

Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009
- ID/DS DS 21 Pallas
Bonjour,
Ik ben nieuw op dit forum en ook de kersverse eigenaar van een DS20 H Pallas uit 1974 (uitgebreider voorstellen doe ik een dezer dagen).
Via de zoekfunctie dit item over benzine gevonden, maar ik ben toch een beetje in verwarring. Er zit (nog) geen LPG in mijn DS, dus voorlopig ben ik aangewezen op benzine. De vorige eigenaar heeft er niet veel mee gereden en vertelde mij dat ik er gewoon Euro 95 in kon gooien. Daar blijken de meningen dus over verdeeld.
Ik heb van een aantal oliemaatschappijen de benzinebrandstoffen op een rijtje gezet en zou graag willen weten waar jullie de beste ervaringen mee hebben:
Shell:
- Euro 95
- Vpower (97 RON)
Total:
- Excellium (95 RON)
- Euro 95
- Superplus ongelood 98
- Super 98 met loodvervanger
Texaco:
- Eurosuper (95 RON)
- Euro XL (95 RON)
BP:
- Euro ongelood 95
- Ultimate ongelood 98
Ik woon in Rotterdam, dus deze merken zijn aanwezig. Tango zit hier ook maar heeft alleen maar Euro 95.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s),
Daniel
DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gewoon euro erin. Als je het gevoel hebt dat ze pingelt, kan je altijd nog op superplus of als je altijd plankgas rijdt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens Citroën moet er minimaal 98 octaan in. LPG is nog beter naturlijk…
Citroen!


Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009
- ID/DS DS 21 Pallas
Dus voor de zekerheid:
BP:
- Ultimate ongelood 98
Shell
- Vpower (97 RON)
Total
- Superplus ongelood 98
- Super 98 met loodvervanger
Ik heb overigens begrepen dat Total deze twee brandstoffen maar weinig voert aan de pomp.
En dan natuurlijk LPG inbouwen
DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium
Dit is een lastig onderwerp. ‘Waterman’ en ‘DriverD’ hebben met m.i. de meest waardevolle reacties geplaatst. De huidige in Nederland geleverde benzine is brak, carburateurs zou je moeten kunnen aanpassen. Al begin jaren tachtig flitste een maatje van mij als een zwever kris-kras door Nederland, hij reed op benzine, reed veel, en lette toen al goed op wat hij tankte. Zijn ervaring toen, en hij was niet de enige, was dat ds-sen het beste reden op Shell, er was toen ook al verschil in de kwaliteit van de diverse maatschappijen. Ik reed toen lpg.
Enige maanden geleden, toen de olie- en benzineprijzen kelderden, hebben de benzineleveranciers rare oplossingen bedacht. Ze vreesden financieel niet meer uit te komen en de geruchten gaan dat octaan 95 geen 95 meer was, maar 91. Deze informatie heb ik van een pomphouder. Dus wat is nu 98?
De groene (loodvrije) 95 of 98 heeft het mogelijke nadeel dat ze ‘ver-gumt’. Die ‘gum’ verstoort het benzinesysteem: je filters en je carburateur raken verstopt. Je filters kun je wel vervangen of reinigen (of weglaten), maar in je carburateur lopen gangetjes die verstopt raken en de werking van de carburateur frustreren, zodat de motor niet meer goed af te stellen is.
Wat te doen?
Het zal heus wel voorkomen dat je ds goed op groene 95 loopt, ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat hij kuren gaat vertonen.
Ik denk dat het ‘t verstandigste is rode 98 mlv (met loodvervanger) te tanken, als je er naar speurt kun je vast wel een pomp in je buurt vinden die het levert. Tank in geen geval Shell V-power, daar vinden onze oude motoren niet fijn.
Het kan leerzaam zijn kennis te nemen van de ervaringen van bijvoorbeeld engelse klassiekers, de eigenaren kunnen een boekje opendoen: austin-healy’s zijn erg moeilijk goed lopend te krijgen op de huidige benzines.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Massaal aan t gas dus! Octaan 102 of zo.
Het valt me wel op dat in Frankrijk bijna overal nog 98 te koop is.
Verder viel het me 30 jaar geleden op, toen ik met mijn traction frankrijk onveilig maakte, dat die op de franse benzine beter liep. Dat kan natuurlijk tussen mijn oren gezeten hebben, maar daar staat tegenover dat de vlotter van mijn benzinemeter zonk in de franse benzine en niet in de nederlandse.
Het kan, denk ik, nogal wat schelen in welk land je bent en dat is natuurlijk een vreemde zaak, want het zijn dezelfde maatschappijen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn sm én bmw doen het anders op V-power heel erg goed. Veel beter dan op 95. Met de sm rijd ik nu zo’n 70.000 km op V-power, m’n bmw start en loopt warm op V-power en gaat dan over op gas. Gooi ik daar 95 in dan merk ik zelfs in die 5 km het verschil.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009
- ID/DS DS 21 Pallas
Heeft iemand goede ervaringen met BP Ultimate?
DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, in zo verre, de DS loopt er prima op en voor een ‘special’ benzine relatief goedkoop. (Geldt trouwens ook voor Ultimate diesel). In het verbruik heb ik het verschil nog niet gemerkt. Het is wel de enige ‘special’ waarvan enig nut is aangetoond door TNO. Bij alle andere merken kom je niet verder dan de claims van de klant zelf.
Ik reed hiervoor altijd Super plus van Esso. maar ook die zijn van de RON98 afgestapt. Als je RON98 wil rijden krijg je gewoon steeds minder keus. Heb ook wel eens V-power getankt, ging ook prima. Gewone Euro tank ik eigenlijk nooit, dus daarmee kan ik niet vergelijken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Hi,
heeft het eigenlijk zin om zo’n scheutje loodvervanger bij de benzine te doen af en toe of zitten daar ook weer haken en ogen aan.
Ik gooi er meestal 95 in met om de zoveel tankbeurten een dopje loodvervanger.
grt
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Loodvervanger is in de D-motoren niet nodig. Je vindt geen hardere klepzittingen in een automotor dan
die van de D. Het kan natuurlijk geen kwaad, je hebt wat extra smering…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
FF reactie p0laatsen voor dit onderwerp te actualisere. Frankrijkgangers worden dus afgeraden om in Frankrijk Euro 95 te tanken omdat de kans groot is dat je feitelijk E10 in je tank krijgt. De afdichtingen van het benzinesysteem kunnen hier niet tegen van een DS. Zie ook
deze link van de ANWB.
Groetjes en fijne kilometers toegewenst,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
link werkt niet,
bedoel je dit:
http://www.anwb.nl/auto/rijden/tips-en-advies,/E10-vervangt-Euro-95-in-Frankrijk.html
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Wat een feiten en verschillen allemaal. Ik heb nog het geluk dat ik in de buurt 98 MLV aan de pomp kan tanken. In andere gevallen tank ik 98 en doe er de aangegeven hoeveelheid loodvervanger uit het flesje bij en dan loopt ze bijna net zo rustig als op LPG. Bedankt voor de wijsheden!
C’est une voiture du ministre !






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij hoeven onze dames helemaal geen loodvervangers. Superplus (Ron98), of eventueel euro95, voldoet prima.
Volg je hart, gebruik je hoofd.