ik heb afgelopen weekend op citromobile polijstpasta en bijbehorende zachte poetsschijf gekocht ..
maar weet iemand wat de juiste manier is ?
volgens die standhouder moest je de schijf op de pasta houden (zo`n blok) tot die dat opneemt .. dat lukt wel maar als ik vervolgens b.v mijn wieldop pak moet ik dan lang of kort polijsten ??? :
ik krijg het idee dat het resultaat niet echt mega is namelijk ...lijken vlekken in te komen ..ben ik dan dat spul aan het verbranden op mijn dop of moet ik doorgaan ???? en moet ik het na polijsten nog ergens mee oppoetsen ? of moet het resultaat er gelijk zijn ?
eerlijk gezegd heb ik het idee dat als ik me even druk maak met commandant ik het zelfde glans resultaat krijg , ik hoopte eigenlijk op beter..
wie o wie heeft hier ervaring mee ?

Totaal aantal Berichten: 1425
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
RVS polijsten is een appart iets. De schijf die je gekocht heb mag absoluut niet hard draaien!! Anders krijg je idd “brand” plekken. diepe krassen er eerst met een fijn schuurpapier uit schuren, dan de groffe polijst pasta en dan de fijne.
Het kost heel veel tijd, maar als je het goed doet ziet het er echt als nieuw uit!
die pasta die ik heb is alleen 1 soort , niet grof of fijn..
En denk er om dat fijn schuurpapier een relatief begrip is, voor mij begint fijn schuurpapier bij korrel 2000 en het gaat zelfs tot 4000 of verder. Je zult er voor naar de autospuiter moeten denk ik.
Omdat ik zelf te lui ben om alles in te tikken kwam ik deze site ooit eens tegen en deze beschrijft duidelijk mbv foto’s hoe ik het ook doe. dus onderin op next drukken dan komt het wel goed.
Overgens heb ik ook tot nu toe maar één soort pasta gebruikt en dat geeft een als nieuw resultaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ik heb die pagina eens bekeken en dat is ongeveer wel wat ik voor ogen had ...heeft die jan doedel op citromobile mij ook maar halve info gegeven .. ik heb dus meer type schijven nodig en waar haal ik die nu weer ?
ik heb weer even wat uit te zoeken.
p.s bedankt voor je tip van die website
Ik heb ook maar 1 type schijf gebruikt en dat geeft ook een mooi resultaat. de nadruk ligt dus op het schuren en rustig cq met beleid polijsten. Kan dus ook met een boormachine (wat ik ook doe). maar als je “het neusje van de zalm wilt hebben” dan kom je uit op meerdere keren schuren met verschillende korrelgroote en schijven. Maar nogamaals: ook 1 schijf en pasta blok geven een mooi resultaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Borstel draait niet snel te hard hoor, wij hebben een professionele machine en die draait ik schat wel 1500 toeren. Op bolle vlakken poets je over het algemeen kleine krassen ook weg zonder voor schuren. Zwarte vlekken betekend gewoon door poetsen en wat kleine vlekken kun je naderhand met thinner verwijderen. Een polijst borstel gaat pas goed poetsen nadat hij een aantal keren is gebruikt en door en door vervet is van de polijst pasta. Kijk uit met happen van de schijf op je werkstuk. Is zonde als je bijna alles glimmend hebt en het ding gaat aan de haal.
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Totaal aantal Berichten: 2533
- C35 Hilton XLS
En een kleine toevoeging af en toe even met een plantespuit wat water toevoegen, niet te veel anders zit alles onder maar gewoon een paar druppels, voorkomt “ïn branden” geld meer voor als je de lak polijst maar voor chrome en rvs lijkt mij het ook geen overbodige luxe.
Citroen c32 Hilton XLS
Dze winter heb ik mijn voorbumper gepolijst. Ben te werk gegaan volgens de methode die beschreven staat op de DS club site.
Ik heb gebruik gemaakt van groene polijstpasta van de Gamma. Is een groen blokje.
Polijstschijven van de Praxis.
Totale kosten voor schijven en pasta ongeveer € 15,00
Het duurde wel even voor ik de slag te pakken had. Gewoon de schijf op de boormachine gezet.
Belangrijk is dat je voorkomt dat de boorkop tegen het te polijsten materiaal komt. Dan heb je direct diepe krassen. Ik heb een 50mm rioleringsschuifmof aan één zijde in de lengte doorgezaagd. Als nu de polijst schijf op de boormachine zit trek ik de mof open en doe hem om de boorkop. Komt prcies 5 mm onder de polijstschijf. Nu is er geen risico meer op krassen in geval van uitschieten. De boorkoip draait nu in de mof.
Succes groet Frank
allemaal zeer goede reacties dank daarvoor , ik denk dat ik het gewoon even rustig nog eens ga proberen , echter zal ik even een nieuwe boormachine kopen
op de accu boormachine draaid de schijf te langzaam om de pasta op te nemen , ik heb de borstel even op een haakse slijper gezet (met regalbare snelheid) maar das me toch iets te gek. ook schuren had ik niet gedaan , ik zal eens naar echt fijne korrel zoeken en dan weer eens een poging wagen .
moet eerst even band repareren , vanavond tijdens het toeren met de ds ineens lekke band ds zonder stuurbekrachtiging dus dat merk je snel.