DriverD schreef:
De reden van de olielekkage is meestal dat de bougieschachten te diep in de kop gedrukt zijn door te hard aandraaien van het kleppendeksel.
Dan deze maat eerst even opmeten.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wbogaerts schreef:Marcel Gosselink schreef:Ooit heb ik op aanraden van Bogard opvulringen tegen lekkende bougieschachten besteld bij de firma Beerepoot in H’sum. Ik kreeg de vier ringen (0,1 mm) supersnel per post opgestuurd. Monteren was koud kunstje en het probleem was volledig verholpen (is ook niet meer teruggekeerd). Lijkt mij makkelijker dan de bussen weer naar boven te halen etc.
Groet Marcel
En weet jij toevallig de binnendiameter van die ringetjes nog ??
Moet ik niet weer eerst een halve wagen afbreken ( injectie - half automaat )
voor ik de maat heb
![]()
Walter
heb ik nog liggen walter. hebben?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:
Ik dacht dat het WPHB beschrijft dat ze er met een griptang heen-en-weer draaiend uitgehaald kunnen worden. Daarna met vloeibare pakking tot de juiste diepte.
Succes!
jan
ik ken niemand die dat ooit gelukt is.. straks zijn je schachten niet meer rond en lekken ze nog harder…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:jantje1948 schreef:
Ik dacht dat het WPHB beschrijft dat ze er met een griptang heen-en-weer draaiend uitgehaald kunnen worden. Daarna met vloeibare pakking tot de juiste diepte.
Succes!
janik ken niemand die dat ooit gelukt is.. straks zijn je schachten niet meer rond en lekken ze nog harder…
Oké , maar hebben revisiebedrijven dan speciaal gereedschap om de bussen er uit te trekken ?, zodat ze wel mooi rond blijven.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
geen idee. Bij de koprevisie van mijn DS zijn ze er niet uitgeweest…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bougiebussen zitten in 99% van de gevallen gewoon op de juiste hoogte. Als ze vol blijven lopen en de rubbers zijn goed is er meestal gewoon sprake van een veel te hoge carterdruk. Gevalletje motorrevisie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, die hoge carterdruk kan die ook verminderen als je de zeefjes(op de klepdeksel en onder de carburateur)en het kleine venturietje aan het slangetje naar de carb. schoonmaakt? Zeker die onder de carb. was bij mij erg vies en het sproeiertje zat dicht, had trouwens geen last van natte schachten, gewoon preventief gehobby.
Wat nu volgt is schandalig: ik heb 1500 km rondgereden met ... de olie gevuld tot aan het peil waar de peilstok geplooid is.
Dus ver ver boven het maximumpunt.
Dit had ik op een dwaze ochtend in Zuid Frankrijk geregeld. Ik dacht voor een moment dat de geplooide stukjes het peilpunt waren.
Nu heb ik ook veel olie in de bougieschachten gevonden, helemaal gepoetst en weer proper.
Is die olie daar mogelijk gekomen door het feit dat ik met ongeveer 7,5 tot 8 liter (!)( ) rondreed ?
Overigens rijdt de auto nog steeds, en denk ik dus ook niet dat de hele motor om zeep is.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
volgens mijn beperkte kennis, is teveel olie = te hoge druk in je motorblok, dus het is inderdaad heel goed mogelijk dat daardoor je schachten gevuld waren. alles eens in orde doen, en testritje zeker? Te lang rondrijden met teveel olie is alleszins niet gezond voor je blok!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
waterman schreef:Bougiebussen zitten in 99% van de gevallen gewoon op de juiste hoogte. Als ze vol blijven lopen en de rubbers zijn goed is er meestal gewoon sprake van een veel te hoge carterdruk. Gevalletje motorrevisie.
Bij mij ook het geval geweest, eerst met ringen van Beerepoot opgevuld, maar hielp niets. Veel te veel carter overdruk, de olie liep uiteindelijk vanuit het inlaatspruitstuk (IE) door de slang naar het luchtfilter waar een badje ontstond die weer de luchtinlaat naar het carterdeksel afsloot.
Als je het kleppendeksel monteert en de moeren (M7, met koperen ring 7,2x12x1, waar koop je die?) aandraait, zie je het deksel ‘over’ de schachten zakken. Dat is zeker meer dan 1mm dus vulringen 0,1mm heeft echt geen zin.
Ipv ringen 0,1mm kan je ook vulringen knippen uit drankblikjes. Kijkt niet zo nauw met de brede onder-ring en rubber.
maten onder-ringen DS: 32x41x1,5
Ik ook eens o-ringen gezien in een DS motor, ipv de vierkante die steeds harder worden.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Dat is zeker meer dan 1mm dus vulringen 0,1mm heeft echt geen zin.
Dat moge dan zo zijn, bij mij helpen die ringen wel degelijk. Nadien geen drup olie meer in de schachten! Dus het is en blijft de moeite van het proberen waard.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan ook ringen van 1 en 0,5 mm kopen. Het gaat erom dat je schachten op hoogte zijn. Overdruk is m.i. niet zo vaak een probleem.
Die hoogte wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>