Polyesterdak mooi maken
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2010 12:24 PM

Ik heb al op her forum gezocht maar heb niet precies gevonden want ik zoek.

het volgende is het geval: Mijn ID is bijna klaar maar nu valt mijn polyester dak een beetje uit de toon. De lak is nieuw en het interieur ziet er fris uit.Nu valt op dat het dak grauw is.

Nu wilde ik weten of iemand foto’s heeft van hoe het dak er oorspronkelijk uit heeft gezien. En belangrijker nog, heeft iemand ooit zijn dak weer terug in die mooie staat gekregen en op welke manier.

Als ik aan het dak kom voel ik vezeltjes wat volgens mij betekend dat de toplaag weg is (op het forum gevonden).

Kortom, kan iemand mij helpen?

Groet,

Jeroen.

p.s. Ik wil het dak niet spuiten.

Profiel  
 
Zweefteef
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Gepost: 14 juni 2010 12:46 PM
  [ # 1 ]

Zoals je al zegt, de toplaag is weg.
Anders dan een ander dak, of het aanbrengen van een nieuwe laag is er niet.

Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2010 12:51 PM
  [ # 2 ]

Als je een nieuwe toplaag aanbrengt kan je dan ook de kleur weer terug brengen zoals origineel?

Profiel  
 
Zweefteef
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Gepost: 14 juni 2010 01:23 PM
  [ # 3 ]

Jazeker.

In feite zijn er twee opties:
Het aanbrengen van een nieuwe laag gelcoat (origineel) of het aanbrengen van een kleurlaag met een double-coat (jachtlak).
Die kleine zwarte stipjes die je ziet is vuil wat zich in de miniscule kleine luchtbelletjes heeft opgehoopt.
Daar moet eerst een vullende laag overheen als je een doublecoat gebruikt. Anders blijven die steeds weer terugkomen tijdens het aanbrengen van de coating.
Ingeval van een gelcoat is dat niet noodzakelijk, want die is van zichzelf al veel dikker.

Een doublecoat kan indien goed aangebracht zonder terugschuren worden gedaan.
Een gelcoat zul je moeten terugschuren en polijsten.

Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2010 09:58 PM
  [ # 4 ]

Goeie info mellowyellow . Maar dit lijkt toch een (behoorlijke) klus te worden voor komende winter. Eerst genieten van de auto deze zomer zodra íe in elkaar zit. Is er toevallig een kleurcode bekend voor die coating (geen idee hoe dat met die polyester daken zit).

Groet,

Jeroen.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 18 april 2011 03:03 PM
  [ # 5 ]

Ik ben benieuwd hoe het met je dak is afgelopen want hier ligt het dak nu al 2.5 weken bij de spuiter die het maar niet fatsoenlijk krijgt. Blijkt een of andere ‘rot’ in het dak te gaan zitten waardoor hij het dak eerst 5 lagen dik in de primer heeft moeten zetten en daarna 2 lagen dik in de zwarte lak. Helaas komen daar nu ook miniscule belletje en putjes in en hij denkt het dak niet mooier te krijgen dan het nu is. Ook aan de binnenkant laten bespuiten zodat er weer een hemeltje tegenaan geplakt kan worden zonder dat het dak de lijm opzuigt.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
serge-ID
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 18 april 2011 05:50 PM
  [ # 6 ]

Ik had dezelfde vraag een half jaar geleden. Ik heb tot nu toe volstaan met goed wassen en origineel laten.
Als jij de toplaag gaat vervangen zou ik het graag willen zien, ik twijfel nog steeds over de “looks” na zo’n ingreep…
Je kan het maar 1x verpesten he..

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 18 april 2011 09:10 PM
  [ # 7 ]

Ik wilde er van de winter aan beginnen maar voor dat ik het in de gaten had was het alweer voorjaar. Ondertussen hetzelfde gedaan als Serge-ID. Het dak goed schoongemaakt en daarna goed in de was gezet. Het dak laten spuiten is voor mij nooit een optie geweest.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 19 april 2011 12:14 PM
  [ # 8 ]

Dak komt deze week weer terug, ik zal er wat foto’s van posten als het klaar is en uiteraard gaat ie mee naar citromobile. Het plaatwerk moet dan nog gedaan worden evenals het interieur maar daar kijkt een liefhebber doorheen (of liever gezegd, niet doorheen cool smirk )en aan het eind van de zomer moet ie tiptop zijn. 5 jaar aan restaureren in het weekend moet dan zijn eindpunt hebben.

nu weer ontopic; Blijkbaar hebben ze bij die spuiter een lakspecialist van de leverancier die toevallig langskwam er ook naar laten kijken en uiteindelijk gaat het niet beter worden dan ze het nu hebben gespoten dus we zullen zien.

Over smaken valt overigens niet te twisten, een gespoten polyester dak op een ID is niet origineel maar persoonlijk vind ik het wel mooier

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Zweefteef
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 25-01-2004

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Gepost: 20 april 2011 08:09 PM
  [ # 9 ]

Ik mag aannemen dat de primer een goede vullende eigenschap heeft gehad, anders is jouw probleem heel verklaarbaar.
Zoals ik al meldde in een vorige post zitten er hele kleine gaatjes in het dak die deels zijn gevuld met vuil. Op het moment dat je een laklaag of een primer aanbrengt die dun is (ik kan dat hoog en laag viscositeit nooit uit elkaar houden), blijft er een luchtbelletje onder je verse laag zitten. Door de oppervlaktespanning klapt dat belletje uit elkaar en ontstaat er een kratertje met nog steeds geen materiaal op het gaatje. Tussentijds schuren heeft geen zin, want dan haal je de opstaande rand van het kratertje weg. Beter is om een aantal lagen met tussentijdse droging aan te brengen, totdat het kratertje dichtloopt en er zich een laagje boven het belletje vormt van voldoende dikte.

Dan kun je na schuren een sluitende laklaag aanbrengen.

Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook