Sinds een uur of elf vanochtend ben ik de trotse eigenaar van een prachtige Gris Espadon CX 2.0 TRE.
Helaas staat ze nog niet hier voor de deur, deukje in mijn enthousiasme, maar was er nog wat werk wat nu gedaan moest worden. A.s. woensdag kan ik haar in Leerdam ophalen en er meteen een grandé tour van maken op weg naar huis.
De CX is voorzien van: elektrische ramen, econoscoop en centrale vergrendeling, verder is alles volledig gedocumenteerd inclusief de kilometerstand van slechts 108.000km. Stukken van de tijd in Frankrijk (Reims) en na dat hij in 2004 is geïmporteerd.
Mijn zoektocht naar een CX is hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204340/ te lezen. Het heeft (dit jaar) niet zo heel lang geduurd omdat ik een paar weken geleden de knoop doorhakte dat ik nog wel jaren door kan zoeken naar de perfecte CX maar het beter is om nu eerst wat CX-ervaring op te doen. Wie weet komt er dus nog een keer een tweede (serie 1, 2.5 GTI, rood met leer en airco) bij maar nu heb ik gewoon een goede, prachtige CX om mee te zweven en kan de Xant de deur uit.
Vandaag de aankoopkeuring gedaan in Leerdam. Plaatwerk en chassis zijn op een paar kleine plekjes na zeer goed, hetzelfde geld voor de techniek. Wat er nu nodig moest gebeuren was het vervangen van een gescheurde lekzak linksvoor, de accu en een keerring met misschien de lager erachter waardoor de motor wat olie lekt. Allemaal niet wereldschokkend maar het diende wel nu te gebeuren dus helaas moet ik nog een weekje geduld hebben.
Natuurlijk heb ik nog een klein lijstje met de dingen die ik de komende tijd ook wil doen/laten doen:
- Windschermen voor voordeuren tegen het wapperen als de ramen open staan
- Tectyl behandeling
- Een LPG instalatie (als de Xant verkocht is)
- Kleine deukjes op de voorschermen wegwerken
- C-stijl Chevron dingetjes eraf
- Pioneer CDRB10 aansluiten voor ipod.
- Misschien, (eerst een fotoshoppen om te zien hoe het staat) een turbospoiler omdat ik die zo mooi vind
- Stallingsruimte voor de wintermaanden zoeken in regio Gouda
En om af te sluiten nog wat fotootjes, voor mijzelf om te zorgen dat ik het geduld kan opbrengen en voor de lezer om te bewonderen

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Proficiat!
Een week is zo voorbij. Geloof me maar.
Mooie auto! gefeliciteerd! Ik vind je antenne ook leuk, en hoop dat-ie hufter-proof blijkt. En je stoelhoezen..tja kweenie.
yke schreef:En je stoelhoezen..tja
kweenie.
De bekleding is het minste deel van de auto. Nog wel heel maar een beetje smoezelig. Ik vind de schaapjes wel wat hebben dus voor mij is het een goede oplossing.
De antenne, tja, ik hoop dat ze er vanaf blijven.
Gefeliciteerd. Leuke auto, ik hoop dat je er veel rijplezier mee hebt. Enne, een week is inderdaad zo voorbij hoor!

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gefeliciteerd! Veel plezier ermee. Over die taartschep-ambities zeg ik maar niks…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Die bontjes man ohh man wat een giller
mooie auto. Die franszozen zijn ook helemaal leip. Welke debiel maakt die antanne nou daar????????
have fun
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Ook namens mij van harte! Hoewel over smaak niet valt te twisten - en hier op dit gedeelte van het forum natuurlijk zowieso alleen maar Mensen Met Goede Smaak rondneuzen, ze zijn tenslotte geïnteresseerd in CX-en - moet ik mij aansluiten bij Mulder…ik heb zo’n taartschep op mijn GTi, en zou er een lief ding voor over hebben om er van af te komen! Helaas is de bevestiging van een ‘gewone’ GTi-spoiler weer totaal anders dan die van een Turbospoiler (ik heb het nagevraagd, al had ik het eigenlijk al wel kunnen weten, ik bedoel, Citroen zal eens iets praktisch bedenken…) dus ik kan ze niet omwisselen zonder in mijn kofferklep te gaan boren. En hem er alleen maar afhalen werkt ook niet, dan zit je met gaten die geplamuurd moeten worden en een kofferklep die opnieuw moet worden gespoten, dus hoewel het mij een doorn in het oog is zit ik juist aan die ***spoiler vast

