Bobine/Bougiekabels bij 123 ontsteking en vervroeging op LPG: advies
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 13 juni 2010 02:00 PM

Ik heb een 123 ontsteking in mijn auto zitten (waar ik heel tevreden over ben).
Nu wil ik mijn bougiekabels vervangen en de bobine.
Ik lees veel verhalen over het feit dat de electronische ontsteking beter zou werken met bougiekabels op basis van koolstof met een siliconen mantel.
Verder lees ik ook veel verhalen bij 123 dat de een goede moderne bobine zoals een Bosch blue coil of een Beru bobine (Beru ZS109) voordeel zou opleveren. Deze hebben geen voorschakelweerstand, maar dat schijnt eerder een design te zijn van de bobine dan dat het een probleem voor de onsteking zou zijn als deze ontbreekt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder heb ik de volgende vraag.
De 123 ontsteking is ingesteld voor de ontstekingsvervroegingkromme van mijn DV motor. Omdat ik normaal op LPG rijdt is het volgens mij zo dat het eigenlijk beter zou zijn om de ontsteking vroeger te zetten, zodat de verbranding optimaal is op LPG?
Hoeveel graden vroeger kan ik hem zetten voor optimaal resultaat?

Heeft iemand hier ervaring mee?

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 juni 2010 11:12 PM
  [ # 1 ]

Inderdaad: Bij 123-ontsteking beter geen siliconenkabels gebruiken en beter wel een goede bobine zoals de Beru ZS109 (verkrijgbaar in het magazijn van de club).
Ontsteking kan iets vroeger op LPG, als ie gaat pingelen ben je te ver gegaan.

Citroen!

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 14 juni 2010 09:38 AM
  [ # 2 ]

Dank je, ik ga eens kijken wat ik met de vervroeging kan bereiken.

Nog een vraag mbt de bougiekabels: wat ik las was juist dat siliconen kabels met koolstof kern beter zouden werken?

Ik citeer bv van

http://www.citroworld.com/Files/File/123HY_NL.pdf

Het is ons ter ore gekomen dat de bekende rood-plastic bougiekabels met harde kern niet goed
samenwerken met de ‘123’-onsteking, ook al werken ze goed met een puntjes-ontsteking. Dit kan
verklaard worden doordat versleten bougiekabels the krachtigere stromen van de ‘123’ niet goed
kunnen geleiden.
Silicone bougiekabels met koolstof kern zijn de betere keus!

Ik heb dit op meer plekken gelezen, ook voor andere auto’s?

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 juni 2010 12:19 PM
  [ # 3 ]

In mijn ervaring is de combinatie 123/blauwe Bosch/siliconenkabels probleemloos.
Echter, inmiddels zijn er meerdere leveranciers van siliconenkabels, en die voldoen niet. De aansluiting van de kern op de contacten is niet goed, dus onbetrouwbaar voor een goede vonk…

Profiel  
 
-=niekos=-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2008

Gepost: 14 juni 2010 01:04 PM
  [ # 4 ]

Ok, welke zijn dan wel de goede? Hebben ze die bij het magazijn? Of ergens online?
Of kan ik maar beter dan toch de koperen variant kiezen?

BX16V 1989
DSpecial 1972

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook