1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koelvloeistof/koelwater laag in DS 21 IE
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 juni 2010 03:44 PM

Een tijdje terug had ik een gaatje in een slangetje van het koelsysteem en is er wat vloeistof verloren gegaan. Ik meen dat ik het toen heb bijgevuld, maar 100% zeker dat hij vol was weet ik niet meer). Anderhalve week geleden een lange tocht gemaakt met hoge snelheid (160km/h op de teller, 150km/h volgens de GPS) door Duitsland (ik wilde dat eens een keer uitproberen en het was wel een leuke ervaring en het ging vlekkeloos). Gisteravond sloot ik na een kilometer of 40 op 120 km/h aan in een file wegens werkzaamheden. En onder de motorkap kwam witte ‘rook’ vandaan. Ik de auto aan de kant gezet, brandblusser gepakt, kap open. Maar niets te zien. Affijn, doorgereden (met anderhalf uur filerijden) en op het moment dat ik aankom bij mijn doel springt het STOP lampje op rood met de temeperatuuraanduiding: koelprobleem). Ik heb de auto stilgezet en de volgende ochtend geconstateerd dat er zoals verwacht wat weinig koelvloeistof in het systeem zat. Dit heb ik aangevuld met gedemineraliseerd water tot hij 100% vol was, en er ging veel bij. Daarna zo’n 125km weer op zo’n 120km/h gereden en bij thuiskomst de auto een paar uur laten afkoelen. Vervolgens bij de koelvloeistof gekeken en die was niet meer 100% vol. Er ging nog wel weer een liter of zo bij. Nu ga ik eens kijken of dat in de loop van een aantal dagen stilstaan op niveau blijft.

Vragen:
- is het een plausibel scenario dat de motor extra warm is geworden door te weinig koelvloeistof en dat als gevolg daarvan de vloeistof is gaan koken of sterk verdampen en dat de ‘rook’ die ik zag ontsnappende waterdamp was en dat aan het eind van de rit er steeds meer water verdween uit het systeem tot het bijna ‘op’  was?
- als ik hem 100% vol stop, dan lijkt het mij normaal dat dat te veel is en dat er dus tijdens het rijden (motor wordt warm) vloeistof uit gaat. Klopt dat? Hoeveel moet je in dat vat hebben? Hoeveel centimeter onder de bovenkant van de opening?

B.v.d.

Gerben

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 juni 2010 03:57 PM
  [ # 1 ]

Het EXPANSIE!!!vaatje moet ongeveer half vol staan zodat het bij warme motor evt. kan expanderen. Wanneer jij het steeds tot de nok toe vol gooit kun je er op wachten , bij hete motor, dat het overloop/uitzet hetgeen resulteerd in witte rook onder de motorkap vandaan. Het rode koelingslampje/stop lampje kan ook duiden op slechte tot geen koeling. loopt je ventilator wel bij hete motor (is ongeveer bij 93 graden of hoger).???? Het vaatje moet bij koude motor dus “maar” 50% gevuld zijn !!!! Nooit 100% !! Het kookpunt (als hij dat al heeft) ligt veel hoger dan bij gewoon water. als die koelvloeistof kookt heb je een koelingsprobleem dus kijk fff goed naar je ventilator achter je radiateur. Ook kan je waterpomp kapot zijn zodat je blok niet meer gekoeld wordt.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 06 juni 2010 07:32 PM
  [ # 2 ]

Nog een kleine toevoeging:
Bijvullen van koelvloeistof met Demi-water is natuiurlijk beter dan met slootwater, maar koelvloeistof hoort nite verdund te worden. Er is een verschil tussen koelvloeistof (wat dus altijd puur gebruikt moet worden) en anti-vries, dat wel met water gemengd wordt.
Als het evt. lek boven is, zou ik adviseren alles te verversen met verse koelvloeistof. Kost je de kop niet, en zorgt voor goede koeling, goede anti-vries eigenschappen en bovenal anti-(electrochemische) corrosie eigenschappen.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 juni 2010 09:31 PM
  [ # 3 ]

Helemaal mee eens. Als het al een keer met water moet - zorg dan dat je er wat antivries bijgooit. Water is voor in je accu.

En toch nog even: een teveel aan koelvloeistof wordt bij uitzetten door het warm worden keurig afgevoerd via een slangetje bij de ‘radiateurdop’ op ‘t vaatje. Tegen de tijd dat je stoom ziet, is je motor echt heet en staat ‘t water te koken. Dat is minder mooi en heeft als risico dat de kop krom trekt door oververhitten (ik spreek uit ervaring ...).

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 juni 2010 10:01 PM
  [ # 4 ]
break23m schreef:

Helemaal mee eens. Als het al een keer met water moet - zorg dan dat je er wat antivries bijgooit. Water is voor in je accu.

En toch nog even: een teveel aan koelvloeistof wordt bij uitzetten door het warm worden keurig afgevoerd via een slangetje bij de ‘radiateurdop’ op ‘t vaatje. Tegen de tijd dat je stoom ziet, is je motor echt heet en staat ‘t water te koken. Dat is minder mooi en heeft als risico dat de kop krom trekt door oververhitten (ik spreek uit ervaring ...).

Heb je wat aan de weergave van de temperatuurmeters in zo’n geval? Want de motortemperatuurmeter kwam niet in de buurt van het rood en het STOP lampje ging pas aan toe ik er al was (en weer uit toen ik even wachtte, dus het hing er om).

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 juni 2010 11:02 PM
  [ # 5 ]

Daar heb je zeker wat aan, alleen je moet het niet als absolute waarheid zien. Zolang de meter staat waar je gewend bent dat hij staat is er niets aan de hand. Staat de meter hoger dan moet je gaan opletten. Is het een warme dag of moet de DS om wat voor reden dan ook harder werken, dan kan het natuurlijk warmer worden, maar dan moet de wijzer wel stabiel zijn. Blijft de wijzer stijgen, dan weet je dat er iets is, en dan hoef je niet te wachten op het rode gebied of de stop-lamp

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 07 juni 2010 01:57 PM
  [ # 6 ]

Het eerst bijvullen van alleen demi water heeft de kans op koken alleen maar vergroot.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 08 juni 2010 06:48 PM
  [ # 7 ]

Niet meer zo hard rijden zou ik zeggen, als het al niet te laat is. Spreek ook uit ervaring en heb inmiddels een complete motor revisie achter de rug vanwege een (gescheurde kop (170 km/h) Ook ging er geen enkele lamp branden in mijn geval, ook niet zo verwonderlijk aangezien de zenders in de motor al minstens dertig jaar in het vooronder vertoefden. Ik heb nu een externe meter gemonteerd en alle zenders in het gereviseerde blok vernieuwd en dan nog vertrouw ik liever op andere zaken.

Succes in ieder geval.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 juni 2010 06:55 PM
  [ # 8 ]

Als de koeling ok is kun je rustig volgas rijden met een DS. Ik heb 100.000 km met een 21 IE gereden en die werd niet gespaard: 2x per maand amsterdam-hamburg met 180+ Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 08 juni 2010 07:15 PM
  [ # 9 ]

Hoi Waterman,

Zowel een goede olie als water koeling is wel belangrijk en ik geloof best dat het dan wel kan, toch heb ik er een trauma aan overgehouden en denk ik nu wel twee keer na eer ik harder dan 130 ga rijden.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 juni 2010 07:22 PM
  [ # 10 ]

Voor het hardrijden met een DS zijn er een aantal zaken erg belangrijk:

- Koeling moet écht goed zijn. Dus, een nieuwe radiateur en zeker weten dat het blok inwendig schoon is.
- goede oliedruk. Laten meten dus.
- goede compressie
- verse olie, liefst 20w50
- indien een half-automaat met injectie: de oliekoeler moet in- en uitwendig schoon zijn.
- juiste klepspeling, en regelmatig stellen.
- juiste lpg afstelling, niet te arm dus.
- GOEDE banden, op de juiste spanning
- Remmen natuurlijk 100%
- Héél belangrijk: de klem onder aan het uitlaatspruitstuk, die de vlampijp met het motorblok verbind, MOET aanwezig zijn. Ander loopt het zaakje los door trillingen.

Voldoe je aan die voorwaarden dan kan je rustig uren 180 km/h rijden. Mijn Injectie liep op LPG 190 km/h en op benzine 200 km/h. Op de gps. De teller liep dan rond. 180 km/h kruisen ging prima, en af een toe een uitschieter naar de 190/200 trok ie ook prima. Overigens: Banden en remmen waren na 30.000 km versleten en iedere 50.000 km plofte er een pakking van het uitlaatspruitstuk. Distributieketting was na 85.000 km versleten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 08 juni 2010 08:38 PM
  [ # 11 ]
Goddess’71 schreef:

Niet meer zo hard rijden zou ik zeggen, als het al niet te laat is. Spreek ook uit ervaring en heb inmiddels een complete motor revisie achter de rug vanwege een (gescheurde kop (170 km/h) Ook ging er geen enkele lamp branden in mijn geval, ook niet zo verwonderlijk aangezien de zenders in de motor al minstens dertig jaar in het vooronder vertoefden. Ik heb nu een externe meter gemonteerd en alle zenders in het gereviseerde blok vernieuwd en dan nog vertrouw ik liever op andere zaken.

Succes in ieder geval.

Het zou mij zeer verbazen. Ik met met de motor niet boven de 4000 rpm geweest. Affijn, we zien het een dezer dagen wel.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 10 juni 2010 03:13 PM
  [ # 12 ]
waterman schreef:

- Héél belangrijk: de klem onder aan het uitlaatspruitstuk, die de vlampijp met het motorblok verbind, MOET aanwezig zijn. Ander loopt het zaakje los door trillingen.

Bedoel je de klem van de aansluiting vlampijp op flexpijp, of een steun aan de aansluiting van spruitstuk(ken) op vlampijp? De laatste ken ik niet.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 juni 2010 03:39 PM
  [ # 13 ]

Die eerste. anders trilt het los of scheurt je spruitstuk

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 10 juni 2010 09:47 PM
  [ # 14 ]

Banden en remmen waren na 30.000 km versleten en iedere 50.000 km plofte er een pakking van het uitlaatspruitstuk. Distributieketting was na 85.000 km versleten.

Dure kilometers! En de tijdwinst ben je weer kwijt aan sleutelen. Maar wel een hoop plezier, denk ik.
Zo’n oude dame met zulke snelheden over de snelweg.

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juni 2010 10:46 PM
  [ # 15 ]

Met een SM gaat het inderdaad beter Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook