






Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Zoals waarschijnlijk velen met mij heb ik geen reservewiel bij de aflevering meegeleverd gekregen.
Op de Citroen site zie ik nu dat in de car configurator de optie voor een reservewiel (thuiskomer) wordt aangeboden voor 70 euro. Bij de volgende 60k beurt zou ik deze graag willen laten plaatsten omdat me dit een veiliger gevoel geeft als ik deze zomer ermee naar Z-Frankrijk gaat rijden.
Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is het voor dit bedrag achteraf uit te laten voeren?
Bij onze onlangs afgeleverde C4 Picasso Image is een volwaardig reservewiel (215/55 R16W) voor 70,00 euro af fabriek geleverd. Het standaard reparatie pakket met o.a. de compressor wordt dan niet geleverd. Ik denk dat bij na-levering van een reservewiel (band + velg) de prijs wel wat hoger zal komen.
C4 Picasso Image







Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Toch maar even gebeld met de dealer:
Voor die 70 euro doen ze het niet. Er moet een of andere draagconstructie gemonteerd worden en samen met band en velg zou dat rond de 420 euro gaan kosten. Als ik zelf een sloopband/velg aanlever rekenen ze 275 euro.
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Sparks schreef:Als ik zelf een sloopband/velg aanlever rekenen ze 275 euro.
Voor alleen dat ophangsysteem!?
Ik heb er zelf ook al eens over zitten denken, maar voor dat geld zet ik dat weer gauw uit mijn hoofd!




Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
volwaardig reservewiel van uit het fabriek als optie genomen en dit heeft mij juist 50€ gekost Band+stalen velg!
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Leuk, maar dat was ten tijde van mijn bestelling helaas geen optie bij de Ligne Business.












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ook ik heb bij aflevering deze instalatie laten monteren, heel gedoe een instalatie om je wiel omhoog te lieren. Maar wel een heel prettig idee een wiel bij je te hebben.
Stel dat je slepend met een caravan een lekke band krijgt op de autoroute met je C4 G Picasso , reken dan maar eens uit wat een nieuwe band je dan gaat kosten. Dat spuitbusje zal je dan echt niet redden.
Daarna doet zich een ander probleem voor, het originele wiel weegt nog al wat op de kont van deze auto.
Hierna kwam de achtervering aan de beurt, de veren die geleverd worden bij montage van een gasinstalatie is dan een goede oplossing.
Heb als particulier de rampenbak na ruim 1.5 jaar weer ingeruild, het waren de duurste Citroen jaren uit mijn leven.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.



Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Ik schaf me voor de vakantie ook een stalen velg aan met band, deze gaat op weg naar Frankrijk in de caravan.






Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Ik neem 1 van de winterbanden (met velg uiteraard) van m’n collega (die ook een C4GP heeft) mee in de caravan.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)



Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Ik heb ook winterbanden liggen, maar heb daar niet zo’n goed gevoel bij om die als reservewiel te gebruiken.
Waarom niet?
Draagvermogen is voldoende, ze zijn niet verouderd.
Alleen is de grip wat minder en slijten ze sneller. Maar je zult er zeker wel je weg mee kunnen vervolgen.



Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
misschien is het wel een soort bijgeloof
“je hebt een lekke band op vakantie en tart de pech ook nog eens door er een winterband op te leggen”
Overigens bij een eventuele controle ben je volgens mij de sigaar, want een winterband en een normale band samen (voor of achter) mag volgens mij niet en leg dan maar in je brugklas Frans en met “hoe en wat in het Frans” in de hand uit wat er aan de hand is.
Parlez Anglais????
Non!
Zou je anders in de winter een winterband als reservewiel meenemen?
Volgens mij hoort in NL op één as het zelfde type te zitten: radiaal of diagonaal. Volgens mij is niet eens dezelfde maat verplicht…..














































Totaal aantal Berichten: 43362
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als Nederlander met een Nederlandse auto in Frankrijk hoeft jouw wagen alleen te voldoen aan de wetgeving van het land waarin de auto geregistreerd staat. Ergo: Die bus van jou moet aan de NL-eisen voldoen. En dus mag je gewoon een winterband gebruiken als reservewiel. 2 dingen: Hij moet de zelfde maat hebben als het andere wiel op die as en zoals EW schrijft: het moet een zelfde soort band zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Volgens mij hebben jullie niet meer inde gaten waar het hier om gaat.
Wat maakt het uit wat voor band je er op zet, als je jezelf maar kan helpen naar een veilige plaats en erna eventueel naar een bandenbedrijf.
Een ding is zeker, zonder reservewiel lukt dat echt niet…maar rinkelt de kassa van het afsleepbedrijf.
En als je met de caravan reist neem ook een knappe krik mee.
Onder de caravan heb ik en een reserve wiel en voorin ook een nieuwe velg bij me.
De velg gaat meestal ook aan vlokken als je met de caravan een lekke band krijgt.
Helaas… spreek ik uit ervaring met een toen 2008 hagelnieuwe LMC caravan van 7.5 m.
Je hoeft niet te lachen… want ik had toevallig wel alles bij me…en kon me dus prima redden.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.



Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Reservewiel onder C4GP komt regelmatig terug. Weet dat dit kan onder een wagen zonder pneumatische vering. Was voor mij doorslaggevend om niet de GP maar de gewone C4 picasso aan te schaffen. Als je geen reserve weil hebt is het menemen van een los wiel verstandig. Bij een paar hondermeter doorrijden op een kapotte band helpt de spuitbus heel vaak niet meer. Het kost dan heel veel geld om geholpen te worden. Hulpverlenings organisaties zoals de ANWB, 24 uurs hulpdiensten van verzekeringen en anderen gaan er vanuit dat je altijd met eigen middelen weg moet komen.
Het schijnt mogelijk te zijn om een beugel met een normaal reservewiel onder de C4GP te plaatsen. Het komt wel lager als de bumper en lijkt mij veel beter dan een thuisbrenger. De auto mag dan alleen geen pneumatische vering hebben en de kosten zijn, zoals hier reeds geschreven, ca. € 400,00.
Er is daar ook een draadje over, maar helaas dat vind ik niet meer. wellicht dat je zelf betere trefwoorden vindt om dit hier terug te vinden.
Veel rijplezier, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld