Hallo,
Ik wil van de zomer alle 4 de deurbakken van onze DSuper5 vervangen, maar in verband met vakantie vroeg ik mij af hoe lang dit gemiddeld duurt? Ik ben zelf vrij handig, heb iets ervaring met plaatwerk, maar niet met deurbakken. Ik ga ze overigens lassen en goed antiroest behandelen, maar niet laten spuiten (niet direct nu in ieder geval).
Ik snap dat dit heel moeilijk is te zeggen, maar ik probeer een gevoel te krijgen voor hoe moeilijk dit is en dus hoe lang ik er ongeveer over zal gaan doen.
Bedankt!
Joost





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mensen die dit eerder gedaan hebben, kunnen je vertellen dat lijmen vaak beter werkt dan lassen. Eenvoudiger ook.
Eén dag per deur (exclusief spuiten) lijkt me het absolute minimum. Overigens is het wel raadzaam de deuren één voor één te doen, en daarbij de andere deuren te laten zitten (passing!).
Je kan je deuren ook bij het clubmagazijn inleveren, dan heb je ze 2 weken later met nieuwe bakken er onder terug.
Citroen!
Ik heb de discussies over lassen of lijmen eerder al aandachtig gelezen. Ikzelf ben nog jong, maar ben stiekem van de oude stempel in de zin dat ik lijmen toch niet echt vertrouw, zeker in combinatie met “werken” van het metaal onder de lak. Daarnaast heb ik beschikking tot alles wat ik nodig heb om te lassen en heb ik daar ook ervaring mee.
Qua tijd zat ik zelf met 1 week in gedachte, dus dat ik niet zo heel gek gedacht.
Ik neem aan dat er ook een prijskaartje aan vastzit als ik de deuren bij het clubmagazijn inlever, enig idee hoe groot?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Iemand hier op het forum heeft 2 deuren gelast en 2 gelijmd en hij zou in het vervolg alleen nog maar lijmen….
Prijskaartje voor reparatie via het magazijn? Ik dacht -uitdrukkelijk onder voorbehoud- circa €250,-. per deur, afhankelijk van het werk dat erin zit (wordt bij het magazijn van tevoren bekeken en ingeschat).
Citroen!
Als je het echt goed en netjes wilt doen ben je gemiddeld zo’n 8 a 10 uur per deur bezig , bij lassen is de kans op vervormming en trekken van de plaat niet gering , heb je bij lijmen in elk geval geen last van , zet daar tegenover dat je de bakken (ook als je ze goed behandelt) na een jaar of 6 weer kan gaan doen , denk ik persoonlijk dat lijmen helemaal zo gek niet is
Als je de bakken hebt vervangen monteer dan gelijk nieuwe raamsnorren , dat zijn namelijk vaak de boosdoeners dat die bakken eronderuit rotten , loopt na uitdroging water langs en dat blijft in de bakken staan omdat bijna niemand de gaatjes onderin de bakken openhoudt
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb zelf recent m’n deuren en schermen opgeknapt.
Als ik nu achteraf kijk dan had ik denk ik voor de optie club gekozen.
De hoeveelheid tijd die erin gaat zitten moet je niet onderschatten.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je allemaal moet doen, binnen en buitenbak is heel veel werk, alleen een stukje erin lassen is wel te doen.
Lijmen is ook een goede manier, hier heb ik ook resultaten van gezien en het blijft echt mooi.
Succes met de roestauratie!
Peter.
Hallo Joost,
Ik ben degene die 2 jaar geleden eerst 2 deuren heb laten lassen door het clubmagazijn. Daarna heb ik een lezing bijgewoond over het lijmen van deurbakken. De desbetreffende persoon heeft dat ongveer 10 jaar geleden gedaan en ziet er nog steeds goed uit. Ik heb daarna de andere 2 deuren gelijmd en ben erg tevreden over het resultaat. Zeker ook wat de afwerking betreft biedt lijmen vele voordelen, zoals het niet kromtrekken. Hierdoor is de verdere bewerking voor het spuiten ook een stuk eenvoudiger. Ook het passend maken op de auto is daarbij ook nog makkelijker, omdat je voor het lijmen de deurbakken eerst met parkers vastzet voordat je deze lijmt.
groeten,
Hans
Hallo Hans wat voor een lijm heb jij hiervoor gebruikt?
