














Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik ben aan het bekijken en overdenken om een wens in vervulling te laten gaan die oude neus pallas heet. Kortom, een 67-er DS21 BVH. Dat is in mijn ogen wel de ultieme DS eigenlijk.
Nu ben ik in mijn zoektocht hoe gaan we dat nu allemaal doen een combinatie hydraulische bak + DY (DS19) motor tegen gekomen met orgineel slechts 64000 km gelopen.
Die bak is van belang voor mijn project, want die wil ik aan een DX2 motor gaan schroeven.
“probleem” is dat ik dan nog met de motor zit. Het is een komplete motor, incl motorsteunen en alles erop en er aan zoals startmotor, ontsteking enz enz. Ik heb met de betreffende DS waar dit uit komt gereden toen het er nog in zat. Bizar hoe een DS rijdt waar nog maar 60 dzdn km op staat. De eigenaar heeft deze DS om laten bouwen naar een 21 motor met 5 bak. Neem van mij aan dat ik zelden zo’n goed lopende DS heb gereden.
Kortom, is er hier iemand op het forum die een bijna nieuwe DS19 motor in zijn/haar DS wil en kan met mij een deal sluiten met de verkoper. Ik de bak, jij de motor. Zo’n motor gaat niet weg voor een 250 euro maar 1000 hoeft ze volgens mij ook niet op te brengen.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De bak van een DS19a past niet voor een Dx2. De DX2 motor heeft namelijk de ontsteking aan de voorkant zitten, en bij een DY motor, zoals in de ds19a zit, is de ontsteking aan de achterkant gemonteerd.
In het koppelingshuis van de versnellingsbak zit een uitsparing voor de aan de voorkant geplaatste ontsteking op de Ds21 modellen. Die uitsparing heeft de versnellingsbak van een Ds19a met DY motor dus niet. Je moet dus het koppelingshuis van de bak gaan overzetten om dat te kunnen laten werken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Owjeej… En dat is veel werk?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. En eigenlijk is het zelfs zo dat je als het het koppelingshuis van een andere bak op jouw ds19a bak gaat zetten, je het differentieel opnieuw moet afstellen. Het koppelingshuis en het versnellingsbakhuis zijn namelijk gelijnboort en horen bij elkaar. Dat is ook de reden dat er in beide onderdelen bij de montage een nummer geslagen werd. De nummers moeten matchen.
Je kunt het gokken, en het gaat meestal ook gewoon goed, maar het is niet zoals het bedoeld is door Citroën.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt een stukje uit het koppelingshuis frezen, toch?
Heb in ‘Eva’ met een korte 5-bak en een vergelijkbare motor gereden: dan heb je juist een hapje uit je koppelingshuis extra.
Blok rijdt trouwens fijn, met een rustige rijstijl uiteraard!















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik heb de topic title maar aangepast…
Met Auto Renaissance gesproken en die zeggen dat als ik die bak wil gebruiken stuk uit zagen…
Nog even een korte uitleg van het beoogde plan;
Ik heb mijn “pekelbak” (een pracht 406 coupé) verkocht en kan een DS21 pallas uit 67 kopen.
Bodem geheel lassen en antieroest behandelen, nieuwe draadboom, DX2 motor erin (later maar beter type 21) en de hele techniek rondom de motor doen, kortom, geheel betrouwbaar maken. Het plaatwerk en het interieur laat ik dan even voor wat het is. (ook omdat de knaken dan wat op zullen zijn..)
Hiermee wil ik mij dan in de winter verplaatsen. Omdat ik mijn volledig nog niet aan gelaste 69-er graag wil sparen.
Ik heb hier een topic gezien van iemand die afgelopen winter ook met een 67-er pallas heeft doorgereden en dat was goed bevallen. Hierdoor is dit idee wel aangewakkerd eigenlijk.
Uiteindelijk wil ik het interieur en plaatwerk ook aanpakken maar dat kan weer als er weer centen zijn.
Op deze manier kan ik de oude neus pallas wens in vervulling laten gaan!
Er is nog niets definitief, maar het idee speelt toch al maanden
Als ik het goed begrijp ga je een 67-er DS21 inzetten voor dagelijks gebruik en de BVM5 vervangen door een BVH4.
Waarom laat je de 5-bak er niet gewoon in zitten? Dat rijdt veel rustiger op de snelweg. Bovendien brengt het ombouwen van BVM naar BVH heel wat meer werk met zich mee dan er even een andere bak voorhangen.
En DS rijden in de winter gaat prima, heb ik ook deze winter weer ondervonden met m’n leasedame.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CLL Martin schreef:
Met Auto Renaissance gesproken en die zeggen dat als ik die bak wil gebruiken stuk uit zagen…
Dat kan ook ja. Is wel een beduidend minder “nette” oplossing trouwens..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Erict schreef:Als ik het goed begrijp ga je een 67-er DS21 inzetten voor dagelijks gebruik en de BVM5 vervangen door een BVH4.
Waarom laat je de 5-bak er niet gewoon in zitten? Dat rijdt veel rustiger op de snelweg. Bovendien brengt het ombouwen van BVM naar BVH heel wat meer werk met zich mee dan er even een andere bak voorhangen.
Nee, het is een van oorsprong 1967 DS21 BVH Pallas, alleen kan ik aan een goede DX2 motor komen en aan een hydraulische bak met erg weinig gemaakte meters. De beoogde DS staat nog op frans kenteken en heeft een motor die vast zit. Ik weet dus niet hoe die hydraulische bak schakeld, van die ik op het oog heb weet ik dat wel.
Ik ben het met Waterman eens dat het niet een nette oplossing is.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een winterauto kun je toch voor een klein 2 mille gewoon kopen zonder allerlei aanpassingen?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, en die prachtige droomneus doe je gewoon voor de zondag in voorjaar en zomer erbij….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991