



Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Hoe de aandrijfas van de nieuwe modellen losgaat weet ik, da’s een makkie. Maar nu werk ik aan een 65-er break en zit met die centrale wielmoer.
Ik heb het werkplaatshandboek gelezen maar dat ziet er zeer complex uit.
Is het dat ook werkelijk? Het gaat erom dat ik de binnenste hoes van de aandrijfas (bakzijde) moet vernieuwen.
Wie heeft een tip?
Alvast bedankt,
Maarten (Tilburg)
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan alleen als je de speciale sleutel hebt. Zonder die sleutel kan je de as niet uit het fuseehuis losmaken. Er zit namelijk een speciale “vertanding” in de as waar die speciale sleutel in grijpt. Volg de handelingen in het werkplaatshandboek en leen de sleutel via het magazijn van de DS club en het zal je allezins meevallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
EN DAN KAN IK DE AS GEWOON DOOR HET WIELLAGERBLOK NAAR BUITEN TREKKEN? ER STAAT IETS OVER UITBOREN VAN BOUTJES. mOET IK DIE VERVANGEN? eN: IS DE AS DEELBAAR? oF MOET IK HET RUBBER OPREKKEN OM HEM OVER DE KRUISKOPPELING TE HALEN? 9sorry caps lock aan laten staan
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, de as kun je niet door het lagerblok heen halen, je haalt het lagerblok van de as af. Lees het boek nog maar eens goed dan word het duidelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kan ook anders: demonteer wiellagerblok met aandrijfas, maak hem los bij de fusees( let goed (!) op de vulplaatjes onder de bevestigingsbouten) en spoorstang. Na demontage kun je met een ashoesspreider de nieuwe hoes zo over de as heen trekken. Die ashoesspreider (op perslucht) zul je niet hebben, maar misschien in je kennisenkring, dit werkt perfect en gaat vlot. (En als mozes niet naar de berg komt, komt de berg maar naar mozes, ik bedoel, je kunt nu met blok en as zo naar de persoon die wel een spreider heeft)




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Dat je universele hoezen flink kunt oprekken weet ik wel, ik schuif ze er meestal over een doogezaagde en flink vette limonadefles overheen. Maar ik ben bang dat zo’n echt ‘dik’ rubber scheurt. Of loop ik daar geen kans op?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
De originele ashoezen (oud type, bakzijde): Als ze nog in de originele plastic-citroen-zak zitten heb je een goede kans dat ze heel blijven bij montage op de door ‘Waterman’ aangegeven methode. Als ze niet verpakt zijn is de kans groot dat ze door ouderdom scheuren (onvoldoende rek).
Een imitatie is risicoloos met de ashoesspreider te monteren. Bij keuze en aanschaf van een imitatie zul je geen perfecte pasvorm kunnen vinden, de binnendiameters zullen iets te wijd zijn, maar toch zijn deze hoezen best te monteren. Ze zien er minder fraai uit en de levensduur, tja, ook deze gaan na montage wel weer eens scheuren…