Totaal aantal Berichten: 113
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Hallo,
Ben nieuw op dit mooie forum, heb een heerlijke DS21H 1969, in bezit sinds 2001. Heb er veel aan gedaan in 2001/2002 om de auto in goede staat te brengen, en rijd er sindsdien met veel plezier mee rond (te weinig…)
Ben op zoek naar de oorzaak van een steeds erger wordende LHM lekkage (1 liter op 100 km). De olie lijkt te lekken aan de achterkant van het versnellingsbakdeksel, en van daaruit omlaag enz. In eerste instantie heb ik de hogedrukpomp door een gereviseerde vervangen en de O-ring in de koppelingscilinder vernieuwd. Beide zijn sindsdien mooi droog.
Als nu de schakelcilinder van de 4e versnelling lekt (of de 2e, maar de 4e wordt langer achter elkaar gebruikt dus kan dan meer olie lekken) kan ik me voorstellen dat er LHM weglekt, maar zou denken dat dit dan de versnellingsbak in loopt en niet naar buiten. Binnenin vind ik alleen maar de juiste hvh EP olie.
Dan blijft alleen nog de aansluiting van de drukleiding over maar hoe waarschijnlijk is dat? Heb de wartels van de 2e en 4e versnelling gecheckt maar deze zaten niet los. Kan desondanks zo’n aansluiting toch gaan lekken, ook als er niemand aan geweest is?
Iemand een advies, voordat ik het deksel ga lichten?
Reuze bedankt,
Kees

Totaal aantal Berichten: 833
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Hallo Kees,
Welkom namens een mede-form lid. Heb je het overgangsdashboard? Of is jouw auto net modeljaar ‘70?
Hoe weet je dat er niemand aan die wartel gezeten heeft voordat je de DS gekocht heeft? Ik weet niet hoe waarschijnlijk het is dat zo’n wartel gaat lekken, ik heb mijn DS sinds 2006,zo’n evaringsdeskundige ben ik dus niet! Maar als het rubbertje niet goed zit werkt de afsluiting niet goed. Ik zat te denken dat je misschien een verschil van het aanslaan van de pomp merkt als je in z’n 2 of 4 rijdt. (Vaker / langer aanslaan).
Deksel lichten moet je ff op zoeken in dit forum, kweet niet waar je op moet letten als je hem er weer opzet, was wat mee dacht ik.

Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo Kees
Als het stuurhuis uitwenig lekt zie je dit ook boven op je versnellingsbak.
Ligt de lhm toevallig niet onder het stuurhuis?
Gr Bjorn

Totaal aantal Berichten: 7618
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Is het niet gewoon een stuurhuislek die op je versnellingsbak drupt?

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Ja dat bedel ik
Lijkt me logischer als een schakelcylinder die naar buiten lekt , of een wartel.
Maarja ik sta nergens meer van te kijken:P
en als de hydrauliekpomp nieuw is en niet lekt , en de ontkoppelingscylinder niet over de bak lekt (wegens kapotte lekzak).
En daarbij rondom het laatst genoemde de boel droog is , ben ik er blindelings vrij zeker van dat het het stuurhuis is.
Gr Bjorn
Kees B schreef:
Ben op zoek naar de oorzaak van een steeds erger wordende LHM lekkage (1 liter op 100 km). De olie lijkt te lekken aan de achterkant van het versnellingsbakdeksel, en van daaruit omlaag
1 liter op 100 km ??? , dan moet je de LHM toch bijna zo zien lekken of naar beneden lopen ??
e.v.t. goed schoonmaken en goed kijken.

Alle reageerders bedankt voor het openen van m’n ogen….. Heb een gereviseerd stuurhuis geplaatst in 2001 en had er even niet bij stilgestaan dat dit wel eens zou kunnen lekken. ‘t Is al weer negen jaar geleden, wat vliegt de tijd. Vroeger belandde een auto na negen jaar vaak al op de sloop….
Ik heb de boel nu open liggen ivm handremblokken en remschijven vervangen dus ga nu het stuurhuis eruit halen en er mee naar CT. Inderdaad is het stuurhuis behoorlijk nat van onderen.
Voorlopig ben ik blij dat ik het BVH deksel er niet voor niks heb afgehaald (if it ain’t broke don’t fix it…), nogmaals dank.
Kees
DS21H 1969 (gjvdh: overgangsdashboard, idd)

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Stuurhuis lekt niet aan de achterkant van de bak, waar de 2 en 4 zitten, maar in het gootje waar de 1 en de 3 zitten… Dus als iets aan de achterkant van de bak lekt, en niet op het gootje is het niet de HD-pomp, stuurhuis of koppelingscylinder lijkt mij.
aaah, overgangsdashboard, kwijl

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Dan mag jij mij verklaren waar de lhm bij mij dan vandaan kwam , zowel de ontkoppelingscylinder , hd pomp , cent. regelaar enz lekte niet.
Alleen het stuurhuis en ik had de lhm ook aan de achterkant van het deksel liggen.
Gr Bjorn

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ja goed Bjorn, er zal ook LHM aan de achterkant van de bak te vinden zijn. Zo lang is die deksel inderdaad ook weer niet. Stuurhuis zit ook iets dichter bij de achterkant van de v-bak. Bij mijn externe stuurhuislekkage was de LHM voornamelijk in het gootje zichtbaar. Ik ging er even vanuit dat de TS geen LHM bij het gootje vond, omdat de TS zo precies meldt dat het aan de achterkant van de bakdeskel te vinden is. TC meldt dat het stuurhuis nat van onder is, die is niet goed niet. Maar, gezien de hoeveelheid lekkage, is er nog iets mis met de aansluiting van de leidingen (wartels / rubber).

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
ja 1l op 100 km lekt een stuurhuis normaal ook weer niet.
Er moet nog ergens een aanzienlijke lekkage zijn , en zeker zichtbaar want 1l op 100 km is niet niks.
Hij moet de auto eens op grote stukken karton zetten na een stuk te hebben gereden en dan eens een tijdje laten lopen en daarna motor af zetten en eens laten staan tot ie ingezakt is.
Maar er is vrijwel zeker meer aan de hand dan alleen het stuurhuis.
Gr Bjorn

Gootje van 1 en 3, aan de voorkant van de bak? Ik zie geen gootje, alleen de leidingen voor 1 en 3. De voorkant van de v-bak is droog in elk geval. Het stuurhuis zit toch boven de achterkant van de v-bak dus als het stuurhuis lekt dan toch op de achterkant van de v-bak? Hoe zou de LHM helemaal naar de voorkant moeten komen?
Het stuurhuis is er inmiddels uit, zal bij CT vragen of ze hem misschien even kunnen testen om de mate van lekkage vast te stellen, alvorens het om te ruilen voor een gereviseerd exemplaar.
Ik denk dat ik met 1 liter LHM op 100 km overdrijf. Ik rijd er geen lange ritten mee, veelal kortere ritjes (bezoekje hier, boodschapje daar) waarbij de auto steeds een uurtje of zo stilstaat. Dan zal de druk uit de voorraadbol de olie er via de stuurinrichting uitdrukken (?) waarna er weer wordt gereden enz. Zodoende kom ik dan aan zo’n hoog LHM verbruik per gereden km - tenminste, da’s mijn theorie, weet niet of het klopt!
Nu het stuurhuis er toch uit ligt zal ik voor de zekerheid ook het wartelrubbertje van de 4e versnelling vervangen, is nu makkelijk bij te komen.
Bedankt voor al het meedenken!
Kees

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Je daar ga ik weer, voorkant achterkant, achterkant bedoel ik waar je de slinger in kunt stoppen. Gootje bedoel ik de uitsparing in de bak, zit tussen de bakdeksel en de bellhousing.
Succes met het sleutelen.