Forumleden,
Mijn DS 23ie van 1973 heeft achteruitrijlampen. In de achterste kabelboom kan ik geen draad ontdekken die spanning krijgt bij het in z’n achteruit schakelen (met contacten en lampen aan). Zit deze schakelaar op de versnellingsbak en is hij goed te bereiken.
Gr. Martin






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, op de bak
Goed te bereiken: weet ik niet
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met de aluminium luchttunnel eruit kan je er goed bij.
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee, contact aan. Motor hoeft niet te draaien.
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Klopt als een bus. Schakelaar zit rechts voor op de bak. Schakelaar doorgemeten en hij maakt prima contact. Maar….hij heeft geen spanning. Draad (violet)loopt naar draadbundel. Ik vermoed dat de spanning komt van het relais. Zeker weten doe ik dit niet omdat ik dit niet duidelijk uit het schema kan halen. Meten is weten dus wordt vervolgd.
Gr. Martin












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
moeten wel 2 stekkers op zitten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Inderdaad 2 kabels violet en geel. Deze verdwijnen in de kabelboom. Kabelboom ontdaan van lint en ze verdwijnen richting klokken. Daar vandaan zal wel een kabel naar de achteruitrijlampen gaan maar waar krijgt de schakelaar zijn voeding van? Als ik daar niet achter kan komen kan ik natuurlijk altijd nog een nieuwe voedingskabel trekken maar ik hou het liever origineel.
Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr. Martin








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Martin,
Volgens het e-schema:
de paarse is de voeding, komt van dezelfde bron als de bob-aansluiting op de spanningsregelaar en de zwarte voeding voor de achterruitverwarming, nl de gele draad vanaf het contactslot.
De gele stekker op de schakelaar is een stuk draad naar de achterbundel, andere kant is grijs. In de bundel wordt dat dan weer zwart bij de lampen.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Nltecoko,
Bedankt voor jouw duidelijke uitleg. Ik heb het licht gevonden was een slecht contact. Door de vorige eigenaar zij er nogal wat kabels bijgetrokken d.m.v. blauwe knijpkoppel stukjes (of hoe heten die dingen).Hierdoor wordt alles niet duidelijker.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gr. Martin