2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
plaatsing stuurhuis
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 mei 2010 12:56 AM
  [ # 16 ]
Marten schreef:

Oud Hollands gezegde:

“Meten is weten
Tipex smeren is fout repeteren….”  hmz

Ik ken d’r nog één: Waarom moeilijk doen…...... als het makkelijk kan. Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2010 10:11 AM
  [ # 17 ]

Omdat je bij makkelijk herhalen nog steeds niet weet of je het goed gedaan hebt en of dat stuurhuis zit zoals het hoort. En met de stuurhuisafstelling bepaal je uiteindelijk wel voor 90% het stuurgedrag en wegligging van je ds op snelheid.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 06 mei 2010 11:28 AM
  [ # 18 ]

Rustig heren ! (Belisch gezegde).

En met die tool is er dus geen sprake van mogelijkheid tot vergissing als ik het goed begrijp.
Die draadstang eenmaal op lengte gezaagd enz werkt dat feilloos ?

Als alles dan toch weer uit elkaar ligt kan ik evengoed dat stuurhuis reviseren, met als gids de fantastische Citrothello.  Daarvoor zullen waarschijnlijk wel setjes verkrijgbaar zijn bij sassen ?

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 06 mei 2010 11:35 AM
  [ # 19 ]

Gewoon die tool zelf maken zoals bovenstaand topic. werkje van niks en dan weet je zeker dat het goed zit.
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan idd. dus met een zelfgebouwde tool is het vastzetten en klaar.

naast de tipex methode kun je ook gewoon effe met een witte spuitbus alle verbindingpunten een klein spuitje geven. (wel eerst effe ontvetten Wink )

Ik heb de tool ook zelf gebouwd en nu stiekem toch al vaker gebruikt dan ik dacht…. toch wel erg handig….

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 mei 2010 11:46 PM
  [ # 20 ]

Zelf je stuurhuis reviseren? Dan wens ik je veel succes: Als het mechanisch versleten is, kan je O-ringen vervangen wat je wil, maar dan gaat het toch weer inwendig lekken….

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 mei 2010 11:57 PM
  [ # 21 ]

Stuurhuis zelf revisieren heb ik 2 maal gedaan met een setje van Chyparse. Ik ben niet zo tevreden over het resultaat. 1 stuurhuis heb ik al vervangen door een Citrotech revisie ( binnen 1 jaar na revisie). De andere nu 3 jaar verder heeft ook een veel te grote inwendige lek. Heb ze nog niet uitelkaar gehaald om te zien wat mis gegaan is.
Een stuurhuis wat niet prettig stuurt, blijft na zelf revisie niet prettig sturen. Wat je kan bereiken is hooguit in- of uitwendige lekkage verhelpen.
In elk geval moet je nogal wat speciaal gereedschap maken en een paar trucjes bedenken om het te kunnen doen.
Een aantal foto’s op:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/stuurhuis/index1.html

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 07 mei 2010 12:37 AM
  [ # 22 ]

Nu zie ik een stuurhuis ook eens van binnen Smile Ziet er weer goed uit allemaal.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 07 mei 2010 01:49 AM
  [ # 23 ]

Maar mijn stuur werkt perfect.  Ik zou dat maar doen voor het uitzicht.  En dan toch ineens die ringetjes vervangen enz.
Hetzelfde voor de remklauwen trouwens.  Na 136000km kan dat toch geen kwaad denk ik ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2010 09:21 AM
  [ # 24 ]

als het stuur goed werkt, niet lekt en de hydraulische pomp slaat niet iedere 10 seconden aan, dan zou ik lekker van dat stuur afblijven. KM’s zeggen weinig, mijn eerste DS deed 345.000 km met het eerste stuurhuis! Het zelfde geldt voor de remklauwen: If it ain’t broke, don’t fix it.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 07 mei 2010 09:53 AM
  [ # 25 ]

Het is maar dat ik die kleurtjes allemaal zo mooi vind.  Dat groen van het stuurhuis, en zo’n blinkende klauwen.  Maar misschien moet ik alles maar mooi schuren en in de nieuwe lak zetten zonder het uit elkaar te halen.  Uiteindelijk moet dat ook kunnen als ik wat voorzichtig ben.
Al mijn groene onderdelen zijn eigenlijk nog heel mooi, behalve dat stuurhuis. 

Weet er iemand wat precies de kleur is die ik hiervoor nodig heb ?  (en dat zal wel niet bestaan in ral vermoed ik)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2010 09:56 AM
  [ # 26 ]

Het LHM groen is gewoon als RAL kleur te krijgen. Ik weet alleen niet weer welke….. sorry… briefje kwijtgeraakt..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 mei 2010 12:08 PM
  [ # 27 ]

Uhlmen Grun van vollukswoage lijkt er erg op.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 07 mei 2010 12:15 PM
  [ # 28 ]

Aaah !! Wat is dat allemaal ??
Ik zit te kijken naar ral 6001/6002 en 6020…

Mo volkswoage, da weet ik ni zalle.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 10 september 2010 09:20 AM
  [ # 29 ]

Als ik het nog eens over lees kan mijn bijdrage aan het begin van dit topic over de afstelling van het stuurhuis, nog wat duidelijker. (wp handboek DII p 269)
Bij deze:

1) stuurhuis via de linkerkant van de auto in de kappen van de hulpstuurhuizen leggen.
Zelf sluit ik nu al de hydraulische leiding aan.

2) afstelling “a” = 275 mm afregelen door aan het ronsel te draaien. Samen met de juiste stand van de spaak van het stuurwiel (30 graden links onder horizontaal) zorgt dit er voor dat de rechtuit stand van stuurhuis (ronsel) - en dus ook van de wielen -  en stuur(spaak) correct is.
Meten tussen de buitenzijde van het rubber van de linker spoorstang en hart “taats” (midden van ronselas)
Schuif daarna de as met de spiebanen van het ronsel in de stuurbuis en zet de bout in de middelste gleuf vast.


3) afstelling “b” = 122,5 mm (120 mm - 125 mm) zorgt voor de zijdelingse ligging van het stuurhuis.
Meten tussen het hart van de as van het linker hulpstuurhuis en het hart van de taats.
Kappen op de hulpstuurhuizen licht vast zetten


4) kanteling stuurhuis afstellen met 1995 T bis (sommigen doen het zonder door aan het stuur te draaien) Daarmee worden stuurbuis en ronselas correct uitgelijnd.


5)Kappen vastzetten,
Stuur ronddraaien, controleren of stuurslot werkt en afstellingen nogmaals controleren.
Alles vastzetten.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 september 2010 01:42 PM
  [ # 30 ]

Het vastzetten van de bout in de (middelste) gleuf bepaalt de afstand tussen de schakelpook (bij inschakelen 1-2) en het stuur (BVM).

knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook