1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Basis afstellingen koppelingsregelaar
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 19 mei 2009 03:08 AM

na een hoop gesodemieter met mijn eigen halfautomaat toch maar eens uitgezocht waarom ik de koppelingsregelaar niet afgesteld kreeg….....
Na een avond de-monteren en opschrijven uitgevonden hoe je de basisafselling bereikt zodat de koppeling langzaam aangrijpt.
en tevens ondekt wat er mis was met mijn afstelling.

LET OP! BASISAFSTELLING STAP VOOR STAP UITVOEREN , REROUR VENTIEL KAN OP 2 MANIEREN BEDIEND WORDEN (STATIONAIR MINIMAAL EN MAXIMAAL RETOUR)

*Regelaar demonteren (werkt het makkelijkste maar niet noodzakelijk)

*Stelschroef zo ver los draaien tot hij naar buiten gedrukt word (+20 slagen) , STELSCHROEF NIET VERWIJDEREN!

*Pen in gat plaatsen voor stationaire stand.

*Rechter opening (aanvoer/retour vanaf bloc hydraulique) onder druk zetten (luchtdruk)

*Stelschroef rechtsom draaien tot drukverlies nihil is.

*Rochtsom doordraaien tot drukverlies weer toeneemt

*Linksom terug draaien tot drukverlies minimaal is.

Dit is de basisafstelling waarbij de koppelingsregelaar een minimale hoeveelheid lhm retour laat stromen en de koppeling het rustigste aangrijpt. Vanaf hier kan de regelaar naar wens afgesteld worden in stappen van max. een halve slag per keer.

misschien iets voor in de tiplijst???

gr bjorn kusters

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 19 mei 2009 03:57 AM
  [ # 1 ]

Nog iets vergeten te melden:

Ik heb nog geprobeerd het aantal slagen te tellen vanaf een geheel ingedraaide schroef tot de basisafstelling…..dit werkte niet goed en zal ook van regelaar tot regelaar verschillen.

verder komt er nog een laatste stap bij het afregelen :

De pen verwijderen en de schroef zo ver linksom terug draaien, tot het minimaal aan retour gelijk is. Zowel bij stationair als volgas.

gr bjorn

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 02 mei 2010 04:17 PM
  [ # 2 ]

Voor de hydraulique specialisten die vandaag niet op Citromobile zijn een aantal vragen over het afstellen van de koppelingsregelaar op de auto.

Ik heb geprobeerd de koppelingsregelaar met een 3 mm pennetje af stellen op de nul stand, maar kan het zijn dat mijn carburateur afstelling (bij rijden op LPG) nu niet meer klopt?
Bij de CO test op Citromobile van de DS club afgelopen zaterdag bleek het CO gehalte te hoog te zijn en ook het LPG verbruik is vrij hoog: 6 km per liter.

Ik heb geprobeerd de koppelingsregelaar af stellen op de nul stand omdat ik vermoed dat de regelaar niet goed staat: met de versnelling in zijn vrij kan de de motor ruim meer dan 2000 toeren maken (tenminste 2400 rpm, verder gaat mijn meter niet). Wat ik heb gedaan is de witte koppelingsschijf linksom verdraaien tot het 3 mm pennetje (popnagel) diep in het gaatje van de koppelingsregelaar schoot. De witte schijf is ongeveer 20 - 30 graden linksom verdraaid. Daarna het ik de knelkoppeling om het asje van de koppelingsregelaar losgemaakt en de witte schijf naar zijn neutrale stand laten terug draaien. Daarna de knelkoppeling weer vast gezet en het pennetje verwijderd.

Vorige week zaterdag heb ik op de clubsleuteldag van regio West mijn moter op LPG laten afstellen met een viergassentester (uitlaatgassen analyser). Na het afstellen stond de CO goed. Daarna heb ik de koppelingsregelaar afgesteld zoals boven beschreven. Afgelopen zaterdag bleek de CO op 4% te staan en het verbruik op de rit heen en weer was 1 op 6,2 !

Overigens blijkt dat mijn toeren in zijn vrij nu nog steeds niet begrenst is tot 2000 rpm. Met draaien aan de afstelschroef op de LPG verdamper krijg ik het stationair toerental in zijn vrij nu niet hoger dan ongeveer 800 - 850 rpm.

Ik heb het WPH nagelezen over het monteren en instellen van de carburateur, maar het ziet er allemaal nog al ingewikkeld uit en met de niet al te beste gecopieerde foto’s kom ik er niet echt uit, zeker in combinatie met LPG.

Wat is er (vermoedelijk) mis gegaan?
Kun je de koppelingsregelaar zo afstellen?
Waarom beïnvloed dit de carburteur instelling (de koppelingschijf staat volgens mij gewoon neutraal)?
Waarom wordt mijn toeren in zijn vrij nog steeds niet begrenst tot 2000 rpm?

Is er iemand in de buurt van Delft met ervaring met het afstellen van carburateur (op benzine en LPG) en koppeling, die een keer met mij door de hele afstellingsprocedure kan lopen?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 mei 2010 06:58 PM
  [ # 3 ]

Ik heb geen carb en ook geen LPG dus in detail kan ik je niet helpen, maar ik kan je wel zeggen dat de koppelingsregelaar je motor niet kan beïnvloeden. Het enige dat je koppelingsregelaar doet is regelen hoe bruusk of hoe soepel je koppeling aangrijpt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 07 mei 2010 02:54 PM
  [ # 4 ]
Brian schreef:

... maar ik kan je wel zeggen dat de koppelingsregelaar je motor niet kan beïnvloeden.

Ik vermoed dat in mijn geval door het verstellen de inlaatklep van de carburateur verder dicht is gaan staan. De witte koppelingschijf kon nu verder terug naar de nulstand.
Dus dan wordt de motor afstelling wel beïnvloed.

Ik heb besloten om de boel maar eens netjes te gaan afstellen volgens het WPH.
Maar eerst controleren of de koppelingsregelaar nog goed functioneert. Dus eerst de koppelingsregelaar demonteren om te controleren of het asje wel de veerspanning en aanslagen heeft zoals die in het WPH beschreven staan. Eventueel gevolgd door de basis afstelling zoals hiervoor beschreven.
Vervolgens de koppelingsregelaar weer monteren en dan de motor goed af stellen op benzine, volgens de 6 handelingen uit het WPH. Daarna de LPG afstellen zoals elders beschreven, eventueel gevolgd door een fijnafstelling met CO meting.

Beetje off-topic:
Bij handeling 4 (afstellen begin aangrijpen koppeling), stap 9, staat dat je het punt moet zoeken waar de koppeling begint aan te grijpen. Er staat niet hoe je dat begin van het aangrijpen van de koppeling het beste waarneemt. Als het goed is, is de aangrijping nog zo weinig dat de auto nog niet gaat rijden. Hoe bepalen jullie dat eerste aangrijp punt?
Ik had bedacht om de auto zo ver op te krikken dat één voorwiel vrij is, zodat je dan ziet dat dit voorwiel begint te draaien. Maar misschien is er een slimmere manier?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 07 mei 2010 03:16 PM
  [ # 5 ]

Het aangrijpingspunt wordt bepaald met de as van de slinger in het gat in de bak.
Het punt is als de as nog net met de hand kan worden tegengehouden.
In het boek met controles en afstellingen wordt een waarde opgeven die je op een afleesbare momentsleutel, die je op de as zet, kan aflezen. Heb ik alleen nu niet bij de hand.

PB.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 07 mei 2010 07:30 PM
  [ # 6 ]

Aan de methode met de slinger as zat ik ook eerst te denken, maar dat gaat toch niet werken als de auto in de versnelling staat (en op de handrem)?
Zo staat het tenminste omschreven bij stap 9. Het lijkt me dat de auto dan zoveel weerstand heeft dat de as niet mee gaat draaien en de koppeling gewoon blijft slippen, of begrijp ik iets niet goed?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 07 mei 2010 09:32 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij hoeft de auto niet in een versnelling te staan.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2010 09:37 PM
  [ # 8 ]

Klopt. Basis-kruipafstelling doe je in z’n vrij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 07 mei 2010 09:58 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen typen.

De afstelling van de vrije slag van de koppeling doe je inderdaad in zijn vrij. Dat is Handeling I. Daar staat ook de methode met de slinger as beschreven.
Bij handeling IV “afstellen van het slipmoment” (WPH, handeling D. 142-0), stap 9 staat duidelijk “... schakel in eerste versnelling en geef langzaam gas.”

Dus de auto staat dan in de versnelling en om te voorkomen dat ze tijdens het sleutelen ongewild weg rijdt, zou ik de dame op de parkeer rem zetten…

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 07 mei 2010 11:33 PM
  [ # 10 ]

Op de hand(voet)rem zetten is volgens mij niet de bedoeling. Je moet de wagen op een vlakke ondergrond zetten en met de stelschroef op de voorkant van de centrifugaalregelaar het slipmoment afstellen. Dit is wanneer de auto net in beweging komt.
Als het goed is heb je eerst de twee toerentallen, gewone en versnelde stationaire toerental, afgesteld op de carburateur. Het is de bedoeling dat de wagen gaat rijden als de motor naar het versnelde toerental gaat, dus bij het loslaten van de rem.
De ás-methode’is inderdaad voor het afstellen van de vrije slag.

PB.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 08 mei 2010 12:24 AM
  [ # 11 ]

Dus het is bij stap 9 toch de bedoeling dat de koppeling al zo ver aangrijpt dat de auto net moet gaan rijden?

Dat was mij niet zo duidelijk uit de instructies en ik had het niet verwacht omdat je daarna nog een duidelijk hoger toerental instelt. In mijn geval (december 1967) ga je van net aangrijpen bij 700-750 t.p.m. naar 875-925 t.p.m. stationair bij stap 11. Dan is de koppeling bij stap 11 dus al flink meer in aangrijping als je de versnelling inschakelt. Mijn eerste idee was dat de koppeling bij stap 9 maar net kontakt mocht maken, en dus nog nauwelijks koppel zou kunnen overbrengen.

Maar misschien is de procedure van Pieter Bas (net in beweging komen met ca. 725 tpm) eigenlijk ook wel weer logisch : dan kun je in stationair met ca. 900 tpm tenminste een beetje gemakkelijk inparkeren enzo. Nu moest ik altijd een beetje gas bijgeven en stond mijn halfautomaat dus gewoon niet zo best afgesteld.

Betekent dus wel dat je bij stap 9 ook een beetje een gladde (makkelijk rijdende) ondergrond moet hebben. Ik ga het weekend eens proberen of het wil lukken met afstellen.

In ieder geval bedankt voor de tips.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 10 mei 2010 01:25 AM
  [ # 12 ]

Vandaag de koppelingsregelaar gedemonteerd en schoon gemaakt. Vooral aan de buitenkant; het wilde niet echt lukken om er iets van benzine in te krijgen om de boel inwendig schoon te spoelen.

Het bleek dat de witte flexibele koppeling niet meer zo goed werkte: de veer was vuil en gecorrodeerd, waardoor de twee helften nauwelijks ten opzichte van elkaar wilden draaien. Dus veer los gehaald, en met staalwol schoon geschuurd. Daarna weer met wat fiets olie gemonteerd. De flexibele koppeling draait nu weer soepel.

Voordat de koppelingsregelaar weer terug ging eerst even wat verteerde rubbertjes vervangen van de hydrauliek leidingkjes daar in de buurt, daar kon ik nu mooi bij.

Met weer monteren van de koppelingsregelaar brak het draadeind, precies aan de onderkant van de koppelingregelaar, zie foto’s. Ik zette nauwelijks kracht. En ik was net zo blij dat ik de moer er van onderen eindelijk goed op had, want je kunt er nauwelijks bij, ook het aandraaien is lastig omdat je nauwelijks slag hebt. Vervelend, maar beter dat het draadeind nu breekt dan straks tijdens het rijden. Hoe zou dit komen?

Gelukkig heb ik lang geleden eens een kolomboor gekocht, dus klein gaatje boren in stompje dat nog in de koppelingsregelaar zit en met een linkse tap er uit draaien. Resultaat staat op tweede foto. Nu op zoek naar een geschikt stukje draadeind en dan kan de boel eindelijk gemonteerd worden en kan het het afstellen beginnen.

Afbeelding Bijlagen
R0013438 - gebroken draadeind koppelingsregelaar.jpgR0013442 - restand draadeind verwijderd uit koppelingsregelaar.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 13 mei 2010 04:55 PM
  [ # 13 ]

Hallo

De snelheid aangrijpen van de koppeling is niet alleen afhankelijk van de koppelingsregelaar.
Dit is eigenlijk alleen een “fijnregeling” , grofweg word dit gegegeld door de centrifugaal regelaar want die bepaalt o.a. de druk in de ontkoppelingscylinder en ook met welke toerental/druk verhouding dit gebeurd.

De afstelling van de vrije slag van de koppeling is ook belangrijk , want is die bijvoorbeeld te groot dan moet je de centrifugaalregelaar losser in moeten stellen zodat hij toch nog de koppeling genoeg laat bekrachtigen zodat de cylinder hem ver genoeg in drukt.
Dit brengt met zich mee dat de druk in de cylinder sneller af zal nemen en de koppeling ook sneller aan grijpt.

Ik doe eerst altijd de basis afstelling , daarmee zal hij nooit perfect afgesteld staan .
Daarna ga ik rijden en dan grijpt hij bevoorbeeld te bruusk aan.
Dan draai ik de schroef op de centrifugaal regelaar in zodat hij iets later pakt , dit breng met zich mee dat de koppeling langzamer zal aangrijpen.
Zo stel ik hem grofweg af dat hij al redelijk netjes aangrijpt ook bij het door en terug schakelen.
Daarna stel ik de koppeling bij omdat nu ook de hoeveelheid wat hij ingedrukt word groter is , dus een beetje losser draaien.
De fijn afstelling doe ik daarna met de koppelingsregelaar.

Dit is geen hele slagen verdraaien werk!!:D

Gr Bjorn

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juni 2010 10:05 AM
  [ # 14 ]

Hoe stel je het max toerental als de motor in zijn vrij staat ? Moet er geen tegendruk opgebouwd worden in de koppelingsregelaar ?
Thanks

Mr. Smith

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 08 juni 2010 07:41 PM
  [ # 15 ]

Hallo

Dit gebeurd doordat de primaire gasklep-as tegengehouden word in de koppelingsregelaar.
Dit is behalve de afstelling d.m.v. het pennetje dat je in de regelaar doet bij montage , en de gasklep openingen niet te regelen.
Dit laatste veranderd dan ook meteen het stationair toerental dus is niet altijd op deze manier af te stellen.
Maar wees niet getreurd als het niet presies 2000 omw/min is want dat is het nooit.

Dus gewoon bij montage afstellen m.b.v. het pennetje in de koppelingsregelaar en verder fijn metrust laten.

Gr Bjorn

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook