












Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb onlangs een DX2 motorblok gekocht, ik heb er nog mee gereden voordat het uit de auto is gehaald.
De vorige eigenaar heeft de motor verkocht omdat hij een zwaardere 2300 heeft laten reviseren met een lange 5 Bak.
Ik heb de motor in limburg opgehaald, het paste net achter in de auto.
Ik heb er ook nog een hitteschild bijgekocht,en omdat ik in de buurt was, bij huub 5 velgen gescoord.
Dus met een wagen vol oude zooi kwam ik weer thuis.
De motor heeft ongeveeg een jaar op gas gelopen.
Ik ga het blok maar eens openmaken en veel foto’s nemen.
De bedoeling is de motor te reviseren of te laten reviseren (dit hangt af van de staat van het blok)
Dus, bij deze een nieuw topic waarin de revisie te volgen is met veel foto’s.
Groeten Peter.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Spannend, hoor!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk!
Heb je zelf ervaring met het reviseren van DS-motoren? Zo niet, zou ik het onder de “paraplu” van een revisiebedrijf aanpakken, Hijnekamp in Wageningen bijvoorbeeld.
Citroen!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hijnekamp in Wageningen bijvoorbeeld.
Daar zit ik inderdaad aan te denken.
Ik heb zelf geen ervaring in het reviseren, ik heb wel een zoon die automonteur is (studeerd er nog voor).
Het is alleen jammer dat Wageningen zo’n eind weg is voor ons.
Eerst maar eens de staat van het blok in ogenschouw nemen.
Peter.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hij ziet zaken die je alleen herkent als je veel van deze blokken gereviseerd hebt. Ik zou er zeker goed over nadenken of je het zonder of met zijn hulp/adviezen wilt doen.
DS-rijders hier op het forum, die zonder hulp aan de revisie van het motorblok begonnen, kwamen er toch achter dat ze die hulp uiteindelijk nodig hadden.
Citroen!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Waarom moet ie gereviseerd worden als ie goed liep en reed?
Ik heb altijd zoiets van als het goed is,afblijven. Je kunt hier en daar een keerring of pakking vervangen omdat je er nu makkelijk bij kan maar dat is wat anders dan reviseren.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bijna alle DS-blokken die je nu koopt, hebben een paar maal de honderdduizend voorbij zien komen, vaak zonder goed onderhoud. Gevolg: Het blijft wel lopen, maar is vaak aardig versleten…..
Citroen!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:Bijna alle DS-blokken die je nu koopt, hebben een paar maal de honderdduizend voorbij zien komen, vaak zonder goed onderhoud. Gevolg: Het blijft wel lopen, maar is vaak aardig versleten…..
Ja, daar heb je wel gelijk aan dat DS’en aardig wat km. gedraaid kunnen hebben.
Ben ik niet gewent met de GS’en. Die werden vaak wat minder gebruikt.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Off-topic: Maar die GS-blokken kunnen ook aardige km-standen bereiken!
Citroen!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:Off-topic: Maar die GS-blokken kunnen ook aardige km-standen bereiken!
Klopt. 4 ton halen ze op hun sloffen.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
citro-power
Waarom moet ie gereviseerd worden als ie goed liep en reed?
DriverD schreef:
Bijna alle DS-blokken die je nu koopt, hebben een paar maal de honderdduizend voorbij zien komen, vaak zonder goed onderhoud. Gevolg: Het blijft wel lopen, maar is vaak aardig versleten…..
Dat is inderdaad de reden, ik kon de distributie ketting wat horen en de rest zal ook wel oud en niet eerder gereviseerd zijn.
Ik heb straks weer een blok met KM stand nul
Peter.
DriverD schreef:Hij ziet zaken die je alleen herkent als je veel van deze blokken gereviseerd hebt. Ik zou er zeker goed over nadenken of je het zonder of met zijn hulp/adviezen wilt doen.
DS-rijders hier op het forum, die zonder hulp aan de revisie van het motorblok begonnen, kwamen er toch achter dat ze die hulp uiteindelijk nodig hadden.
Wat is er zo speciaal aan een DS blok? Ik heb de illusie dat het een normale Franse motor is met natte cylinderbussen en stoterstangen, dus gewoon standaard op en neer techniek die elke monteur met voldoende vakkennis goed kan beoordelen.
Han S schreef:Wat is er zo speciaal aan een DS blok? Ik heb de illusie dat het een normale Franse motor is met natte cylinderbussen en stoterstangen, dus gewoon standaard op en neer techniek die elke monteur met voldoende vakkennis goed kan beoordelen.
zie ratelende DX5/4 van sloopkogel, die weet er alles van.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205272/
DriverD schreef:Hij ziet zaken die je alleen herkent als je veel van deze blokken gereviseerd hebt. Ik zou er zeker goed over nadenken of je het zonder of met zijn hulp/adviezen wilt doen.
DS-rijders hier op het forum, die zonder hulp aan de revisie van het motorblok begonnen, kwamen er toch achter dat ze die hulp uiteindelijk nodig hadden.
Han S, DriverD geeft hier een duidelijk en goed advies.
Ik twijfel niet aan zijn advies, maar onlangs was er nog discussie over een motor die daar was gereviseerd voor 4500 euro. Er zijn veel prima revisiebedrijven in Nederland en er zijn er ook veel die dat voor een zeer redelijke prijs doen.
Als een ‘gereviseerd’ blok ratelt dan is er iets ernstig verkeerd gegaan. Een vakkundige revisiemonteur overkomt zoiets niet. Ik kan je wel een paar verhalen vertellen van wat ik heb aangetroffen in motoren, daar word je niet vrolijk van.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelfs al zou het kloppen dat een complete revisie €4500,-. kost, dan nog is het de vraag of een complete revisie bij deze motor ook nodig is. Bovendien mag ieder zelf beslissen of dat gerechtvaardigd is.
Ik stel voor dat we deze discussie hier niet opnieuw gaan voeren…..
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lastig punt in deze is dat lang niet alle onderdelen die je nodig hebt van de plank leverbaar zijn.
Je moet dus afwegingen maken over kwaliteit, beschikbaarheid en bruikbaarheid tegen aanvaardbare kosten.
Ieder maakt daarin een andere afweging, goede info verzamelen is dus belangrijk!