1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
plaatsing stuurhuis
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 mei 2010 02:19 PM

Hallo,

begin deze week heb ik hier gevraagd hoeveel werk het is om de remschijven te vervangen.
Het antwoord was : veel.  Maar het lastigste is blijkbaar het terugplaatsen van het stuurhuis.
Daar word ik doorverwezen naar het werkplaatshandboek.  Dat heb ik, maar ik kan niets zien op de slecht gekopieerde foto’s. 
Is het eventueel kort uit te leggen wat juist de moeilijkheid is ?  Of misschien met behulp van een foto van iemand met ervaring ?

Wat de rest van de werken betreft ben ik niet bang om alles mooi uit elkaar te halen.  Maar dat mijn auto niet meer zou sturen lijkt me geen aangenaam vooruitzicht !

        merci beaucoup.        Jozef

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 02:36 PM
  [ # 1 ]
jef scholliers schreef:

...Maar het lastigste is blijkbaar het terugplaatsen van het stuurhuis.
Is het eventueel kort uit te leggen wat juist de moeilijkheid is ?  ...

Het is niet moeilijk. Je moet het alleen wel correct doen.
Het gaat om 2 afstellingen
1) zijdelingse afstelling: de mate waarin je het huis naar links of rechts plaatst in de schalen op de 2 hulpstuurhuizen. Het WPH geeft hiervoor de correcte maten. Een rolmaat is het gereedschap.
2) de kanteling: door te draaien aan het stuurhuis regel je dat de aansluiting met je stuurstang (stuur)goed uitgelijnd is. Hiervoor is speciaalgereedschap 1955-T ontwikkeld door Citroën. Het kan zonder maar ik adviseer je het WEL te gebruiken.

ad 1: zijdelingse afstelling: goed kijken.

ad 2: kanteling:met speciaalgereedschap 1955-T

Kort gezegd:
- leg het huis in de schalen, sluit het ronsel aan op de stuurstang, nog even zonder bout. Zorg dat je stuurwiel in de juiste rechtuitstand staat en je stuurslot pen in het stuurslot valt.
Niks vastzetten.
- stel zijdelingse ligging af, meet eerst a, controleer dan of b klopt. Zet nog steeds niks vast. (zelf zet ik nu de hydr. aansluiting los vast)
- Stel daarna de kanteling af. Met speciaalgereedschap 1955-T
- Draai de bevestigingen waarmee het huis in de kappen ligt los vast zodat draaiing nog mogelijk is en controleer de zijdelingse ligging nogmaals evenals de kanteling.
- Zet alles vast, vergeet de bout bij stuurbuis en ronsel niet,  en controleer voor de 2e keer zijdelingse ligging en kanteling.
- kijk of je stuur lekker soepel draait(wielen van de grond), “appeltje” goed ligt, stuurslot goed werkt en stuurspaak in de rechtuitstand op 8 uur staat
- Check de hydr. aansluiting op druk op evt lekkage.

Ik zal wel wat vergeten zijn maar er zijn genoeg mensen die meelezen.
Succes.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 mei 2010 02:43 PM
  [ # 2 ]

Alvast vriendelijk bedankt.  Met behulp van visueel materiaal hoop ik dat het duidelijk wordt.

Ik heb geen gespecialiseerd gereedschap, maar het moet toch te doen zijn ?

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 02:45 PM
  [ # 3 ]
jef scholliers schreef:

Alvast vriendelijk bedankt.  Met behulp van visueel materiaal hoop ik dat het duidelijk wordt.

Ik heb geen gespecialiseerd gereedschap, maar het moet toch te doen zijn ?

Koop dat gereedschap of leen het. Waar woon je?
Ik herhaal nog maar eens: doe het goed of doe het niet.

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 05 mei 2010 02:48 PM
  [ # 4 ]

link om het tooltje zelf te maken:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203132/

markeer ook van te voren de twee schalen waarmee het stuurhuis vast zit (links/rechts en boven/beneden) dat scheelt
wat puzzelwerk bij het monteren.

