe weet je dat? Ik denk dat de laatste centimeter van die gaten er hetzelfde uitzien als de bouten.

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3026

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 18 april 2010 06:30 PM
  [ # 1038 ]
Ree schreef:
beerpeet schreef:

Met de boutgaten is waarschijnlijk niets aan de hand.

Hoe weet je dat? Ik denk dat de laatste centimeter van die gaten er hetzelfde uitzien als de bouten.

Uit ervaring red face

Het zijn de boutgaten die de bouten opvreten als die te kort zijn, niet andersom.

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 april 2010 06:31 PM
  [ # 1039 ]

Ik hoop het voor BunnY Wink

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3026

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 18 april 2010 06:45 PM
  [ # 1040 ]
BunnY schreef:

Maar dat lost toch het probleem van mijn kapotte draad niet op, of wel? Net nog eens gaan kijken en zal zeggen wat ik gedaan heb:
1) remblokken er uit
2) bout van de remblokken er weer in
3) remklauw loshalen
4) beginnen sleuren aan de schijf (met als gevolg dat ik nu 2 ‘waterpassen’ heb*)

Er gebeurt niets. Kan het echter zijn dat tussen 3 en 4 ook nog die grote centrale moer los moet? En als ik die loshaal, bestaat dan de kans dat de wiellagers er uit vallen? Want ik zie er bolletjes inzitten.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je die schijf eraf wilt hebben, om de boutgaten te controleren neem ik aan, maar dat die vast zit heeft niets met die centrale moer te maken. Die moet je dus ook niet loshalen. De schijf zit waarschijnlijk gewoon vastgeklemd op de naaf. Je kunt proberen ‘m los te weken met wat wd40 ofzo (wel zorgen dat ‘t niet op het remoppervlak komt), verder is ‘t toch een kwestie van op ‘t goeie punt er een mep op geven (op het hart van de schijf, wederom niet op het remoppervlak).

Profiel  

Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450

Gepost: 18 april 2010 09:04 PM
  [ # 1041 ]

Wat heb je met die waterpas uitgespookt? Geen gereedschap wat je voor zo’n klusje nodig hebt.

Verder tik je een vastzittende remschijf rustig met een kunststof/houten hamer los, schijf sla je niet zomaar krom of je moet lomp bezig zijn en op de verkeerde plek slaan -> waar ik een beetje bang voor ben Razz

beerpeet schreef:

Ehm, je hebt nu toch die lichtmetalen velgen erop zitten? Dan zijn deze bouten te kort en draai je ze kapot. Dan worden ze idd ‘opgevreten’. Ik zou dus maar heel snel op zoek gaan naar de goede bouten, of maar weer tijdelijk stalen velgen eropzetten, voor je eigen veiligheid.

Dit is ‘t soort wielbouten dat je moet hebben:

Voor de originele LM velgen ja…

Zoals ik al eerder had aangegeven, bouten horen ~22mm door je velg te steken (dus er even indrukken en aan de andere kant meten wat je over hebt) Dan komen ze pakweg 2mm door je naaf heenzetten na het vastdraaien wat met originele LM velgen ook zo is. Wielbouten bij een betere onderdelenhandel, sloop zou je ook kunnen kijken. Bij echt specifieke maten, zoals die voor mijn velgen, heb ik ze uiteindelijk op ebay.de gekocht.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 18 april 2010 10:27 PM
  [ # 1042 ]

Als ik even mag samenvatten: nieuwe bouten aanschaffen die wél de goede lengte hebben (als ik bij de onderdelenboer vraag om bouten voor alu-velgen, krijg ik dan automatisch de goede?) en dan ook nieuwe draad (laten) tappen in de schijven?

Dan weer over die schijven… ik krijg die met geen geweld los. En hier op kamers heb ik geen WD40 of wat dan ook. Zal morgen toch nog eens proberen. Als ik roel Tiemersma’s site bekijk moet die schijf er inderdaad toch gewoon af ???

@Gais: die waterpas heb ik gebruikt als hefboom en om gedoseerd op de schijf te kunnen slaan (had geen blokje hout).

Zou graag morgen naar de onderdelenboer gaan voor nieuwe bouten en naar de DHZ-zaak voor eventueel een sleutel/dop 35 voor de naafbout. Dus als jullie me even duidelijk zeggen welke ik nodig heb dan haal ik zeker de goede Smile

Profiel  

nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791

Gepost: 18 april 2010 11:48 PM
  [ # 1043 ]

Heb je de dop uit de naaf er zelf uitgehaald?
Soms vallen ze er spontaan uit en dat gaat je dan een duur
achterwiellager kosten

Ik zal kijken hoeveel alu velg bouten ik nog heb , nieuw
schijnen ze onbetaalbaar te zijn.

De schij f kan er op de foto zo van af , als je de remklauw
er tenminste nog even afhaalt( voorzichtig met het stalen
leidinkje)
Maar door roestkunnen ze zo vast zitten dat je ze er alleen
in stukken af kunt slaan

De draad gaten zitten niet in de schijf , maar 1 flens verder
je hoeft om de draad op te zuiveren met een tap de schijf er
niet af te halen.

Maar ik zou er eerst maar eens een bout met goede draad in
proberen te draaien voor dat er een tap aan te pas komt.
Als je die er scheef of niet netjes in de bestaande draad er
indraait gaat de draad zeker stuk.

En de naafmoer voor het achterwiel lager is 42 meen ik me te
herinneren , zeker geen 35/36

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 765

Gepost: 18 april 2010 11:49 PM
  [ # 1044 ]

Nog iets, als je dan alu velgen met de juiste bouten hebt, dan moet je reservewiel zijn eigen setje bouten hebben of zo’n speciale metalen kraag hebben om de extra lengte op te vangen van de alu velg bouten. Anders draai je je wiel letterlijk vást als je je gewone stalen wiel met je alu velg bouten vastdraait Smile

Of je neemt mijn oplossing, voor 15 euro een vijfde alu velg kopen als reservewiel.

Profiel  

KT88
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178

Gepost: 19 april 2010 12:40 AM
  [ # 1045 ]
beerpeet schreef:

Dit is ‘t soort wielbouten dat je moet hebben:

Zijn die hetzelfde als van de CX?
Zoja, dan heb ik er daar nog wel een doos van liggen, dan komt ‘t wel goed Pieter.
Heb jij nog even mazzel dat ik alle ouwe CX-zooi nog niet bij het CX-magazijn heb gedumpt!
De schroefdraad zit niet in de remschijf + flens maar daarachter als ik me goed herinner.

De huidige bouten zijn dus gewoon te kort.

Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.

Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Profiel  

fbird92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 19 april 2010 08:35 AM
  [ # 1046 ]

en als je die stofplaat er even vanaf schroeft..(3 boutjes) kan je er nog makkelijker bij allemaal…schijf moet er inderdaad gewoon vanaf kunnen zo, lukt vaak wel met wat overredingskracht van een nylon hamer…

if you believe in it you can make it happen

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 19 april 2010 09:42 AM
  [ # 1047 ]
KT88 schreef:

Heb jij nog even mazzel dat ik alle ouwe CX-zooi nog niet bij het CX-magazijn heb gedumpt!

Ga dat eens even gauw doen! Laughing

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 20 april 2010 12:56 PM
  [ # 1048 ]

Is 30,- euro voor dat setje wielbouten op MP overdreven of niet trouwens? Als het een koopje is, dan eet ik liever de rest van de week soep, en koop ik die bouten, dan dat ik ze later nodig heb en er de hoofdprijs voor moet betalen.

Want setje extra bouten hebben liggen is altijd fijn (heb ik nu gemerkt !! )

Toevoeging: zaterdag ga ik richting Huizen om wat onderdelen. Weet iemand of er daar een sloop is met BX’en? Kan ik misschien voor de zekerheid meteen die zijn achterpoot demonteren en meenemen. Als het opnieuw tappen toch niet zou lukken dan heb ik toch al een andere arm liggen.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 april 2010 01:34 PM
  [ # 1049 ]

tja is gewoon gewoon

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450

Gepost: 20 april 2010 06:29 PM
  [ # 1050 ]

Bijna 2 euro de bout, bij de dealer betaal je misschien net enkele euro’s meer. En zijn het wel de juiste voor jouw velgen?

Profiel  

70 van de 97
« Eerste  < Vorige 68 69 70 71 72 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook