Totaal aantal Berichten: 409
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hallo ,ik heb even een vraag: ik heb een 123 ontsteking ,naar het plaatsen en instellen volgens de leverancier.Moet je dan ook houden aan de afstelling bij 2000 toeren a 14 graden ivb DY3 motor ?
Deze grafiek staat beschreven in het werkplaats handboeken .
Kort maar krachtig: Ja.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Ha dat is tenminste duidelijk ,ik ga hem nog wat fijner afstellen hij is nu 12 graden.
Mijn dank voor je snelle reactie .

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hans v de wiel je heb een pb :

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Helaas nu begin ik weer te twijfelen,hoeveel graden deze moet staan.
Volgens wph in de tabel A bij 2000 toeren..totale vervroeging - B 28 graden..vervroegingstroomverd 8
zie bladzijde D140
Mijn motor is een DY3 van dec 1971: dus in de tabel vanaf 5/1969 geldt deze instelling.
Moet ik nauw 14 graden aanhouden op mijn graden boog,deze staat in iedergeval correct afgeteld door de een boortje van 6mm in het pas gat .
Ik hoop dat iemand mij een duidelijk beeld kan geven ,ik ga dus uit van 2000 toeren.
Bijvoorbaat vast bedank

- ID/DS D super
- C1 hatchback
jan D super 1971 schreef:Helaas nu begin ik weer te twijfelen,hoeveel graden deze moet staan.
Volgens wph in de tabel A bij 2000 toeren..totale vervroeging - B 28 graden..vervroegingstroomverd 8
zie bladzijde D140Mijn motor is een DY3 van dec 1971: dus in de tabel vanaf 5/1969 geldt deze instelling.
Moet ik nou 14 graden aanhouden op mijn graden boog,deze staat in iedergeval correct afgeteld door de een boortje van 6mm in het pas gat .
Ik hoop dat iemand mij een duidelijk beeld kan geven ,ik ga dus uit van 2000 toeren.
Bijvoorbaat vast bedank
Jan,
ik zal het proberen uitleggen in simpele termen. De WPHB is niet duidelijk.
Ge moet eerst achterhalen of je 6mm boortje in het vliegwiel, correspondeert met 12krukasgraden of Okrukasgraden.
Het nieuwe vliegwiel met 0krukasgraden, werd gemonteerd vanaf juli 1971. Veel kans dat je hierbij behoort, maar zeker weet je het nooit ( daarom test uitvoeren met lange schroevendraaier in cilinder 1 om TDC te bepalen )
Geval 1 : 6mm pen in vliegwiel stemt overeen met 0krukasgraden voorontsteking
In colom B lees je het totaal aantal krukasgraden : in uw geval = 28krukasgraden.
Je aflezing met je stroboscooplamp op je gradenboog, is 28/2 = 14nokkenasgraden.
Voila, je aflezing moet zijn : 14graden op het gradenboogje.
Geval 2 : 6mm pen in je vliegwiel, stemt overeen met 12krukasgraden vooronsteking. Die moet je aftrekken van je totale voorontsteking van 28krukasgraden. Je aflezing op je gradenboog moet dus zijn : 28-12 gedeeld door 2 voor nokkenasgraden = 8graden op je gradenboog.
dit allemaal, bij een toerental van 2000rpm.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi
Bedankt voor je goede duidelijke uitleg,het klopt mijn auto is van december 1971.
Zoals jij aangaf klopte O graden bij het bovenste dode punt van de 1e zuiger,en het boortje 6mm .
Nu weet ik zeker dat ik alles correct kan afstellen op de betreffende 14 graden.
Groeten Jan :