Vandaag heb ik de versnellingbak uit een ID van 1968 getild, met een motorkraan want zelfs twee sterke mannen hebben daar een hele klus aan zo voorovergebogen staand. Het is een behoorlijke onderneming en ik heb wel eens leukere klusjes gehad. Ik heb het twee keer eerder gedaan, maar dat is meer dan 35 jaar geleden.
Er moet een nieuwe drukgroep en plaat in en dat doe ik voor een kennis. Als tegenprestatie krijg ik een D Super van 1972 die onwaarschijnlijk gaaf is, maar nog afgebouwd moet worden en daar heb ik zin in. Ik zal daarover een draadje starten met fotoverslagen.
Wat ik me afvraag en dat zullen mensen hier wel weten: de versnellingbak zit tegen de motor gebout met M7 bouten van verschillende lengte, maar aan de beide zijkanten ongeveer achter de remschijf zit een boutje met een ronde kop en twee platte kanten waar een 7 mm steeksleuteltje op past. Waarom heeft met deze boutjes gebruikt?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zijn af-fabriek anti-beun boutjes ... Geintje. Die boutjes gebruikte men op plaatsen waar je met een pijpsleutel van vroeger niet bij kon komen meen ik te hebben begrepen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
hier is een speciaal sleuteltje voor:
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=208&returnId=208&itemId=315
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gewoon te huur bij de club.
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Ik heb deze boutjes er uit gekregen met een m7 steeksleutel , en bij montge vervangen door gewone bouten.
Het speciaal gereedschap is ook eventueel te koop bij citroworld , maarja of zich dat loont moet je zelf beslisen.
Gr Bjorn
Ik heb ze ook los gekregen met een steeksleuteltje 7, maar dat moet wel een kwalitatief goed sleuteltje zijn want ze kunnen aardig vast zitten. Ik herinner me het weer van half jaren 70 toen ik eens een bak van een halfautomaat aan flarden had, rare boutjes.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi, dat je voor dit soort hand- en spandiensten nu toch een mooie harde DS krijgt waar je ook nog aan kan hobbiën!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, vergeet ook vooral het toplager én de keering van de nokkenas niet te vervangen hoor. Kijk ook even naar de handremblokjes, de remschijven en of de voorraadbol nog ok is. Dat zijn de onderdelen waar nu wél makkelijk bij kunt komen! enne, als er een oud model koppeling in zit, de zgn “vingerdrukgroep” vergeet dan niet om na montage de blokkeer-beugeltjes van de drukgroep te verwijderen!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de meer dan goede raad heer Waterman, het druklager is nog in zeer goede staat en het toplagertje ook. Ik ga ook de rubbertjes van de leidingen die nu los zijn vervangen en de o ringetjes van het aansluitblokje op het stuurhuis.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed = goed. Overigens: altijd de plaat EN de drukgroep samen vervangen. Druklager en toplager kun je best hergebruiken als ze écht ok zijn natuurlijk. Met de drukgroep moet je NIET gokken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb je 100% gelijk in en die drukgroep gaat ook retour eigenaar. Ik ga niet al dat werk nog een keer doen omdat ik te zuinig was. Was het nou een oud Opel Kadettje of Ford Escortje, dan kan je zoiets nog wagen want die bak haal je er met één hand en één oog onder vandaan. De DS is een iets andere klus en als ik heel erg eerlijk mag zijn haal ik liever een Jaguar bak er onder weg. Maar dat lukt dan weer niet met één hand en hij is ook met twee handen niet te tillen.
En nu ik het daar toch over heb, de DS bak zit vast met tien boutjes van 7 mm, de Jaguar bak zit vast met zestien bouten van 10 mm met van die rare engelse draad
vergeet dan niet om na montage de blokkeer-beugeltjes van de drukgroep te verwijderen
Wat bedoelje hiermee, Waterman? Ik heb nl. net een ander vingerdrukgroep gemonteerd en niets
soortgelijks tegengekomen….
Rijden als een Godin in Nederland.
Pieter Bas schreef:vergeet dan niet om na montage de blokkeer-beugeltjes van de drukgroep te verwijderen
Wat bedoelje hiermee, Waterman? Ik heb nl. net een ander vingerdrukgroep gemonteerd en niets
soortgelijks tegengekomen….
ben aan t inlezen om de koppeling te vervangen en vraag me ook af welke blokeerbeugeltjes…














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hangt van het bouwjaar en koppelingstype af. Zie ook het wph.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste