1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Nieuwe Dynamo, nieuwe spanningsregelaar, maar geen laadstroom
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 11:12 PM

Goedenavond,

Ik ben sinds een half jaar eigenaar van een mooie donkerrode citroen Dsuper5 uit 1972, met 5bak en op lpg. Ik heb de auto gekregen met een vaste motor, heb het motorblok vervangen en de hele auto opgeknapt. De auto is nu net 3 weken geleden door de apk gekomen helaas met laadstroomproblemen.

Omdat ik de dynamo en spanningsregelaar van mijn oude motorblok heb overgenomen ging ik er vanuit dat een van deze twee de geest had gegeven dus heb ik voor het gemak een gereviseerde dynamo en een nieuwe (electronische) spanningsregelaar gemonteerd (van citroworld, bekend denk ik) ook heb ik een nieuwe accu en nieuwe massakabels gemonteerd (en goed) Daar kan het dus niet aan liggen.

Alleen nog geen laadstroom…..

Als ik de accuspanning meet met draaiende motor is die 11,8V, veel te weinig uiteraard.

Ik denk dat het in de bedrading zit, wie kan me hier een geweldige oplossing voor geven? De auto heeft geen contactslot meer, kan het hier aan liggen?

Alvast bedankt!

Vr gr

Joost

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2010 11:40 PM
  [ # 1 ]

ja dat kan , als de auto niet “op contact” staat is er ook geen laadstroom.
Kijk ook even of de zekeringen goed contact maken , een van die zekeringen is ook van invloed op de laadstroom.
Deze maakte bij mij geen goed contact dus hij deed dan wel en dan weer niet laden.
Is verder wel alles goed aangesloten op de Dynamo en spanningsregelaar?

Gr Bjorn

Profiel  
 
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 11:43 PM
  [ # 2 ]

De auto heeft wel een contact, alleen niet via het contactslot. Het contact gaat nu via een aparte knop (alles is er wel op aangesloten) Welke zekeringen zouden het kunnen zijn? Ik heb er op het schutbord aan de bestuurderszijde drie zitten (uit mn hoofd) en aan de passagierskant twee stuks.
Ik heb de dynamo en de spanningsregelaar aangesloten met de draden die daarvoor uit de draadboom kwamen. (zou ook nog stuk kunnen zijn uiteraard)
Hoe zit de aansluiting van de dynamo op de spanningsregelaar, zit dat direct of loopt dat ook via het contact? Alles verdwijnt bij mij namelijk in 1 grote kabelboom.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2010 11:55 PM
  [ # 3 ]

De zekering is de zekering met de groene kleurtule. de linkse van de 4 aan de bestuurderszijde.
Deze beveiligd o.a. de spanningsregelaar en de dynamo (veldcircuit).
De bedrading tussen regelaar en dynamo is rechtstreeks verbonden met elkaar , maar dit loopt via de kabelboom.
Als de auto op contact staat welke lampjes gaan dan branden?

Gr Bjorn

Profiel  
 
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 08:33 AM
  [ # 4 ]

Als ik het contact aanzet gaat het grote ‘STOP’ lampje, het lampje van de lhm en het lampje van de accu branden, wanneer ik de auto start gaat alles uit behalve het lampje van de accu. De zekeringen zijn allemaal intact. Ik denk dat de boel verkeerd aangesloten zit..

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 mei 2010 12:00 PM
  [ # 5 ]

Als het acculampje niet uitgaat, moet je niet verwachten dat de dynamo gaat laden.

Citroen!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 19 mei 2010 12:45 PM
  [ # 6 ]

eerst even controleren of op de dunne draad die op de dynamo zit spanning staat ( op contact dan wel). Dit is meestal de draad met schuifstekker en spanning geeft via de koolborstels.

Profiel  
 
CitroEef
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009

- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Gepost: 19 mei 2010 02:01 PM
  [ # 7 ]

Hoi

Hoeft niet verkeerd aangesloten te zijn. Ik had zelfde soort probleem. Bleek los-zittende / beetje roestige zekering te zijn.
Doet je binneverlichting het? Als die het niet doen is het vrijwel zeker het bovenstaande.
Evert

Profiel  
 
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 03:39 PM
  [ # 8 ]

Op de dunne draad (schuifstekker op de dynamo) Staat stroom zodra ik het contact aan zet, dat lijkt in orde te zijn.

Mijn binnenverlichting doet het inderdaad niet, ik alle zekeringen nakijken en goed schoonmaken. De auto heeft eerder wel gelopen zonder dat het laadstroomlampje brandde. Dat het lampje brand was dan ook meer als een toevoeging bedoeld, dat de dynamo niet bijlaad lijkt mij duidelijk.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 mei 2010 04:02 PM
  [ # 9 ]

Zekeringen en contacten echt GOED schoonmaken. (Stekkertjes waar zekeringen in geklemd zitten kan je losmaken van de kunststof houder, dan kan je er veel beter bij!)

Citroen!

Profiel  
 
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 04:12 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de kunstof houders van het schutbord afgeschroefd, heb de stekkers stuk voor stuk losgehaald en ontdaan van allerlei viezigheid. Ook heb ik de stekkers geschuurd met een stukje schuurpapier zodat de stekkers en de zekeringen weer goed contact maken. Ik vervang voor de zekerheid alle zekeringen voor nieuwe. Klopt het dat de weerstand van de zekering voor de dynamo (eerder gelezen de groene) en weerstand van 16A moet hebben? Dit zit namelijk momenteel in het zekeringenkastje.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 mei 2010 04:30 PM
  [ # 11 ]

Heb je al in het instructieboekje of het werkplaatshandboek gekeken? De meesten hebben dat hier ook niet al kennis paraat.

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 mei 2010 04:52 PM
  [ # 12 ]
yoozd schreef:

Als ik het contact aanzet gaat het grote ‘STOP’ lampje, het lampje van de lhm en het lampje van de accu branden, wanneer ik de auto start gaat alles uit behalve het lampje van de accu. De zekeringen zijn allemaal intact. Ik denk dat de boel verkeerd aangesloten zit..

Aanvullend: lampje oliedruk?

knuffel

Profiel  
 
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 05:23 PM
  [ # 13 ]

En oliedruk uiteraard…

Ik heb alle contacten schoongemaakt, de zekeringen vervangen , maar nog geen verandering. Is er een mogelijkheid om de spanningsregelaar direct op de dynamo aan te sluiten, dus buiten de kabelboom om? Zoals ik het nu bekijk lopen de aansluitingen van de dynamo naar de spanningsregelaar door 1 grote kabelbundel, die uiteindelijk verdwijnt onder mijn dashboard. Zou ik deze ‘boom’ kunnnen omzeilen om een eventueel probleem daarin uit te sluiten? Dus met losse draden de spanningsregelaar aan de dynamo?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 mei 2010 06:05 PM
  [ # 14 ]

Je hebt neem ik aan een externe spannings regelaar en een dynamo zonder regelaar erin. Op de regelaar is draad EXC verbonden via kabelboom naar schuifstekker. Regelaar aansluitng R zit op de dynamo op een aparte uitgang voor wisselspanning. Op de regelaar hoort ook nog een plus via contact(aan de andere kant.) te ziiten. De L zit via draadboom aan je lampje.

Verder heeft een zekering een waarde van 16A. Niet weerstand 16A. dat is onzin.

Meet eens op het platte stekkertje zonder de draad erop op de dynamo weerstand naar aarde. Die moet nagenoeg nul zijn ( 3 ohm of zo)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
yoozd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 06:24 PM
  [ # 15 ]

Ik heb inderdaad een externe spanningsregelaar, ducelier elektronisch.

Als ik het platte stekkertje van de dynamo naar de aarde van de accu meet dan komt daar een waarde van 2,3 ohm uit. Lijkt mij in orde te zijn,
Het plus contact via het contact op de dynamo zit goed aangesloten en werkt zodra ik het contact aanzet.
De L zit goed aan het lampje (het lampje werkt immers)
Op de aansluiting (aan de andere kant van de regelaar) Komt geen spanning te staan wanneer ik het contact aanzet. Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn
Kan ik de draad EXC direct verbinden met het platte (schuif) stekkertje op de dynamo? En zomaar een losse draad met spanning op de regelaar maken (via het contact)

Bedankt voor je post dit geeft echt duidelijkheid!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook