Dag,
vorige week ben ik gestart met de 2de fase van de restauratie van het plaatwerk van mijn DS21: het front (motorkap, schermen, keienbak en kentekenplaathouder). Dak en achterkant zijn al gereed. Mijn aanpak is om alles te controleren, te ontroesten, te behandelen, onderdelen z.n. te vervangen en alles opnieuw te laten spuiten. En uiteraard de verstralers meedraaiend maken (die optie zat er helaas niet op).Het demonteren verliep eigenlijk heel soepel, op de 2 bouten na waarmee de rubberen stootblokken (door de keienbak heen) vastgezet zijn tegen het uiteinde (onderkant) van de chassisbalken (nou ja, niet echt chassis meer, maar jullie weten wat ik bedoel). Van één van de bouten brak de kop af, de ander draaide door, waardoor ik vermoed dat de moeren (binnenin de chassisbalk) dus kooimoeren zijn. Vraag: is dat zo? En zo ja: kun je daar nog wel van binnenuit bij? Volgens mij dus niet.Wat is het alternatief? Restanten wegslijpen en dan draadeinde er tegenaan lassen (in de juiste hoek)?? Bumperstootblokken zou ik dan vervolgens met een (borg)moer kunnen vastzetten. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Er zit idd een kooimoer aan de binnenkant. Je geeft zelf al een mogelijke oplossing aan.
Je kunt ook aan de zijkant van de balk een ‘luikje’ slijpen, waardoor de kooi bereikbaar wordt. Dat ‘luikje’ kun je nadat je de boel weer gangbaar hebt gemaakt gewoon weer dichtlassen, of op een andere manier dichtmaken, het blijft buiten zicht.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bij mijn traction knipte ik het boutgat open om de vierkante kooimoer bloot te leggen en met nwe moer weer dicht lassen. Als ik er aan de andere kant bij kon een nieuwe kooi en/of moer maken en lassen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Wat ik heb gedaan is een gat boren ter grote van de uitwendige maat van een m10 moer.En dan een moer m10 er in lassen paar hechten zijn genoeg.
Uiteraard wel vlak houden aan de onderzijde van de balk.Las wegslijpen en klaar.
Werkte bij mij uitstekend.
daan schreef:Wat ik heb gedaan is een gat boren ter grote van de uitwendige maat van een m10 moer.En dan een moer m10 er in lassen paar hechten zijn genoeg.
Uiteraard wel vlak houden aan de onderzijde van de balk.Las wegslijpen en klaar.
Werkte bij mij uitstekend.
Ja, dat is natuurlijk een hele adequate oplossing. Als ik het met M10 draadeinde doe, is het de kunst om de hoek ten opzichte van de balk ‘goed’ te houden (met het rubber van het stootblok kun je nog enigszins schuiven) Met een moer M10 is het een stuk makkelijker werken. Bedankt voor de tip(s), dit probleem is opgelost. Ging alles maar zo makkelijk en goedkoop (heb een lek bij het stuurhuis ontdekt, wist ik al wel, maar als je het nu ziet nu alle plaatwerk verwijderd is…...ik vrees voor een investering van ruim 700 euro).
Topic kan dicht.
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Ik wilde toch nog even vermelden dat het hier een vierkante M7-moer in een rechthoekige kooi betreft, het is dus geen gefixeerd punt, je kunt de moer schuiven, zodat je de bout perfect kan richten. Het ‘luikje’ wat ik voorstel te maken, geeft zicht op de mogelijkheden: Je wipt de kooi open, haalt de moer met afgeslepen boutrestje eruit, nieuwe vierkante M7 moer erin, goed in het vet, ‘luikje’ dicht, en je hebt geen enkel probleem met het plaatsen van een nieuwe lange M7-bout.
Als je verlegen zit om een lange bout en een kooimoer kun je me een pm sturen, ik kan ze meenemen naar Citromobile.
Je kunt natuurlijk ook één van de andere voorgestelde mogelijkheden kiezen.
repelsteeltje schreef:Ik wilde toch nog even vermelden dat het hier een vierkante M7-moer in een rechthoekige kooi betreft, het is dus geen gefixeerd punt, je kunt de moer schuiven, zodat je de bout perfect kan richten
Tja, een gefixeerd punt heeft natuurlijk beperkingen voor het secuur richten van de bumper. Dat is wel zo. Dan beter wat méér werk, maar wél de mogelijkheid om de bumper weer exact op de goede plek te krijgen. Ik stuur je een PB (ben niet op Citromobile).
JoF schreef:repelsteeltje schreef:Ik wilde toch nog even vermelden dat het hier een vierkante M7-moer in een rechthoekige kooi betreft, het is dus geen gefixeerd punt, je kunt de moer schuiven, zodat je de bout perfect kan richten
Tja, een gefixeerd punt heeft natuurlijk beperkingen voor het secuur richten van de bumper. Dat is wel zo. Dan beter wat méér werk, maar wél de mogelijkheid om de bumper weer exact op de goede plek te krijgen. Ik stuur je een PB (ben niet op Citromobile).
Kleine opmerking,ik begrijp dat je een luikje gaat maken(slijpen)in je voorsnip alleen maar om een kooimoer erin te kunnen plaatsen zou ik zeker niet doen,gewoon zonde van de voorsnip.
Bedenk wel dat er in in je rubber blok van je voorbumper ook een sleufgat zit dus je hebt spelingsruimte genoeg.