1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Even voorstellen: Suzanne (en meteen een vraag over ventilatie)
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 juni 2010 07:09 PM

Als nieuwkomer op dit gedeelte van het forum lijkt het me netjes om mij en mijn nieuwe aanwinst even voor te stellen: ik ben groot CX-liefhebber, actief binnen de CX-club en ook regelmatig poster op het CX-gedeelte van dit forum. Hoe verliefd ik ook ben op mijn ´dame cassis´, ik heb moeten constateren dat ze niet ideaal is als énige auto: een CX berline staat nu eenmaal niet bekend om haar grote en variabele bagageruimte.

Ik wil haar niet kwijt en ben daarom al een tijdje op zoek naar een 2e vervoermiddel, uiteraard een Citroën maar dan eentje waarmee je naar Ikea kunt zonder de pakken met Billy´s erin stuk voor stuk in de parkeergarage uit te moeten pakken en plank voor plank naar binnen te moeten schuiven. Van Visa en AX tot aan CX Break en Berlingo zijn de revue gepasseerd, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op een XM V6-24 uit 1993. Bijna toevallig, omdat dit een van de auto´s was die een vriend van me die ook mijn CX onderhoudt er op na hield, hij had (heeft) nog een exemplaar en wilde deze wel aan mij verkopen.

Suzanne (wegens de kleur, Vert Vega) heeft op 12 maart 1993 een Nederlands kenteken ontvangen, ze is voorzien van een zwart leren interieur, een tweetal sjonnie-achterspoilers en (als ook de achter-winterbanden door zomerexemplaren zijn vervangen tenminste) Speedline velgen. Ik was op zich helemaal niet op zoek naar een racewagen (ik vind mijn CX 25 GTi uit 1988 met haar 136 pk al vlot) maar het vermogen is wel verslavend moet ik zeggen. Ik hoop dat het speelkwartier snel voorbij is zodat mijn rijbewijs in mijn portemonnee mag blijven zitten.


Ze is niet perfect, zo is de aircopomp stuk, zit er een gaatje in de uitlaat, missen er nog wat klepjes etc en zitten er wat krasjes in de lak. Het enige dat ik op korte termijn wil/moet aanpakken is echter de ventilatie:

De airco doet het dus uiteraard niet, maar ook ´gewone´ lucht, warm of koud, komt er nagenoeg niet uit de roosters die links, rechts en in het midden van het dashboard zitten. De fan doet het prima, bij elke stap die je de fan harder zet gaat het motortje meer geluid maken. Maar tot meer lucht uit de roosters leidt dit niet. Het zou kunnen dat er fysiek een buis loszit die de lucht hiernaartoe leidt, maar aangezien de openingen bij de voeten en bij het raam het prima doen, denk ik eerder dat het kleppenstelsel of het motortje dat dat kleppenstelsel bedient niet werkt. Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik hier achter kom, en hoe ik hierbij kom?

Groet,
Jaco

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6522
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 09 juni 2010 07:31 PM
  [ # 1 ]

He Jaco, gefeliciteerd hoor! Het rijdt errug leuk ja, zo’n V6-24. Automaat neem ik aan? Als je uitgespeeld bent wil ik ook wel even… Wink
Veel plezier ermee.

O, en je hebt een technische vraag. Eeeeeh… Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 juni 2010 07:40 PM
  [ # 2 ]

Nee geen automaat…heb je die dan op de 24-klepper? (man ik moet me weer helemaal gaan inlezen!)

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 juni 2010 07:41 PM
  [ # 3 ]

24V werd alleen als handgeschakeld geleverd…............

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 09 juni 2010 08:41 PM
  [ # 4 ]

Prachtige wagen Jaco! Toch wel de ultieme XM, zo’n V6.24 type 1 Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2511
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 09 juni 2010 08:51 PM
  [ # 5 ]
jmmj schreef:

missen er nog wat klepjes

Je had er toch 24, je kan er best een paar missen.

Hoe dan ook, mooie auto!

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 09 juni 2010 09:02 PM
  [ # 6 ]

De ZPJ4 zoals die er tot 1997 in lag had inderdaad alleen een handbak en was zonder distributieriem..
De ES9J4 24v die er vanaf augustus 1997 in lag had zowel een handbak als een automaat…

Erg leuke auto! Hoeveel kilometer ervaring heeft deze dame?

Marco

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 09 juni 2010 10:45 PM
  [ # 7 ]

@mkatgert:  Very Happy
@xsara coupe: Een hoop - 358.000 km !

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 09 juni 2010 11:23 PM
  [ # 8 ]

Mooie auto Jaco, van harte! Smile Vert Vega is een mooie donkere groene kleur…
Ennuh… XM’en kunnen nog heel wat meer km’s aan hoor!

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 10 juni 2010 12:38 PM
  [ # 9 ]

Welkom!

Om even terug te komen op je vraag; het klinkt alsof de aanzuigopening onder de paravaankap verstopt zit.
Om deze weer vrij te maken zal die kap eraf moeten.
Ik heb hier al eens een topic over gezien op dit forum, compleet met foto’s maar kan hem zo gauw niet meer terug vinden.

Mvgt, Piet

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 10 juni 2010 01:00 PM
  [ # 10 ]

Hmm, Jaco schrijft dat er wel voldoende lucht uit de openingen bij de voeten komt, dus het lijkt me niet het juiste spoor Piet.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 juni 2010 01:04 PM
  [ # 11 ]

Zoals ik het begrijp is het niet dat de ventilatie helemaal niet blaast, maar dat de luchtverdeling niet geregeld kan worden.
Dat zit hem hoogstwaarschijnlijk in de servo die de luchtverdeling regelt. Als ik het goed heb zit deze servo bovenop het kachelhuis. Om hier bij te kunnen moet je je handschoenenvakje er even uit halen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 10 juni 2010 01:53 PM
  [ # 12 ]

@ Brian: Weet je zeker dat je bij het kachelhuis kunt komen door het handschoenenvakje te verwijderen? Ik heb dat kastje gisteren namelijk al even verwijderd gehad, omdat ik hoopte op die manier achter de roosters in de middenconsole te kunnen kijken of ik iets kon zien, maar op een klein gat voor wat bedrading na zit er geen opening tussen de ruimte waar normaal het handschoenenkastje zit en de ruimte achter die roosters - er zit een verticaal metalen schot tussen deze twee gedeeltes. Ik heb het kachelhuis vanuit die hoek ook niet gezien. Ik heb ook het bekledingsdeel in de voetenruimte van de passagier al losgehad, vanaf daar is ook niets te zien dat op ventilatiedingen lijkt, dus ik zou zeggen dat ik het eerder vanaf de bestuurderskant zou moeten benaderen?

@Piet Visser / Par eXaMple: Inderdaad, de ventilatie naar de openingen bij ruiten en voetenruimte werkt prima en is in kracht ook te regelen, alleen als je op een van de drie onderstaande knoppen drukt, dan gaat het ledje bij die knop wel branden, maar verandert er niets in de richting van de luchtstroom.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 juni 2010 03:53 PM
  [ # 13 ]

Ik heb er thuis wel een foto van. Die kan ik vanavond misschien wel sturen of posten. Anders misschein je heel kachelhuis eruit halen? Daar zit die namelijk bovenop. Hij zit dus niet in de middendeel van je dash. Vanaf de bestuurderskant kom je er niet bij.

Neem anders even contact op met funkadelly, daar heb ik namelijk de foto van. Hij kan je meer vertellen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 juni 2010 06:31 PM
  [ # 14 ]

Oeps, foutje. De servo bovenop het kachelhuis is voor de recirculatieklep. De servo die jij moet hebben zit meer naar links. Op onderstaande foto is met pijltjes aangegeven waar de bevestigingspunten van die servo zitten. De servo zelf is er op deze foto niet meer.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 13 juni 2010 12:36 PM
  [ # 15 ]

Hartelijk bedankt Brian, ik ga het onderzoeken!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook