Bon, na een hele lange radio stilte, is het nu dan toch weer tijd voor een bericht.
Het idee om een Ambulance of Bagagere aan te schaffen is tijdelijk bevroren, tot de noodzaak voor een eigen kantoor echt groot wordt, de markt als die is zorgt dat er relatief weinig werk voor me is, dus weinig behoefte aan een mobiele werkpost.
Desalniettemin is er wel een CX gekomen. Afgelopen donderdag heb ik bij Citroville in Borculo een 2400 GTI uit 1980 aangeschaft. Ze luistert naar de naam Collette. Oorspronkelijk in 1980 in Duitsland afgeleverd, is ze in 2005 door een vorige eigenaar naar Nederland gehaald.
Technisch verkeerd ze in uiterst goede staat, optisch is ze er wat minder aan toe. Iemand heeft haar in de loop van haar leven op een hobbyistische wijze van een nieuwe laag lak voorzien, die iets onregelmatig en korrelig is. Uiteraard is er op de bekende plekken een beetje roest, maar echt een beetje, niets dat direct aandacht behoeft. De bekleding is wat verouderd (bruine stof) met wat gaatjes in de bijrijders stoel en de onderkant van beide hoofdsteunen voor, hier laat de stof ook los. De raamrubbers in de voordeuren zijn wat onregelmatig en op plekken niet echt mooi bijgewerkt met een kit of pasta o.i.d.
Er zijn echter in de afgelopen dagen een aantal dingen op gevallen:
1. Ze trekt een tikkeltje naar links (echt heel subtiel)
2. De rechterbuitenspiegel laat zich niet van binnen af verstellen
3. Soms bokt en stoot ze even bij het uit stilstand wegrijden, en de versnellingsbak is soms wat stroef als je haar in het eerste verzet wil zetten.
Voor wat betreft dat bokken en stoten, ik weet nog niet zeker of dit aan de dame ligt, of dat ik gewoon nog te onwennig ben als het om de koppeling gaat (de laatste maanden enkel in een Vectra van de jaren 90 en een Doblo gereden, beide hebben hele zachte koppelingen waar je maar twee opties hebt, intrappen tot het einde of loslaten…
Een aantal dingen die ik sowieso de komende maanden gedaan wil krijgen:
-de spiegelbediening weer aan de praat krijgen
-uitlijnen wielen/stuurhuis opdat het trekken naar links verholpen wordt
-inbouw verklikker verlichting (stond vandaag met een dooie accu omdat ik vanochtend na een lange nacht werken en een vermoeiende rit de lampen had laten aanstaan)
-speakers in achterportieren weer werkend krijgen
Volgend jaar is het de bedoeling dat ze optisch weer in orde wordt gemaakt; roestvrij maken van plaatwerk (bodem is punt gaaf). nieuwe laklaag (wederom in de originele Blanc Neije), straktrekken raamrubbers, rechthangen van bumpers en plaatwerk (het valt de meeste mensen niet eens op, maar hier en daar hangt e.e.a. net een graadje scheef) vervangen interieur (ik wil er graag leren bekleding in, bij voorkeur in een bruin of nog beter in een zwart die aansluit bij de deurpanelen, toevoeging van een plankje boven het handschoenenkastje en misschien ook nog lamellen op de achterruit.
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Oww, viel me net nog wat op… onder de handrem zit een smalle hoge knop, enig idee of deze een functie vervuld?
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Wat staat dat wit een GTI toch goed ! Heel veel succes met opknappen. Als je het plaatwerk gaat laten doen, mag ik je uit ervaring adviseren de roestige plekken ook, als het slechts oppervlakteroest is, er nieuwe stukken in te laten lassen door een goede plaatwerker. De eerste keer, dat van mijn auto het roest werd behandeld, was dat niet gebeurd. Binnen een maand zater er weer bobbels op de lak.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wit staat mooi op elke CX. Vind ik. Erg mooi.
Die knop onder de handrem zal de knop voor het waarschuwingslichtje in je dashboard zijn.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gefeliciteerd met je aanwinst, ziet er mooi uit leuke locatie voor de foto’s ook.
MonsieurGrat schreef:Oww, viel me net nog wat op… onder de handrem zit een smalle hoge knop, enig idee of deze een functie vervuld?
bedoel je op de tunnel langs de handrem en staat er een soort ijskaststerop ? is dit dan niet toevallig een airco knop ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Dat zou leuk zijn, nog met airco ook !
Ligt het subtiel naar links trekken niet aan de instelling van de diravi? Misschien centreren?
Robin Visser schreef:Wat staat dat wit een GTI toch goed ! Heel veel succes met opknappen. Als je het plaatwerk gaat laten doen, mag ik je uit ervaring adviseren de roestige plekken ook, als het slechts oppervlakteroest is, er nieuwe stukken in te laten lassen door een goede plaatwerker. De eerste keer, dat van mijn auto het roest werd behandeld, was dat niet gebeurd. Binnen een maand zater er weer bobbels op de lak.
Wit staat ze inderdaad altijd goed, op een GTI des te meer, een maagdelijke kleur, maar toch heel sportief.
Zo gauw het exterieur onderhanden wordt genomen zal ik inderdaad een lasser inschakelen, beter meteen goed dacht ik zo…
garagestmarien schreef:Wit staat mooi op elke CX. Vind ik. Erg mooi.
Die knop onder de handrem zal de knop voor het waarschuwingslichtje in je dashboard zijn.
Yep, dat bedacht ik me net op weg naar huis ook, nadat ik even vergeten was de handrem er af te halen bij het wegrijden… knopje is er dus wel, maar niet aan het waarschuwingslicht aangesloten, voegen we toe aan de lijst
Mark Gielen schreef:Gefeliciteerd met je aanwinst, ziet er mooi uit leuke locatie voor de foto’s ook.
MonsieurGrat schreef:Oww, viel me net nog wat op… onder de handrem zit een smalle hoge knop, enig idee of deze een functie vervuld?
bedoel je op de tunnel langs de handrem en staat er een soort ijskaststerop ? is dit dan niet toevallig een airco knop ?
Mark
De locatie van de foto’s is NDSM hier in Amsterdam, had eerder in de week daar foto’s van die uitgebrande wrakken gemaakt. Vrijdag opweg naar de Docklands bleek dat terrein open te zijn, vriendelijke kerel van het sloop bedrijf dat het terrein opruimt vond het een geen probleem dat ik er even parkeerde…
Het knopje in kwestie is idd het handrem verklikkertje, maar ik zal nog een kijken of de dame ook airco heeft, wel luxe, maar nooit een fan van airco geweest, dus ik zal eens kijken, zodat ik die niet evt. per ongeluk aanzet… zit nochthans zonder instructieboekje, wordt aan gewerkt…
Sable Doré schreef:Ligt het subtiel naar links trekken niet aan de instelling van de diravi? Misschien centreren?
Dat is ook nog een optie, had ik niet aan gedacht, alhoewel ik weet dat Wiebert van Citroville toen ik haar donderdag ophaalde e.e.a. daaraan nog heeft nagekeken. Ik ga de weken opletten of het erger wordt of niet, zo ja dan hebben we ofwel een aanlopende rem of een beschadigde ophanging, zo nee dan is het of de Diravi of de uitlijning van de wielen die gecheckt moeten worden….
voor wat betreft de CV, als het verklikkertje van de handrem, en de bediening van de rechterspiegel niet zijn aangesloten, zit er best een kans in dat de CV ook gewoon loshangt. Of is dat een raar idee?
Ook vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het inbouwen van afstandsbediening en alarminstallatie… is dit een beetje te doen door een amateur klusser zo als ik, of is het toch echt iets wat aan een garage moet worden toevertrouwd?
Ook ben ik opzoek geweest naar het ORGA nummer, maar kan het nergens vinden, ik meen me te herinneren dat deze op de linker wielkast aan de voorzijde zou moeten zitten, evt. verstopt achter wat kabeltjes, maar kan het met geen mogelijkheid vinden. kan dit op de e.o.a. manier in de loop der tijd zijn verdwenen?
Hoe dan ook… we gaan de komende weken eens kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld, zal hier regelmatig de avonturen die ik met Collette beleef delen, en ongetwijfeld nog allerlei vragen deponeren, waarvan een hele hoop waarschijnlijk al tig keer de revu zijn gepasseerd.
Waarom zou je sowieso een alarm inbouwen ? Gezien de prijzen voor CX-en, zou ik de kansen inschatten en de euro’s voor een alarm op zak houden, of besteden aan de roestbehandeling of iest anders. Geld zat te besteden aan een CX.

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Mooi ding man! Ik heb al op ‘Schrijf u in voor deze thread’ geklikt
Way out in the water, see it swimming.
Robin Visser schreef:Waarom zou je sowieso een alarm inbouwen ? Gezien de prijzen voor CX-en, zou ik de kansen inschatten en de euro’s voor een alarm op zak houden, of besteden aan de roestbehandeling of iest anders. Geld zat te besteden aan een CX.
Tja, als een jaloerse echtgenoot houd ik mijn meisje graag kuis en veilig, mar ik woon helaas in een ghetto, met alleen parkeerplaatsen op straat, waar dagelijks, onder mijn raam, een kudde VW-Antillianen rondhangt, die toen ik haar donderdag nacht thuisbracht al scheef stonden te kijken. Een alarm leek me wel prettig om dan toch meteen in de gaten te hebben als er wat gebeurd.
Daarnaast gebruik ik haar ook voor werk, en alhoewel ik vaak mijn hele studio op sleep touw neem, laat ik een deel daarvan vervolgens regelmatig in de voiture achter, omdat alles de hele tijd in en uitladen toch echt een stap te ver gaat, kostbaar spul,dus ook in die zin handig als, wanneer er wat gebeurd, ik dat kan horen en zsm kan in grijpen…
Je buurtgenoten gaan heus niet aan de haal met dat ding. Krijgen ze niet voor elkaar. En daarbij weten ze waarschijnlijk beter dan jij wat geld oplevert op de tweedehandsmarkt. Een CX doet niks.
Alle kostbaarheden uit het zicht in de kofferbak en dan op slot. Mocht er iest in de auto liggen en deze daarom wordt opgebroken, ben je al te laat tegen de tijd dat ook maar iemand heeft omgekeken waar het alarm vandaan komt. Alleen om het jatten van een auto tegen te gaan, heeft mijns inziens een alarm zin.