1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stationair toerental DS21 H carb te hoog. Wat nu?
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 17 mei 2010 11:43 PM

Hoi Allen,

Ik was bezig om de basisafstellingen uit het wph uit voeren. Bij de eerste stap liep ik al vast…
Met de verhoogd-stationair stelschroef helemaal ingedraaid krijg ik het stationair toerental niet onder de ~1000 toeren. De aanslagschroef van de secundaire trap kan ik draaien wwat ik wil, het toerental kan alleen hoger afgesteld worden. Draaien aan de verhoogd-stationair stelschroef doet eigenlijk niks.

Is dus een ds21 Hydroliek met weber carb.
Iemand enig idee of tips voor ik de carb eraf haal? Carb is overigens enige tijd geleden al gereviseerd door citroen specialist uit tilburg. Ik probeer nu voor het eerst om de boel goed af te stellen…

Evert

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 mei 2010 12:09 AM
  [ # 1 ]

Hoe ver staan de gaskleppen open als je het gaspedaal niet aanraakt en de choke niet gebruikt?

Citroen!

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 18 mei 2010 12:27 AM
  [ # 2 ]

Kleppen lijken dicht te staan…

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2010 01:17 AM
  [ # 3 ]

en hoe staat de 1e trap afgesteld?

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 18 mei 2010 08:58 AM
  [ # 4 ]

Ik neem aan dat je inlaat- en uitlaatkleppen goed staan en de ontsteking op tijd.

CitroEef schreef:

..... Carb is overigens enige tijd geleden al gereviseerd door citroen specialist uit tilburg. Ik probeer nu voor het eerst om de boel goed af te stellen…
Evert

Dus na de revisie heeft hij nog niet goed gelopen? Hmm…
Als eerste inderdaad maar opnieuw afstellen:
http://www.schaalbouw.nl/citroen/carbuk.htm

Het beste met een CO/CO2 meter.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 mei 2010 09:39 AM
  [ # 5 ]
CitroEef schreef:

Kleppen lijken dicht te staan…

Toch maar even goed meten die positieve gasklepopening…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2010 09:40 AM
  [ # 6 ]

Wat heeft die specialist dan eigenlijk gereviseerd aan die carburateur? Nieuwe gasklepassen? Nieuwe bussen voor de gasklepassen? Mensen spreken al van een revisie als er een nieuwe vlotternaald in gezet is, dus ik ben wel benieuwd wat er dan allemaal aan die carburateur gedaan is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 18 mei 2010 10:30 AM
  [ # 7 ]
Marten schreef:

Ik neem aan dat je inlaat- en uitlaatkleppen goed staan en de ontsteking op tijd.

Als eerste inderdaad maar opnieuw afstellen:
http://www.schaalbouw.nl/citroen/carbuk.htm

Het beste met een CO/CO2 meter.

Kleppen staan goed. Onsteking is vraagteken: kan het afstelgat wel vinden, maar het boortje vindt dan het gat in het vliegwiel niet, al je begrijpt wat ik bedoel. Maar te hoog stationair toerental door verkeerde timing dat ook nog eens niet af te regelen is…hmm?

Link is overigens voor mechanieken. Probleem lijkt in regelschroef voor verhoogd stationair te zitten voor halfautomaat. Moet het toerental trouwens dalen met ingetrapte rem?

Marten schreef:

Dus na de revisie heeft hij nog niet goed gelopen? Hmm…

Nou ja niet goed, loopt prima! maar te hoog stationair toerental.
Revisie is bij vorige eigenaar gedaan, ik heb alleen de rekening. Weet niet wat gereviseerd is, zal nog eens kijken wat er op de rekeing precies staat.

Zal vandaag of morgen weer verder gaan en e.e.a. checken

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 18 mei 2010 04:25 PM
  [ # 8 ]

Sproeiers omgedraaid misschien(de getalletjes staan er heel klein op.)?

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 20 mei 2010 10:37 AM
  [ # 9 ]

Ik had een probleem met het veertje in de gasklepafslag. Die had ik omgekeerd en dus verkeerd gemonteerd en gaf hetzelfde fenomeen dat je beschrijft. Idem als je het ringetje rond het veertje bent vergeten. Ik zou alles goed zetten ; kleppen,onsteking, ontlastschroef open op de hogedruk regelaar, motor goed warm draaien, en de afstellingen volgen in de WPHB. Indien je alles goed hebt gezet en verandert niets, een ander carbu monteren en testen.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 21 mei 2010 10:54 AM
  [ # 10 ]

Een update

Beide gaskleppen zitten tegen hun aanslag. Draaien aan onststeking doet maar weinig aan toerental, wel gaat ie uiteraard eenn beetje beroerd lopen als je te veeel verdraait. Sproeiers van stationair zouden verwissled kunnen zijn:

Op:

http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Fuel systems/Weber Carbs for DS21.pdf

(let op link copy-pasten i.v.m. spaties)
is the lezen dat de stationair sproeier van de 1ste trap 0.75 mm is en die van de 2de 0.5. Het leek of dit omgekeerd was, maar het verschil is meet het oog moeillijk te zien. Omwisselen hielp overigens niet.

Mr.Smith:

Ik had een probleem met het veertje in de gasklepafslag

Bedoel je nr86 op pagina 1 van bovenstaande link? Zo ja, is de volgorde op het plaatje ok (da’s niet altijd zo in citroen documentatie). Dan kan ik daar eens naar kijken. Zou me niks verbazen als de citroen specialist dit verkeerd gedaan heeft; achterwiellagers heeft ie ook vervangen en die rammelen.

wordt vervolgd

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 26 mei 2010 10:52 AM
  [ # 11 ]

Hoi,

Weer een update.

klepje zat inderdaad andersom. zo kon ie niet werken. Het klepje kun je omdraaien met carburateur in de auto.

Heb de carburateur er toch maar af gehaald om te kijken of er nog iets anders aan de hand was. Ja hoor: de voet is zo krom als een hoepel. Zeker 1mm speling in het midden. De boel er maar weer opgezet, nu eens kijken of ie misschien valse lucht krijgt. Zou wel e.e.a. verklaren Sad

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 25 juni 2010 06:00 PM
  [ # 12 ]

Hallo, Wat nieuws en veel vragen

De carburateur er maar weer afgehaald. Stationair was na schoonmaakactie nog hoger geworden: tijd voor revisie! Inderdaad, asje van 1ste trap heeft veel speling. Asje is 8mm, gat is ovaal met max diam 10 mm. Ga dus maar busje erin (laten) doen en voet vlakken.

MAAR
Toen ie d’r weer af was zag ik dat het een 28/36 DM2 type is. Da’s dus wel voor een DX motor maar dan voor na 1972. Had me niet gerealiseerd dat dat betekend dat ie DUS voor een DS23 is zie jackson/koolhaas web-sites (zijn er geen DS21 H’s van na 1972??). De afregelprocedure is ook heeeeel anders voor een DM2 dan voor een DLE die er eigenlijk op hoort. Komt er in het kort op neer dat je bij een DLE aan knop moet draaien waar je bij een DM2 af moet blijven en je bij een DM2 een extra knop hebt voor stationair waar ik vanaf ben gebleven omdat ie niet in de afregelprocedure van mijn wph stond. Hij’s fijn! afregelen zal straks wel beter gaan Smile Niks RTFM…

DUS
Verder viel nu ook op dat de sproeierbezetting niet is zoals die voor een DM2 beschreven staat. Waarschijnlijk om de DM2 geschikt te maken voor een DS21 DX2 blok? Weet iemand toevallig de juiste sproeierbezetting voor een DM2 met een DX2 2100 blok? Andere vraag is of het wel zo’n goed idee is om tijd moeite en geld te steken in het reviseren van de DM2 ? Krijg ik hem uberhaubt wel afgeregeld en loopt de motor hier goed mee? Moet ik niet gewoon op zoek naar een DLE, die bij mijn motor-type hoort? Enig idee wat een 2de hands DLE moeet kosten? Of is een DM2 beter dan een DLE, want verder ontwikkeld ?

EN, WANT
Uw mening telt, maar argumnenten zijn interesanter
groet,
Evert

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 juni 2010 08:34 PM
  [ # 13 ]

Veel vragen.
Waarschijnlijk kan je beter een gereviseerde carb kopen van het goede type, bijvoorbeeld bij het clubmagazijn (morgen open).

Citroen!

Profiel  
 
lmcit68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 17-04-2007

Gepost: 14 juli 2010 12:36 PM
  [ # 14 ]
CitroEef schreef:

Een update


http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Fuel systems/Weber Carbs for DS21.pdf
(let op link copy-pasten i.v.m. spaties)

Mr.Smith:

Ik had een probleem met het veertje in de gasklepafslag

Bedoel je nr86 op pagina 1 van bovenstaande link? Zo ja, is de volgorde op het plaatje ok (da’s niet altijd zo in citroen documentatie).

Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem, net carburateur uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer samengebouwd. bij het demonteren is veertje Nr 86 eruitgevallen zonder dat ik kon zien hoe hij zat (beetje slordig ja).... mijn vraag nu hoe moet hij zitten:

Carburateur ==> koperen ringetje in carburateur steken ==> veertje met schoteltje in gasklepafslaghuis ...met grootste deel van de veer in gasklepafslaghuis ==>, veerschotelje stoot tegen koperen ringetje van de carburateur BUITENKANT ?

of moet het veertje met schoteltje IN de carburatuer zitten ?
De tekening op de link laat een derde methode zien.. Heeft iemand misschien een foto?

Leon

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 16 juli 2010 10:27 AM
  [ # 15 ]

Hoi Leon,

De bedoeling is dat het schoteltje een kanaaltje in de carburateur afsluit als de veer-pin-schotel-combinatie (nmr 86 dus) ingedrukt wordt. Dat kan eigenlijk maar op een manier. Als je re niet uitkomt wil ik wel een fotootje maken (ben nog niet toegekomen aan revisie…, dus het ligt allemaal nog uit elkaar.)

Success,
Evert

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook