Ook ik zie het risico van optappen naar M8 echt niet. Natuurlijk netjes werken en zorgen dat je de spanen er uit krijgt.
Als we een risico analyse willen maken:
Kop demonotage heeft ook ( hoewel minimale) risico’s dat je de voetpakkingen beschadigt.
Als je de kop los hebt kan je hem beschadigen,......
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Egbert schreef:Ook ik zie het risico van optappen naar M8 echt niet. Natuurlijk netjes werken en zorgen dat je de spanen er uit krijgt.
En daar zit het venijn. Ik denk dat je de spanen er niet goed uit krijgt. De rest van je FMEA slaan we maar even over, beetje spijkers op laag water zoeken. Zoals eerder vermeld zoveel mensen zoveel meningen, en ook jij hebt een andere dan mij.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jeroentje schreef:Egbert schreef:Ook ik zie het risico van optappen naar M8 echt niet. Natuurlijk netjes werken en zorgen dat je de spanen er uit krijgt.
En daar zit het venijn. Ik denk dat je de spanen er niet goed uit krijgt. De rest van je FMEA slaan we maar even over, beetje spijkers op laag water zoeken. Zoals eerder vermeld zoveel mensen zoveel meningen, en ook jij hebt een andere dan mij.
Interessant onderwerp is dit, ik volgde het al eens eerder.
Maar even kalm nu, beste Mannen.
Ik denk niet, dat het erom gaat dat jullie het eens zijn idd, maar ik denk wel dat als kundige, ervaren personen deze methode al vaak toegepast hebben met succes, je dan wel kunt spreken van een beproefde methode die als veilig en deugdelijk bestempeld mag worden.
Degene die de vraag stelt, wil graag een oplossing voor zijn probleem en dat wordt hier beschreven.
Jammer met zo’n forum is altijd alleen, dat er vaak meerdere suggesties worden gegeven, maar dat de lezers natuurlijk niet kunnen beoordelen wie het wérkelijk weet (of kan weten) en wie eventueel zomaar wat roept. Dan moet je dus gokken dat je naar de juiste persoon luistert en dat is lastig.
Echter, die truuk met die CX diesel banjobout van de retourleiding is niet voor niets al redelijk wijd & zijd bekend en ik vermoed toch echt niet dat ervaren sleutelaars dit zouden toepassen als er een groot risico was aan tappen met de kop er nog op. En als ik nu lees, hoe de kopsmering van een DS in elkaar steekt, lijkt het mij in elk geval een veilige methode. Mits je netjes en rustig te werk gaat. Maar…. wie ben ik dan weer hè?
@Jeroentje: Mag ik trouwens vragen wat FMEA betekent?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Tuurlijk mag dat .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Failure_mode_and_effects_analysis
Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen. Wat waterman zegt is dat je met perslucht de eventuele rotzooi welke is achtergebleven naar buiten blaast. Je zet de luchtspuit op een oliegat in de kop en blaast lucht in tegengestelde richting van de oliestroom, dus vliegt alles naar buiten door het zo juist getapte gat.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad. Je moet dan wel eerst even de eerste lange bout van de cilinderkop demonteren. Dat is dus de voorste ( waterpompkant!) op de tuimelaaras van de inlaatkleppen. Via die bout komt de olie namelijk van uit het gat waar de bewuste schroefdraad van is stukgedraaid, de cilinderkop binnen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Dat maakt het een heel stuk duidelijker, zo kun je idd de meeste zooi er wel uit krijgen lijkt me.
waterman schreef:Inderdaad. Je moet dan wel eerst even de eerste lange bout van de cilinderkop demonteren….
Suggestie: Daarna voor de zekerheid alle kopbouten stuk voor stuk los/vastzetten met het juiste moment in de juiste volgorde?






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Idd eigenlijk wel ja. De kopbouten moeten in dezelfde volgorde als aanhalen worden losgehaald, iedere keer een stukje om de kop niet krom te laten trekken. En ook dit zal niet elke specialist zo doen . Al met al word het dan toch nog een redelijke ingreep.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten schreef:waterman schreef:Inderdaad. Je moet dan wel eerst even de eerste lange bout van de cilinderkop demonteren….
