




Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik weet dat er al heel wat topics aan dit onderwerp zijn gewijd, maar voor de volledigheid een aantal vraagjes. Ik ga binnenkort de kleppen stellen van mijn ID19P uit 1966 (dus met langeslag motor)
- Moet dit koud of warm gebeuren?
- Hoeveel bedraagt de klepspeling?
- Welke volgorde wordt gehanteerd?
Aanvullende tips of aandachtspunten zijn uiteraard welkom.
Bedankt!
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Van belang is ook of je op gas of op benzine rijdt.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Op de site van de DS club staat een zeer informatief artikel van de hand van Cees Berkvens aangaande het kleppenstellen.





Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik rijd op benzine.
Ik heb het artikel, maar wilde e.e.a. toch wel zeker weten. De techniek van het kleppen stellen is mij bekend, maar het gaat mij om de waardes (warom/koud, klepspeling etc.)
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb het forum nagezocht op de klepspeling voor een lange slag motor (ID19F) maar ik zie geen eenduidig antwoord. Soms wordt er gesproken over 0,15/0,20 (inlaat/uitlaat) maar in mijn HY zit volgens mij dezelfde motor en die moet warm op 0,20/0,25 gesteld worden. Weet iemand hoe de kleppen horen te staan?
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
0.20/0.25 volgens het WPHB. Ik heb mijn kleppen op 0.15/0.20 gezet. (ID19P)
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Merci. Dat is ook wat ik verwachtte, want dat staat ook in het handboek voor mijn HY.
Als je ze krapper stelt, doe je dat dan koud?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ja koud! Ik vond dat de kleppen erg hoorbaar waren bij 0.20/0.25
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
alexander schreef:0.20/0.25 volgens het WPHB. Ik heb mijn kleppen op 0.15/0.20 gezet. (ID19P)
Ik kan me herinneren dat er een fout in de Nederlandstalige versie van het WPHB van de HY staat. Daar staat dat ze koud op 20/25 gesteld moeten worden, maar dat moet dus warm zijn. In de Franse versie staat het goed.
Anyway, ik heb de kleppen warm gesteld op 20/25 en ze tikken niet.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vraag me dan altijd af wat is warm.. lekker hete motor, de kleppen zijn dan 80 graden of zo? of handwarm? Een hete motor is maar een paar minuten na openen van klepdeksel echt heet… echter pas na een paar uur weer koud…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Daarom stel ik de kleppen altijd koud.
Ik heb trouwens ook zo’n Nederlandstalig WPHB waarin staat dat de speling 0.20/0.25 koud moet zijn. Dat zal dan wel een fout zijn. Ik heb nog wat franse Revue Technique doorgebladerd maar kan niets vinden…
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik spam dit draadje meteen met nog maar een vraag. Op de ID19F motor zit een bijbehorende tweetrapscarburateur. Weet iemand wat de afstelling van de vlotternaald is? De motor verzuipt namelijk heel snel bij het starten.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Nog maar een schopje. Weet iemand hoe de vlotternaald moet staan op de tweetrapscarburateur van een ID19F motor? Mijn trax (waar deze motor in hangt) verzuipt snel bij het starten dus wil ik controleren of dit goed staat.
Helaas heb ik zelf geen boeken van deze carb. Wel van de motor omdat ie ook in mijn HY zit, maar daar hangt een andere carb voor…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Welke (Weber) carb zit er op dan? 24/30 DCLC ??
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Oeps, voor zo’n vraag was ik al bang De vraag staat nu op een antwoordapparaat, momentje…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi