1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2100 DX2 Blok reviseren (of laten doen?)
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 26 mei 2010 09:37 PM

Ik heb onlangs een DX2 motorblok gekocht, ik heb er nog mee gereden voordat het uit de auto is gehaald.
De vorige eigenaar heeft de motor verkocht omdat hij een zwaardere 2300 heeft laten reviseren met een lange 5 Bak.
Ik heb de motor in limburg opgehaald, het paste net achter in de auto.

Ik heb er ook nog een hitteschild bijgekocht,en omdat ik in de buurt was, bij huub 5 velgen gescoord.
Dus met een wagen vol oude zooi kwam ik weer thuis.
De motor heeft ongeveeg een jaar op gas gelopen.
Ik ga het blok maar eens openmaken en veel foto’s nemen.
De bedoeling is de motor te reviseren of te laten reviseren (dit hangt af van de staat van het blok)
Dus, bij deze een nieuw topic waarin de revisie te volgen is met veel foto’s.

Groeten Peter.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 mei 2010 01:58 AM
  [ # 1 ]

Spannend, hoor!

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 mei 2010 12:23 PM
  [ # 2 ]

Leuk!
Heb je zelf ervaring met het reviseren van DS-motoren? Zo niet, zou ik het onder de “paraplu” van een revisiebedrijf aanpakken, Hijnekamp in Wageningen bijvoorbeeld.

Citroen!

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 27 mei 2010 02:17 PM
  [ # 3 ]

Hijnekamp in Wageningen bijvoorbeeld.

Daar zit ik inderdaad aan te denken.
Ik heb zelf geen ervaring in het reviseren, ik heb wel een zoon die automonteur is (studeerd er nog voor).
Het is alleen jammer dat Wageningen zo’n eind weg is voor ons.
Eerst maar eens de staat van het blok in ogenschouw nemen.

Peter.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 mei 2010 03:13 PM
  [ # 4 ]

Hij ziet zaken die je alleen herkent als je veel van deze blokken gereviseerd hebt. Ik zou er zeker goed over nadenken of je het zonder of met zijn hulp/adviezen wilt doen.
DS-rijders hier op het forum, die zonder hulp aan de revisie van het motorblok begonnen, kwamen er toch achter dat ze die hulp uiteindelijk nodig hadden.

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 27 mei 2010 05:56 PM
  [ # 5 ]

Waarom moet ie gereviseerd worden als ie goed liep en reed?

Ik heb altijd zoiets van als het goed is,afblijven. Je kunt hier en daar een keerring of pakking vervangen omdat je er nu makkelijk bij kan maar dat is wat anders dan reviseren.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 mei 2010 08:52 PM
  [ # 6 ]

Bijna alle DS-blokken die je nu koopt, hebben een paar maal de honderdduizend voorbij zien komen, vaak zonder goed onderhoud. Gevolg: Het blijft wel lopen, maar is vaak aardig versleten…..

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 27 mei 2010 09:18 PM
  [ # 7 ]
DriverD schreef:

Bijna alle DS-blokken die je nu koopt, hebben een paar maal de honderdduizend voorbij zien komen, vaak zonder goed onderhoud. Gevolg: Het blijft wel lopen, maar is vaak aardig versleten…..

Ja, daar heb je wel gelijk aan dat DS’en aardig wat km. gedraaid kunnen hebben.
Ben ik niet gewent met de GS’en. Die werden vaak wat minder gebruikt.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 mei 2010 09:24 PM
  [ # 8 ]

Off-topic: Maar die GS-blokken kunnen ook aardige km-standen bereiken!

Citroen!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 27 mei 2010 10:22 PM
  [ # 9 ]
DriverD schreef:

Off-topic: Maar die GS-blokken kunnen ook aardige km-standen bereiken!

Klopt. 4 ton halen ze op hun sloffen.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 27 mei 2010 10:35 PM
  [ # 10 ]

citro-power

Waarom moet ie gereviseerd worden als ie goed liep en reed?

DriverD schreef:

Bijna alle DS-blokken die je nu koopt, hebben een paar maal de honderdduizend voorbij zien komen, vaak zonder goed onderhoud. Gevolg: Het blijft wel lopen, maar is vaak aardig versleten…..

Dat is inderdaad de reden, ik kon de distributie ketting wat horen en de rest zal ook wel oud en niet eerder gereviseerd zijn.
Ik heb straks weer een blok met KM stand nul Smile

Peter.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 27 mei 2010 10:52 PM
  [ # 11 ]
DriverD schreef:

Hij ziet zaken die je alleen herkent als je veel van deze blokken gereviseerd hebt. Ik zou er zeker goed over nadenken of je het zonder of met zijn hulp/adviezen wilt doen.
DS-rijders hier op het forum, die zonder hulp aan de revisie van het motorblok begonnen, kwamen er toch achter dat ze die hulp uiteindelijk nodig hadden.

Wat is er zo speciaal aan een DS blok? Ik heb de illusie dat het een normale Franse motor is met natte cylinderbussen en stoterstangen, dus gewoon standaard op en neer techniek die elke monteur met voldoende vakkennis goed kan beoordelen.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 27 mei 2010 11:49 PM
  [ # 12 ]
Han S schreef:

Wat is er zo speciaal aan een DS blok? Ik heb de illusie dat het een normale Franse motor is met natte cylinderbussen en stoterstangen, dus gewoon standaard op en neer techniek die elke monteur met voldoende vakkennis goed kan beoordelen.


zie ratelende DX5/4 van sloopkogel, die weet er alles van.

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205272/

DriverD schreef:

Hij ziet zaken die je alleen herkent als je veel van deze blokken gereviseerd hebt. Ik zou er zeker goed over nadenken of je het zonder of met zijn hulp/adviezen wilt doen.
DS-rijders hier op het forum, die zonder hulp aan de revisie van het motorblok begonnen, kwamen er toch achter dat ze die hulp uiteindelijk nodig hadden.

Han S, DriverD geeft hier een duidelijk en goed advies.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4969
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 mei 2010 12:10 AM
  [ # 13 ]

Ik twijfel niet aan zijn advies, maar onlangs was er nog discussie over een motor die daar was gereviseerd voor 4500 euro. Er zijn veel prima revisiebedrijven in Nederland en er zijn er ook veel die dat voor een zeer redelijke prijs doen.

Als een ‘gereviseerd’ blok ratelt dan is er iets ernstig verkeerd gegaan. Een vakkundige revisiemonteur overkomt zoiets niet. Ik kan je wel een paar verhalen vertellen van wat ik heb aangetroffen in motoren, daar word je niet vrolijk van.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 mei 2010 12:30 AM
  [ # 14 ]

Zelfs al zou het kloppen dat een complete revisie €4500,-. kost, dan nog is het de vraag of een complete revisie bij deze motor ook nodig is. Bovendien mag ieder zelf beslissen of dat gerechtvaardigd is.
Ik stel voor dat we deze discussie hier niet opnieuw gaan voeren…..

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 28 mei 2010 12:37 AM
  [ # 15 ]

Lastig punt in deze is dat lang niet alle onderdelen die je nodig hebt van de plank leverbaar zijn.

Je moet dus afwegingen maken over kwaliteit, beschikbaarheid en bruikbaarheid tegen aanvaardbare kosten.
Ieder maakt daarin een andere afweging, goede info verzamelen is dus belangrijk!

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook