onlangs bij het uitdraaien van de bougies vastgesteld dat bij 3 van de 4 cilinders olie in de schacht stond. cilinder 3 ca. 6 cm. Nieuw kleppendeksel pakking besteld en 4 stuks afdichtingsrubbers voor de afdichting van de schachten. Nu 800 km na plaatsing van deze onderdelen weer enkele cm’s olie bij de meeste cilinders, iemand een idee?
23ie

Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
op de onderrand van de klepdeksel onstaat een scherpe rand, schuur deze even licht met een schuurpapiertje om te voorkomen dat deze in je nieuwe pakkingen snijdt. maar waarschijnlijk moeten de moertjes gewoonweg wat vaster… succes
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Daan88 schreef:maar waarschijnlijk moeten de moertjes gewoonweg wat vaster… succes
of boutjes
Ik heb eerder ook veel last gehad van olie in de bougieschachten, veel ge-experimenteerd met vulringen, maar de oorzaak blek te veel carterdruk. Bij aandraaien van de boutjes kan je zien hoe veel het deksel de rubber ringen indrukt, vulringetjes van 0,1 mm vallen in het niet daarbij.
Ik heb ook wel eens o-ringen gezien op de bougieschachten.
De schachthoogten meten is aan te raden, zie wph.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bij mij was het probleem dat een vorige eigenaar de bouten op het kleppendeksel te hard heeft aangehaald waardoor, als je vervolgens met het juiste moment (6-8 Nm) aanhaald inderdaad olielekkage krijgt.
De bussen die om de bougies zitten, zitten met een soort passing in de alu-kop, door te hard aan te draaien druk je deze bussen in de kop.
De enige passende oplossing zou zijn: kop los en bussen terug plaatsen op de juiste hoogte zoals vermeld in het wph.
Ik heb het opgelost door 4 ringen van een oud motorblok te nemen (er zit onder je rubber ring een metalen ring om de bus)en die ertussen te plaatsen. Lekkage bij de bougies is weg, het nog wel een klein beetje olie langs mn kleppendeksel, maar dat neem ik voor lief.
Succes.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen

Totaal aantal Berichten: 10578
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar hoeft de kop niet voor los.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daar hoeft de kop niet voor los.
da’s mooi, maar hoe lukt dat dan?
Het is voor mij ook nog altijd een mooiere oplossing dan de pasringen!
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen

Totaal aantal Berichten: 839
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
bij dit soort lekkage lijkt het altijd om de perspassing van de bussen te gaan.
Bij mijn koprevisie is daarom gekozen voor een combi met vloeibarepakking.
Ziet er niet uit zo’n dun rood randje, maar het werkt en de kleppendeksel zit er overheen dus niemand die het in de gaten heeft

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Daan88 schreef:op de onderrand van de klepdeksel onstaat een scherpe rand, schuur deze even licht met een schuurpapiertje om te voorkomen dat deze in je nieuwe pakkingen snijdt. maar waarschijnlijk moeten de moertjes gewoonweg wat vaster… succes
Moertjes vaster? NOOIT DOEN!!!! Dat is de reden dat de bougieschachten dieper/te diep de cilinderkop in gedrukt zijn!!!
Dus: altijd een momentsleutel gebruiken als je je eigen kracht niet kent.
Citroen!

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
robbertkars schreef:bij dit soort lekkage lijkt het altijd om de perspassing van de bussen te gaan.
Bij mijn koprevisie is daarom gekozen voor een combi met vloeibarepakking.
Ziet er niet uit zo’n dun rood randje, maar het werkt en de kleppendeksel zit er overheen dus niemand die het in de gaten heeft
De reden van de olielekkage is meestal dat de bougieschachten te diep in de kop gedrukt zijn door te hard aandraaien van het kleppendeksel. Dan ontstaat er lekkage tussen deksel en rubber ringen.
Citroen!
Ooit heb ik op aanraden van Bogard opvulringen tegen lekkende bougieschachten besteld bij de firma Beerepoot in H’sum. Ik kreeg de vier ringen (0,1 mm) supersnel per post opgestuurd. Monteren was koud kunstje en het probleem was volledig verholpen (is ook niet meer teruggekeerd). Lijkt mij makkelijker dan de bussen weer naar boven te halen etc.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Wat nu als die moertjes iets los gekomen zijn? Dan is weer een slag vast draaien vast de oplossing.
.komma

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Marcel Gosselink schreef:Ooit heb ik op aanraden van Bogard opvulringen tegen lekkende bougieschachten besteld bij de firma Beerepoot in H’sum. Ik kreeg de vier ringen (0,1 mm) supersnel per post opgestuurd. Monteren was koud kunstje en het probleem was volledig verholpen (is ook niet meer teruggekeerd). Lijkt mij makkelijker dan de bussen weer naar boven te halen etc.
Groet Marcel
En weet jij toevallig de binnendiameter van die ringetjes nog ??
Moet ik niet weer eerst een halve wagen afbreken ( injectie - half automaat )
voor ik de maat heb
Walter
Meten is weten , gissen is missen
En weet jij toevallig de binnendiameter van die ringetjes nog ??
Walter, de maat weet ik niet meer. Maar als je de firma Beerepoot meldt waar het om gaat, weten zij exact welke ringen je nodig hebt.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Totaal aantal Berichten: 10578
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
capt kok schreef:Daar hoeft de kop niet voor los.
da’s mooi, maar hoe lukt dat dan?
Het is voor mij ook nog altijd een mooiere oplossing dan de pasringen!grt Arjan
Ik dacht dat het WPHB beschrijft dat ze er met een griptang heen-en-weer draaiend uitgehaald kunnen worden. Daarna met vloeibare pakking tot de juiste diepte.
Succes!
jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vanavond eerst de boutjes aangedraaid, kon ze makkelijk enkele slagen geven. Nu nog olie eruit en afwachten wat er gebeurd.
23ie

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
DriverD schreef:
De reden van de olielekkage is meestal dat de bougieschachten te diep in de kop gedrukt zijn door te hard aandraaien van het kleppendeksel. Dan ontstaat er lekkage tussen deksel en rubber ringen.
Citroen!