Hallo Daan,
ik heb hiervoor Sikaflex 252 gebruikt. Ik heb deze genomen in overleg met Sikaflex.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Da’s wereldspul. Bij mijn Range Rover zijn de panelen (aluminium) daar ook mee verlijmd op de (stalen) basiskoets.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke dan, ik begin overtuigd te raken van het lijmen van de deurbakken Wat ik mij nog steeds afvraag, blijft deze lijm niet flexibel? Dus dat de deurbakken kunnen bewegen ten opzichte van de rest? En heb je de panelen met parkertjes op hun plek gezet en daarna gelijmt, of zonder parkers? In het topic wat ik heb gelezen over deurbakken lijmen waren er nog wat theorieen en mogelijkheden.
hallo Joost,
hieronder vindt je een beschrijving zoals ik het heb gedaan.
Het afslijpen van de deurbakken is geen enkel probleem. Je kunt dit het beste doen met een slijpschijf van 1 mm dik. Deze gaat zeer eenvoudig door de beplating.
Het lijmen van 1 deur kost ongeveer 1 dag.
De zijstukken moet je op maat maken en er zit hier geen verzet op. Deze moet je zelf maken.
De volgorde voor het lijmen is:
- bepaal tot hoever de zijstukken aangepast moeten worden en slijp de zijstukken dan op maat met de slijpschijf.
- leg de nieuwe stukken van de deurbak op de deur.
- Teken deze af.
- Teken datgene wat er afgeslepen moet worden nogmaals af, waarbij je rekening houdt met de verzetrand.
- Slijp nu beplating door.
- Zet de verschillende nieuwe stukken nu in elkaar en aan de deur.
- Boor gaatjes op verschillende plaatsen om de delen even provisorisch aan elkaar te maken.
- hang de deur nu terug in de auto en kijk of hij goed hangt. Is dit niet het geval, herhaal dan de stap hiervoor.
- zitten de delen goed, boor dan kleine gaatjes om de 2-3 cm waarmee de delen later op elkaar geschroefd worden.
- Smeer nu alle te lijmen delen in met lijm. Ik heb hiervoor Sikaflex 252 gebruikt.
- schroef de delen nu aan elkaar met daartussen de lijm. Als je de zelftapper (ik heb 3,5x9,5 mm gebruikt) door de beide platen draait, is er ook nog een kleine opening waar danlijm tussenzit. Als de kop afgeslepen wordt, blijft de schroef in het staal zitten, door de windingen van de schroef.Draai de schroeven dusdanig vast, dat er geen verschil in hoogte is. Hierdoor blijft er een kleine spleet over, waar de lijm tussen gaat zitten.
- na 1 dag is de lijm uitgehard.
- slijp nu de koppen van de schroeven af. De restant van de schroeven zorgt dan ook nog voor wat stevigheid.
- Daarna kun je beginnen met plamuren, schuren enz.
Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat. Het voordelen tov lassen zijn:
- goedkoper; zeker als je zelf niet kunt lassen
- met lassen gaat het plaatstaal toch kromtrekken tgv spanningen in het materiaal. Dit is niet het geval bij lijmen.
- veel eenvoudiger om daar te plamuren, schuren enz.
oke, na nog wat na-lees en na-vraag werk heb ik besloten de deurbakken te lijmen Bedankt voor de heldere en complete uitleg hans!
Nu rest mij alleen nog de vraag, is het het extra geld waard om bij bijv franzose.de de A-kwaliteit bakken te nemen ipv simpelere? En waar is het het goedkoopste om deze delen te halen? Scheelt het clubmagazijn veel kwa prijs?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is die lijm te plamuren dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Joost,
ik heb enkele prijzen vergeleken, maar het clubmagazijn is toch een stuk goedkoper. De kwaliteit is ook goed. Bij mij pasten de onderdelen goed in elkaar.
Bogaard: De lijmlaag hoef je niet te plamuren. De plaatdelen worden op elkaar gelijmd en het overtollige lijm haal je weg. Hierdoor blijven er 2 stalen onderdelen over die op elkaar liggen (met een kleine lijmlaag er tussen). Het plamuren was dus helemaal geen probleem.
DriverD schreef:
Prijskaartje voor reparatie via het magazijn? Ik dacht -uitdrukkelijk onder voorbehoud- circa €250,-. per deur, afhankelijk van het werk dat erin zit (wordt bij het magazijn van tevoren bekeken en ingeschat).
Interessante optie, ik kan hier alleen niet veel over vinden op de magazijn site, hoe gaat dit precies in zijn werk? Deuren meenemen en er kan zo een inschatting gemaakt worden? Of op afspraak?
BX16V 1989
DSpecial 1972