Ik heb in mijn DS van 1969 (overgangsdashboard) een gecombineerd stuur/contactslot van het merk simplex.
Probleem: Ik krijg de sleutel niet meer ver genoeg gedraaid om de stroom op het ontstekingscircuit te krijgen.
De sleutel kan ik een halve slag draaien, waardoor het stuurslot wordt ontgrendeld. De cilinder schiet daarbij een stukje naar binnen. De sleutel zou hierna nog en kwart slag moeten draaien om de schakelaar te bedienen, maar dat laatste lukt dus niet meer.
De schakelaar heb ik losgemaakt van het slot (2 boutjes). De schakelaar kan daarna gewoon worden bediend m.b.v. een schroevendraaier.
Helaas is het slot dus defect en niet de schakelaar.
Ik heb geprobeerd om de sleutel verder te laten draaien d.m.v. kruipolie en tikjes met een hamer, maar er komt geen beweging in.
Het slot moet gedemonteerd worden, maar die zit om veiligheidsredenen met breekbouten vast.
Weet iemand wat de meest eenvoudige manier is om het stuurslot te verwijderen.
Die breekmoeren kan je loskrijgen door er een te krappe pijpsleutel over heen te slaan.
Lukt dat niet, dan die dingen met een Dremel doormidden slijpen.
Kijk verder even hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/165678/
en hier:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199850/

Totaal aantal Berichten: 323
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ja, ik heb jaar geleden ook voor dit doel een goedkope pijpsleutel gekocht. Het was een 6x7 of een 8x9, ik weet het niet meer (en kan het nu ook even niet na zien). Controleer even de diameter van de holte waar je de pijp in moet stoppen, dan weet je de maximum buitendiameter van de pijpsleutel. De truuk werkte in ieder geval wel goed.
Maar je moet wel zorgen dat:
1.) Je vooraf de schroefdraad goed in de kruipolie gezet hebt (buitenkant moer droog houden);
2.) je de pijp in één keer goed vast slaat en dan blijft los draaien tot de afbreek moer voldoende ver los gedraaid is.
3.) Om losschieten te voorkomen: breng een symmetrisch losdraai koppel aan (stangetje symmetrisch door pijpsleutel en aan beide kanten kracht uitoefenen) Anders trek je scheef en kan de pijp van de konische moer af schieten. En dat wil je niet, lees het vervolg…
Ik haalde de pijp er te vroeg af omdat ik toen pas bedacht om de schroefdraad te olieën. Dom, want toen kreeg ik de pijpsleutel er niet meer goed pakkend op. Ik moest met veel gemartel met een zijkniptang grip zien te krijgen op de half er uitstekende konische moer. Maar ook dat is gelukt.
De volhouder wint altijd!
Tenslotte, bij mij moest er ook nog een set bouten los, ook met konische kop, die kon je stukje uitboren en dan met linkse tap los draaien, zie beschrijving in WPH (handeling 441). Maar dit is misschien specifiek voor auto’s met een apart stuurslot (tweede en derde? dashboard). Bij mij wordt het contact via een anders slot (in dashboard) geschakeld.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Bedankt voor jullie reacties.
Voorlopig kan ik starten met de van het slot gedemonteerde schakelaar.
Het demonteren van het slot zal geen makkie zijn en met veel beleid moeten gebeuren.
Ik stel dat dus maar uit tot de winter.

Totaal aantal Berichten: 323
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Zorg dat je tegen die tijd een 6x7 pijpsleutel hebt, want dat was de goede maat.
Als je het volgens het werkplaats handboek en samen met bovenstaande tips doet en geen grote tegenvallers hebt, is het redelijk vlot te doen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!

Totaal aantal Berichten: 809
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik zie dat mijn topic al genoemd is en dat de tip van de dopsleutel genoemd is.
Even afgaande op je naam, heb je een Blauwe DS uit ‘69? Toevallig ook een Blue Danube? Mooie kleur, zie je niet zo vaak.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!