Suggestie: Daarna voor de zekerheid alle kopbouten stuk voor stuk los/vastzetten met het juiste moment in de juiste volgorde?
Neen. Alleen DIE ene bout. Ik heb ook een of andere notitie van citroen waarin dit beschreven word trouwens. Ik zal eens kijken of ik die ergens kan vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Suggestie van mijn schoonvader die jarenlang op de grote vaart aan scheepsmotoren heeft gesleuteld:
maak eerst een prop van hout/kunststof van de diameter van het huidige gat en maak daar alvast schroefdraad in voor
een lange schroef. Breng deze prop in vóór het verspanen en zuig/blaas deze met de spanen naar buiten. Zit deze te vast
kan je hem met de lange schroef eruit trekken. Lijkt me een goede oplossing.
Naderhand kan je het oliekanaal volgens de ‘methode Waterman’ nogmaals doorblazen om er zeker van te zijn dat er niets is
achtergebleven. De kopbouten moeten allemaal nog worden nagetrokken dus kan ik tussendoor de betreffende bout eruit halen
om door te blazen.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Pieter Bas schreef:
Nu lees ik dat je, als je de spiraal geplaatst heb, je de meenemer (nokje aan de onderkant van de spiraal waarmee je em naar binnen draait) met een drevel o.i.d. moet afbreken.
Voor de volledigheid: het erin draaien kan/doe je met het de speciale indraai-stift met gleuf aan het eind. Dit gaat altijd soepel omdat je de helicoilmet de spoed van het schroefdraad mee draait. Als de coil er ver genoeg inzit kan je de breek-lip (voor-ingekerfd) ook breken met een punttangetje, door middel van tegen de richting in (=uit-)draaien. De coil zet zich vanzelf vast (evt met hulp van loctite, altijd handig voor fixatie) en je kan zo het losse lipje, geklemd in de punttang, verwijderen.
(een los lipje kan je niet verwijderen volgens mij omdat ze van RVS lijken te zijn. Test ik thuis nog even)
Bij een verrotte draad van de voorste uitlaatspruitstukbout liet ik het lipje trouwens gewoon zitten.
Houdt het lipje eigenlijk echt zoveel olie tegen? De dorsnede van het leidinkje is toch ook niet zo groot?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik denk dat het lipje weinig tegenhoudt, hangt van de oliedruk af en die hangt weer af van de conditie van de oliepomp en van de hoofd en bigendlagers, maar bij warme motor op stationair toerental is dat zomaar 2 bar en op toeren zomaar 4 bar.
Maar kan je met een punttangetje in zo’n kleine (M7) helicoil komen. Laten zitten kan natuurlijk
als het maar niet ‘spontaan’afbreekt want dan zijn de rapen gaar.
Als ik alles zo bekijk denk ik dat ik voor tappen naar M8 ga. Op CitroMobile ga ik rondkijken
voor een banjobout en anders maak ik er zelf één.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Het is gelukt om de olieleiding weer aan te sluiten. In plaats van naar een dikkere maat banjobout
te gaan heb ik een langere banjobout gemaakt. Ik zag erg op tegen het optappen naar M8 omdat je er zo slecht bij kan. En om de hele kop er weer af te halen zag ik ook niet zo zitten. Toen bedacht ik mij dat er nog wel eens wat extra draad in het gat zou kunnen zitten. Dit bleek ruim 15 mm te zijn.
Met een kolomboor heb ik van een gewone M7 bout een banjobout gemaakt, Heel secuur centreren, dan eerst met een 2 mm boor en dan met een 3 mm in de lengterichting door de bout. Dan net onder de kop de draad afdraaien (vijlen kan ook) en twee gaatjes dwars op de bout naar binnen. Ging prima.
Dus ik kan met de dame naar CitroMobile
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.