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dus het is toch de Gris Espadon van Citromobile geworden…
Van harte! Fraaie dame zeg… Lekker zweven!
En over de spoiler: kijk nou eens naar je 2e foto (en denk die antenne even weg). Zo is ze toch het mooist!

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Mooie auto man! Prachtig ding! Op de foto’s ziet de auto er gaaf uit hoor! Ik vind die antenne daar wel wat hebben Maar die berenvellen…
Way out in the water, see it swimming.
Wat me het meest aanspreekt aan je verhaal, is dat je het hebt uitgeprobeerd en daarna gewoon een net exemplaar hebt gekocht en bent gaan rijden. Want daar is het allemaal om te doen wat mij betreft. Over de ‘verfraaiïngen’ van de auto valt te twisten en heeft ieder z’n smaak. Het leuke van een CX is, dat het wat mij betreft niet zo veel uitmaakt allemaal. De auto is niet zeldzaam genoeg om spoilers, antennes en embleempjes op de C-stijl en zo te moeten laten. En bij eventuele verkoop is het voor een volgende eigenaar een peuleschil om het allemaal weer op te lossen. Het zijn geen kostbare essentiële dingen waarvoor je een CX laat staan. Heel veel plezier ermee Mark. Ik hoop je op het technische evenement van de club te zien verschijnen met je mooie zweefmachien.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@Jaco: ik vind dat jij dispensatie verdient aangezien je een serie 2 rijdt, daar kan het m.i. weer wel.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Het idee om eventueel een taartschep achterop te zetten kwam door de foto’s van deze auto. Ik ga er nog steeds van kwijlen als ik ernaar kijk.
Gelukkig kan je tegenwoordig eerst eens goed bekijken hoe iets eruit gaat zien in photshop voordat je het uitvoert dus we zullen wel zien. First things first.
Het begint as woensdag allemaal met rijden, flinke enden rijden, en daarna zien we vanzelf wel. De citroen-logo’s ga ik op de eerst volgende zonnige dag nog wel van de C-stijlen afpeuteren want dat is niks. En wat betreft de hoezen over de stoelen…..mijn vrouw vindt het ook niets…tja, wat moet je dan .
Aangezien je toch al in Leerdam bent aanbeland met de auto, kun je vragen te kijken of er nog een set originele passende stoelen in de opslag staat. Zou best wel ‘ns kunnen. Die van mij zijn er in ieder geval ooit achter gebleven en die waren nog best wel zeer redelijk, zonder scheuren in ieder geval.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:Aangezien je toch al in Leerdam bent aanbeland met de auto, kun je vragen te kijken of er nog een set originele passende stoelen in de opslag staat. Zou best wel ‘ns kunnen. Die van mij zijn er in ieder geval ooit achter gebleven en die waren nog best wel zeer redelijk, zonder scheuren in ieder geval.
De bekelding die erin zit is ook best redelijk. Een schoonmaakbeurtje zou het echter wel goed doen.
Eerste vraag van vandaag: wat tanken jullie, 98 of 95?

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gefeliciteerd met je aankoop, en ja nog een paar nahtjes slapen, maar die zijn zo voorbij.
Ik zelf tank altijd 95 en dat gaat probleemloos, maar ik heb dan wel het oude DS blok.
Mark
CX 2000 pallas ‘78