Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Na het ombouwen van de motor naar de halfautomaat (zie oud topic) en de daarbij komende extratjes wat ontzettend veel werk is geweest (effectief 15 a 20 uur), heb ik het volgende probleem met het aangrijpen van de koppeling:
Vermoedelijk zit er nog lucht ergens in het bloc hydrauliek of de bloc zelf is kapot/door de vorige eigenaar niet goed afgesteld bij eventuele demontage.
Het gaat in ieder geval mis bij het aansturen van de koppeling.
Deze grijp bijna nooit aan bij het inschakelen van een versnelling , ongeacht welke.
De 1 wil nog wel goed gaan en gaat ook maar zelden mis.
Maar bij de ander 4 is het hopeloos en moet ik bij het doorschakelen de selecteur een aantal keer rondom de gewenste positie heen en weer bewegen voordat de koppeling wil aangrijpen.
En als de koppeling dan eindelijk wel eens wil aangrijpen slipt ie gewoon door , dit is weg nadat ik de selecteur een paar keer bewogen heb.
Als het laatst genoemde achter de rug is en de koppeling gewoon aangrijpt , gaat dit wel soepel en is ook goed af te regelen. (door citrotecht gereviseerde ontkoppelingscylinder , koppelingsregelaar en centrifugaal regelaar).
Nu heb ik de laatst genoemde reeds 2x ontlucht om problemen rondom dit onderdeel uit te sluiten.
Ook zoals vaker word gezegd een aantal keren de versnellingen in en uit schakelen om het bloc en schakelcylinders enz te ontluchten helpt niet.
Dit is ook bij mij geen aantal keer geweest maar tientalle keren , zowel stilstaand als tijdens het rijden door kleine straatjes waar ik vaak moest schakelen.
Wat is de standaard procidure om lucht uit de bloc hyrolique te krijgen , en wat zou dit probleem kunnen zijn?
Gr Bjorn
Lucht in het BH kan heel hardnekkig zijn omdat dit in het hoogste gedeelte van het systeem zit er er niet ontlucht kan worden.
Een aantal keer flink door alle versnellingen heen is de oplossing om de lucht eruit te krijgen.
Maar ik twijfel of het je BH is die de problemen veroorzaakt. Deze ‘bedient’ eigelijk alleen de 5 plunjers van de bak en de frictiecilinder.
Het regelwerk wordt gedaan door de centrifugaalregelaar; die regelt de druk die naar de frictiecilinder gaat afhankelijk van het toerental.
Heb je de basisafstelling al een keer helemaal goed gehad? Dus vrije slag koppeling, normaal en verhoogd toerental, slipmoment, enz.
Hoor je de schakelplunjers schakelen bij de verschillende standen van de pook?
Toen ik een tijd geleden een gereviseerde CR (ook CT) had gemonteerd had ik een soortgelijk probleem (is ook een topic over). Ik dacht toen dat het kwam doordat het regelasje in de CR te strak zou zitten maar het bleek dat ik de stelschroef te ver had ingedraaid. Het rare was dat het slipmoment wel gewoon klopte. Ik heb toen de stelschroef 3 volle slagen uitgedraaid en ben vanaf daar opnieuw begonnen met een goede afstelling als resultaat.
PB
Rijden als een Godin in Nederland.

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
het slipmoment , het optrekken en doorschakelen is allemaal goed afgesteld.
Alleen het is net of het BH geen commando geeft om te gaan koppelen , dit gebeurd pas na herhaaldelijk heen en weer bewegen van de selecteur.
Eerst dacht ik dat er lucht in de CR zat aangezien het dan wel en dan niet goed ging en ook meestal de koppeling bleef slippen.
Dit word behalve door de CR ook door de basisafstelling van de koppeling geregeld.
De basisafstelling en ook de eindafstelling zijn goed uitgevoerd en kloppen ook behalve het fijt dat de koppeling meteen zou moeten reageren bij het schakelen.
De reden dat ik in het BH gedeelte zoek is omdat hij wel reageerd op het herhaaldelijk bewegen van de selecteur.
De versnellingen worden wel gewoon ingeschakeld al was dit in het begin verraagd en er was toen zeker lucht aanwezig.
Het is puur de koppeling die geen commando krijgt om aan te grijpen , of hij grijpt wel aan maar slipt door.
Het is niet alleen de CR die dat regelt , als de BH niet de juiste of helemaal geen druk geeft , of de druk niet weg laat dan kan de CR ook niets regelen.
Alleen ben ik benieuwd of de koppelingsvergrendeling hier mee te maken kan hebben.
Gr Bjorn
De frictiecilinder stroomt leeg door resp. de koppelingsregelaar, het bloc hydraulique, de koppelingsvergrendeling en als laatste de centrifugaalregelaar. Bij de koppelingsregelaar is de doorstroom afhankelijk van de stand van het gaspedaal en de voorinstelling (spanning) van de veer. Bij het bloc hydraulique is het of ‘aan’ of ‘uit’ afhankelijk van de stand van het frictiecommandopiston. De koppelingsvergrendeling kent in principe ook maar twee standen behalve als de afstelling niet goed is. Dan zou het kunnen voorkomen dat de regelplunjer niet helemaal open (of dicht) gaat. Bij de centrifugaalregelaar is zoals gezegd de doorstroom afhankelijk van het toerental maar is bij 1200 toeren al helemaal open. Dus bij schakelen van 1 naar 2 heeft deze geen invloed meer.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als je, na het opschakelen, de handfrictiebediening bedient. Hierdoor wordt het systeem drukloos en zal de frictiecilinder leegstromen. Dan zou de koppeling moeten aangrijpen.
Als je echt het bloc hydraulique verdenkt zou de frictiecommandopiston moeten blijven hangen. Deze wordt omhoog geduwd door druk uit de regelas van het schakelcommando (die ook de versnellingbakplunjer aanstuurd) en daardoor de druk van de frictiecilinder wegneemt.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Dit was me reeds duidelijk.
Aan de hand van deze gegevens verdenk ik ook de BH , dat wil niet zeggen dat deze defect is aangezien hij tot het ombouwen van de motor goed functioneerde behalve dat de 1e versnelling wel eens haperde.
Maar dit gebeurde zelden.
Op de eerste plaats denk ik dat er nog ergens lucht zit , want het BH gaat niet van het een op het andere moment kapot.
Aan de hand van het fijt dat het herhaaldelijk inschakelen van de versnellingen tot gevolg heeft dat de kopeling wel het commano krijgt tot (goed)aangrijpen maak ik op dat er iets mis gaat bij de aansturing hier van.
zij het door lucht of door een defect in het frictiecomando gedeelte.
Maar de lucht moet er toch wel uit zijn naar tientallen keren alle versnelling in en uitgeschakeld te hebben.
Gr Bjorn