DriverD schreef:Kan de vraagsteller geen plaatjes kijken? Het spreekt vanzelf, toch?
Jammer Driver D, met je reactie kan ik als beginnende DS/ID rijder niet zoveel.Dat blauw koud is en rood warm heb ik vroeger al van de kraan op het aanrecht geleerd
Maar goed ff serieus;
Ik snapte uiteraard dat de onderste handel warme of koude lucht zou moeten sturen.
De bovenste 2 handels geven me tijdens het bedienen echter geen “gevoel” van meer warmte, koude of veranderende luchtstroom in de auto.
Voor de overige reacties wil graag dank zeggen, we gaan er eens mee aan het schuiven
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nee, die is voor harder-zachter. Recirculatie zit er niet in. Alle lucht komt van buiten aangezien het systeem primair werkt met luchtverplaatsing door het rijden.
@Molenaar: Mijn ervaring is wel dat als je de schuif je een klein beetje open zet, je al veel lucht krijgt en nog verder open maakt dan niet zo veel meer uit. Het is bijna een aan/uit systeem in plaats van een mooie gelijkmatige schuif.
De wijziging in luchtstroom zou wel heel duidelijk moeten zijn. Hierbij wordt er geswitcht tussen voeten en raam. De ventilatieroosters in het dashboard worden niet door die schuif geregeld.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
@Molenaar:
Om maximale warmte te krijgen zijn er een paar dingen die van belang zijn:
- je aanjager/ventilator die geplaatst is in je kachelhuis in je motorruimte moet in werking gesteld worden door de bedieningsknop op je dashboard met het ‘ventilator’-tekentje, met contact ‘aan’.
- je kachelradiator dient van binnen schoon te zijn, en de bediening correct afgesteld.
- de dikke kartonnen slang die door je linkervoorspatbord gevoerd wordt en die aansluit op je ventilator/kachelhuis moet schoon zijn, deze kan verstopt zijn door bladeren en muizenesten, en dat blokkeert dan de aanzuiging.
Als je met ingeschakelde aanjager/ventilator de bediening op je voorruit richt moet je met je hand daar de luchtstroom kunnen voelen.
In de praktijk blijkt dan dat je de meeste warmte krijgt als je de luchtstroom op de voeten richt, en de warmte niet langs kieren ontsnapt maar zich mooi door je interieur verspreidt.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die aanjager knop is alleen nodig bij lage snelheid. Zodra je buiten de bebouwde kom komt, met bijbehorende snelheid, voegt die aanjager niets meer toe (behalve lawaai). Je hebt dan genoeg aan je rijwind.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Tja,
Na een jaar kom ik tot de conclusie dat het stuurhuis echt vervangen moet worden om het rijplezier erin te houden.
Wie heeft er nog een goed gebruikt stuurhuis ter beschikking ?
Groet, Molenaar
Ik zou gaan voor een gereviseerde, kost wat centen, maar ben je voorlopig weer klaar. Een goed gebruikt stuurhuis vinden is behoorlijk lastig en bovendien kun je aan de buitenkant niet zien dat er geen interne lekkage is.
Op Marktplaats staan gereviseerde, bij een zekere van den Hengel uit Maarn, voor 450 euro.
Ik vraag me af of het een bedrijf is of particulier ?
even zoeken op Marktplaats, te koop stuurhuis Citroën DS/ID

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Van den Hengel is een handelaar.
Vraag is natuurlijk of voor 450 euro een stuurhuis goed gereviseerd kan worden.
Ik zou geen risico nemen en naar Citrotech of naar de club gaan.
Citroen!
DriverD schreef:Van den Hengel is een handelaar.
Vraag is natuurlijk of voor 450 euro een stuurhuis goed gereviseerd kan worden.
Ik zou geen risico nemen en naar Citrotech of naar de club gaan.
Ik heb de MP aanbieder ook gesproken.Wel een jaar garantie, maar echt de bevestiging dat het een goed gereviseerd huis is heb ik niet.
Het zal dus wel de Citrotech versie worden.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me een verstandig besluit.
Citroen!
Gebruikt stuurhuis gevonden dat goed (beter dan de voorgaande)lijkt te zijn na montage..
Nieuwe rolgordels aangeschaft (na aandringen van mijn wederhelft) ter vervanging van het oude type dat lastig werkt. Ik heb dus wel drie bouten ter beschikking.
Heeft iemand een plaatje van de bevestiging van het oprolmechanisme voor een driepunts dat op de vloer gemonteerd wordt?
Groet, Molenaar

Totaal aantal Berichten: 10633
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oprolmechanisme gewoon tegen de binnenkant van de kokerbalk net achter de achterkant van de stoel.
Zaten de gewone 3-punts hier ook niet vast?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Oprolmechanisme gewoon tegen de binnenkant van de kokerbalk net achter de achterkant van de stoel.
Zaten de gewone 3-punts hier ook niet vast?
Nee, de huidige gordels zijn op de bodem vastgezet.

Totaal aantal Berichten: 10633
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een type ‘72 zit er een standaard bevestigingspunt op de door mij aangegeven plaats. Of dat voor een ‘69 er ook zo is weet ik niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een ‘69-er heeft geen moer in de balk t.h.v. de B-stijl. Die kun je er wel in (laten) lassen, en dan rolt je gordel wel zo fijn, hij staat dan loodrecht onder het ophangpunt boven in de stijl.