Suc6, PB.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 mei 2010 02:48 PM
  [ # 5 ]

Ok, ik woon in de buurt van Antwerpen.  Voor mijn CX en de DS moet ik heel vaak naar Nederland, bij gebrek aan Belgische geïnteresseerden…

Natuurlijk wil ik zo’n gereedschap wel lenen, het kopen voor deze eenmalige handeling lijkt me wat te ver gaan.
Hebt u het bij de hand of kent u mogelijk iemand ?

    vriendelijke groet .    Jozef

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 05 mei 2010 02:54 PM
  [ # 6 ]

Zie boven.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 05 mei 2010 02:55 PM
  [ # 7 ]

Ik heb nou al een 5 tal keer een stuurhuis vervangen zonder die speciale tool. Is goed te doen.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 03:20 PM
  [ # 8 ]
citroen23 schreef:

Ik heb nou al een 5 tal keer een stuurhuis vervangen zonder die speciale tool. Is goed te doen.  Wink

Ja hoor kan.
Door het stuur rond te draaien kan je de zaak redelijk goed richten.
Maar of het dan 100% goed zit weet je niet.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 05 mei 2010 03:26 PM
  [ # 9 ]
Marten schreef:
citroen23 schreef:

Ik heb nou al een 5 tal keer een stuurhuis vervangen zonder die speciale tool. Is goed te doen.  Wink

Ja hoor kan.
Door het stuur rond te draaien kan je de zaak redelijk goed richten.
Maar of het dan 100% goed zit weet je niet.

Daar kan ik in mee gaan.  Wink Ik neem genoegen met 99%

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 mei 2010 03:35 PM
  [ # 10 ]

Citroen 23,

gaat u dan gewoon af op uw gevoel, of op wat u net gezien hebt bij het uit elkaar halen ?
Dus gewoon het respecteren van de juiste volgorde en daarbij de juiste logica.
Ik neem aan dat het stuur in de beginpositie wordt afgemeten als zijnde “rechtdoor”, en dat het ook zo weer wordt teruggeplaatst. 
Wat zijn uw ervaringen met het juist afstellen dan ?

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 mei 2010 03:43 PM
  [ # 11 ]

Marten,

pas nu komt uw volledige antwoord bij mij op het scherm.  Bedankt ook voor de uitleg, ik ben het aan het bestuderen !

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 03:47 PM
  [ # 12 ]
jef scholliers schreef:

Marten,

pas nu komt uw volledige antwoord bij mij op het scherm.  Bedankt ook voor de uitleg, ik ben het aan het bestuderen !

Klopt.
Ik had even wat tijd nodig.
Wens je succes.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 05 mei 2010 04:18 PM
  [ # 13 ]
jef scholliers schreef:

Citroen 23,

gaat u dan gewoon af op uw gevoel, of op wat u net gezien hebt bij het uit elkaar halen ?
Dus gewoon het respecteren van de juiste volgorde en daarbij de juiste logica.
Ik neem aan dat het stuur in de beginpositie wordt afgemeten als zijnde “rechtdoor”, en dat het ook zo weer wordt teruggeplaatst. 
Wat zijn uw ervaringen met het juist afstellen dan ?

Voor jou is het nog makkelijker daar je de oude weer terug zet. In dat geval gebruikt ik mijn nr.1 tool in het autogebeuren en dat is: tipex. Voordat je het stuurhuis verwijderd deze markeren met tipex: de blauwe pijl wijst aan waar je 4x (beide zadels aan beide kanten) tipex aanbrengt (rood)(dit is voor de zijdelingse ligging). De gele pijl heeft te maken met je kanteling (rood). Dan heb ik nog de witte welke met de diepte van het stuur te maken heeft. Controleer na herplaatsing of je stuur nog in het stuurwiel slot kan. Als je dit goed hebt afgesteld (witte markering) dan zou hij ook weer in het stuurslot moeten kunnen.Ik demonteer ook het stuurhuis met het stuurslot erop in de rechtuitstand dan weet je ook zeker dat het stuurwiel weer op “20 voor 8 staat”. Des te meer je met tipex plaatsen aangeeft des te handiger het wordt bij herplaatsing. Voor mij volstaat het met deze 6 markeringen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 05 mei 2010 04:28 PM
  [ # 14 ]

Als ik mijn potje verdunner maar kan vinden !

Bedankt voor de zeer heldere woorden !

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 06 mei 2010 12:32 AM
  [ # 15 ]

Oud Hollands gezegde:

“Meten is weten
Tipex smeren is fout repeteren….”  hmz

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook