Beste forumleden,
Van de ene op de andere dag wil mijn ID19B niet meer starten. Na onderzoek blijkt dat de bobine geen vonk afgeeft. Nu heb ik de pluspool van de accu rechtstreeks verbonden met de plus van de bobine. Ook deze actie had geen resultaat. Kan ik hieruit concluderen dat de bobine stuk is?
Met groet,
Bas van Weert
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987
Nee.
De bobine geeft een vonk bij het onderbreken van de massa. Een kant staat continue aan de plus als contact aan staat. De andere kant gaat via de contact punten naar massa. Door aan massa te leggen, laadt de bobine ahw op en door de massa te onderbreken, komt de opgeladen energie vrij inde vorm van een vonk.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Nee,
en bobine kun je zo niet testen door er 12 volt op te zetten er gebeurd dan niets. In de bobine zitten 2 spoelen een laagspannings en een hoogspanningsspoel. Op de laagspanningsspoel wordt 12v gezte die door je contact punt wordt onderbroken waardoor er in de spoelen inductie ontstaat en de secundaire kant de hoogspanning voor je bougie genereerd.
Je zo dus moeten kijken als je start of er iets van spanning aan de 12v kant komt en evt je contactpunt controleren, staat hier nog spanning ?
succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Tot zover bedankt heren,
Wellicht moet wat duidelijkker zijn. Wanneer ik de ingaande bobinekabel uit de verdelerkap haal zie ik nu bij het starten geen vonk. Na telefonisch contact met de de heren Sanders uit Mariahout werd me vertelt dat met een rechtstreekse verbinding van de plus op de accu naar de plus op de bobine wel kon testen of hij functioneert. Na dit gedaan te hebben en vervolgens te starten gebeurt er wederom niets. Hier mee zou ik het contactslot als boosdoener uit kunnen sluiten.
Wellicht plaats deze info eea in een ander perspectief.
Groet Bas
ID 19B 1966
2cv6 1986
CX 22trs 1987

Totaal aantal Berichten: 10635
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Laat iemand starten en kijk, met de verdelerkap eraf, of de puntjes wel open en dicht gaan. Het zou niet de eerste keer zijn dat een fibernokje afbreekt.
Als ze wel open en dicht gaan; controleren of er 12V op de - kant van de bobine staat bij open puntjes en of er 0 V op die kant van de bobine staat bij dichte puntjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Aansluiting 15 op de bobine krijgt 12 volt en aansluiting 1 krijgt massa via de contactpunten. Neem een lampje met twee lange draden en krokodillenklemmetjes en zet die op aansluiting 1 van de bobine en aan massa. Laat de startmotor draaien met de contactsleutel en kijk of het lampje aan en uit gaat tijdens het ronddraaien van de motor. Doet hij dat niet dan maken de contactpunten geen contact door vuil, verkeerde afstelling of een ander ongemak.
,
Dus contactslot is ok.
Bobine controleren door een min naar het chassis te trekken, bij het lostrekken van de min an de bobine moet er een vonk komen. (als ie op contact staat)
Hierna kun je de punten controleren(onder de rotorkap), daar zit ook een soort weerstandje ofzo. Die willen ook nog wel eens voor problemen zorgen *
grtz.
*L*
.komma
Dirkman schreef:
Hierna kun je de punten controleren(onder de rotorkap), daar zit ook een soort weerstandje ofzo. Die willen ook nog wel eens voor problemen zorgen
wat moet ik me daarbij voorstellen ?
volgens mij gewoon contactpunten, de openingshoek , controleren en aansluiting condensator. (e.v.t. vervangen).