Marten schreef:Oud Hollands gezegde:
“Meten is weten
Tipex smeren is fout repeteren….”
Ik ken d’r nog één: Waarom moeilijk doen…...... als het makkelijk kan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat je bij makkelijk herhalen nog steeds niet weet of je het goed gedaan hebt en of dat stuurhuis zit zoals het hoort. En met de stuurhuisafstelling bepaal je uiteindelijk wel voor 90% het stuurgedrag en wegligging van je ds op snelheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Rustig heren ! (Belisch gezegde).
En met die tool is er dus geen sprake van mogelijkheid tot vergissing als ik het goed begrijp.
Die draadstang eenmaal op lengte gezaagd enz werkt dat feilloos ?
Als alles dan toch weer uit elkaar ligt kan ik evengoed dat stuurhuis reviseren, met als gids de fantastische Citrothello. Daarvoor zullen waarschijnlijk wel setjes verkrijgbaar zijn bij sassen ?
Gewoon die tool zelf maken zoals bovenstaand topic. werkje van niks en dan weet je zeker dat het goed zit.
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan idd. dus met een zelfgebouwde tool is het vastzetten en klaar.
naast de tipex methode kun je ook gewoon effe met een witte spuitbus alle verbindingpunten een klein spuitje geven. (wel eerst effe ontvetten )
Ik heb de tool ook zelf gebouwd en nu stiekem toch al vaker gebruikt dan ik dacht…. toch wel erg handig….





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelf je stuurhuis reviseren? Dan wens ik je veel succes: Als het mechanisch versleten is, kan je O-ringen vervangen wat je wil, maar dan gaat het toch weer inwendig lekken….
Citroen!
Stuurhuis zelf revisieren heb ik 2 maal gedaan met een setje van Chyparse. Ik ben niet zo tevreden over het resultaat. 1 stuurhuis heb ik al vervangen door een Citrotech revisie ( binnen 1 jaar na revisie). De andere nu 3 jaar verder heeft ook een veel te grote inwendige lek. Heb ze nog niet uitelkaar gehaald om te zien wat mis gegaan is.
Een stuurhuis wat niet prettig stuurt, blijft na zelf revisie niet prettig sturen. Wat je kan bereiken is hooguit in- of uitwendige lekkage verhelpen.
In elk geval moet je nogal wat speciaal gereedschap maken en een paar trucjes bedenken om het te kunnen doen.
Een aantal foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/stuurhuis/index1.html
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Nu zie ik een stuurhuis ook eens van binnen Ziet er weer goed uit allemaal.
Maar mijn stuur werkt perfect. Ik zou dat maar doen voor het uitzicht. En dan toch ineens die ringetjes vervangen enz.
Hetzelfde voor de remklauwen trouwens. Na 136000km kan dat toch geen kwaad denk ik ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als het stuur goed werkt, niet lekt en de hydraulische pomp slaat niet iedere 10 seconden aan, dan zou ik lekker van dat stuur afblijven. KM’s zeggen weinig, mijn eerste DS deed 345.000 km met het eerste stuurhuis! Het zelfde geldt voor de remklauwen: If it ain’t broke, don’t fix it.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is maar dat ik die kleurtjes allemaal zo mooi vind. Dat groen van het stuurhuis, en zo’n blinkende klauwen. Maar misschien moet ik alles maar mooi schuren en in de nieuwe lak zetten zonder het uit elkaar te halen. Uiteindelijk moet dat ook kunnen als ik wat voorzichtig ben.
Al mijn groene onderdelen zijn eigenlijk nog heel mooi, behalve dat stuurhuis.
Weet er iemand wat precies de kleur is die ik hiervoor nodig heb ? (en dat zal wel niet bestaan in ral vermoed ik)














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het LHM groen is gewoon als RAL kleur te krijgen. Ik weet alleen niet weer welke….. sorry… briefje kwijtgeraakt..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Uhlmen Grun van vollukswoage lijkt er erg op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aaah !! Wat is dat allemaal ??
Ik zit te kijken naar ral 6001/6002 en 6020…
Mo volkswoage, da weet ik ni zalle.
Als ik het nog eens over lees kan mijn bijdrage aan het begin van dit topic over de afstelling van het stuurhuis, nog wat duidelijker. (wp handboek DII p 269)
Bij deze:
1) stuurhuis via de linkerkant van de auto in de kappen van de hulpstuurhuizen leggen.
Zelf sluit ik nu al de hydraulische leiding aan.
2) afstelling “a” = 275 mm afregelen door aan het ronsel te draaien. Samen met de juiste stand van de spaak van het stuurwiel (30 graden links onder horizontaal) zorgt dit er voor dat de rechtuit stand van stuurhuis (ronsel) - en dus ook van de wielen - en stuur(spaak) correct is.
Meten tussen de buitenzijde van het rubber van de linker spoorstang en hart “taats” (midden van ronselas)
Schuif daarna de as met de spiebanen van het ronsel in de stuurbuis en zet de bout in de middelste gleuf vast.
3) afstelling “b” = 122,5 mm (120 mm - 125 mm) zorgt voor de zijdelingse ligging van het stuurhuis.
Meten tussen het hart van de as van het linker hulpstuurhuis en het hart van de taats.
Kappen op de hulpstuurhuizen licht vast zetten
4) kanteling stuurhuis afstellen met 1995 T bis (sommigen doen het zonder door aan het stuur te draaien) Daarmee worden stuurbuis en ronselas correct uitgelijnd.
5)Kappen vastzetten,
Stuur ronddraaien, controleren of stuurslot werkt en afstellingen nogmaals controleren.
Alles vastzetten.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het vastzetten van de bout in de (middelste) gleuf bepaalt de afstand tussen de schakelpook (bij inschakelen 1-2) en het stuur (BVM).