De versnellingbak er uit getild.
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juni 2010 12:08 AM

Vandaag heb ik de versnellingbak uit een ID van 1968 getild, met een motorkraan want zelfs twee sterke mannen hebben daar een hele klus aan zo voorovergebogen staand. Het is een behoorlijke onderneming en ik heb wel eens leukere klusjes gehad. Ik heb het twee keer eerder gedaan, maar dat is meer dan 35 jaar geleden.

Er moet een nieuwe drukgroep en plaat in en dat doe ik voor een kennis. Als tegenprestatie krijg ik een D Super van 1972 die onwaarschijnlijk gaaf is, maar nog afgebouwd moet worden en daar heb ik zin in. Ik zal daarover een draadje starten met fotoverslagen.

Wat ik me afvraag en dat zullen mensen hier wel weten: de versnellingbak zit tegen de motor gebout met M7 bouten van verschillende lengte, maar aan de beide zijkanten ongeveer achter de remschijf zit een boutje met een ronde kop en twee platte kanten waar een 7 mm steeksleuteltje op past. Waarom heeft met deze boutjes gebruikt?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2010 12:27 AM
  [ # 1 ]

Dat zijn af-fabriek anti-beun boutjes Smile... Geintje. Die boutjes gebruikte men op plaatsen waar je met een pijpsleutel van vroeger niet bij kon komen meen ik te hebben begrepen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 18 juni 2010 04:15 PM
  [ # 2 ]

hier is een speciaal sleuteltje voor:

http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=208&returnId=208&itemId=315

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 juni 2010 04:25 PM
  [ # 3 ]

Gewoon te huur bij de club.

Citroen!

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 juni 2010 06:01 PM
  [ # 4 ]

Ik heb deze boutjes er uit gekregen met een m7 steeksleutel , en bij montge vervangen door gewone bouten.
Het speciaal gereedschap is ook eventueel te koop bij citroworld , maarja of zich dat loont moet je zelf beslisen.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juni 2010 07:24 PM
  [ # 5 ]

Ik heb ze ook los gekregen met een steeksleuteltje 7, maar dat moet wel een kwalitatief goed sleuteltje zijn want ze kunnen aardig vast zitten. Ik herinner me het weer van half jaren 70 toen ik eens een bak van een halfautomaat aan flarden had, rare boutjes.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2010 08:17 PM
  [ # 6 ]

Mooi, dat je voor dit soort hand- en spandiensten nu toch een mooie harde DS krijgt waar je ook nog aan kan hobbiën!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2010 08:19 PM
  [ # 7 ]

Han, vergeet ook vooral het toplager én de keering van de nokkenas niet te vervangen hoor. Kijk ook even naar de handremblokjes, de remschijven en of de voorraadbol nog ok is. Dat zijn de onderdelen waar nu wél makkelijk bij kunt komen! enne, als er een oud model koppeling in zit, de zgn “vingerdrukgroep” vergeet dan niet om na montage de blokkeer-beugeltjes van de drukgroep te verwijderen!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juni 2010 08:33 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de meer dan goede raad heer Waterman, het druklager is nog in zeer goede staat en het toplagertje ook. Ik ga ook de rubbertjes van de leidingen die nu los zijn vervangen en de o ringetjes van het aansluitblokje op het stuurhuis.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2010 08:38 PM
  [ # 9 ]

Goed = goed. Overigens: altijd de plaat EN de drukgroep samen vervangen. Druklager en toplager kun je best hergebruiken als ze écht ok zijn natuurlijk. Met de drukgroep moet je NIET gokken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juni 2010 09:20 PM
  [ # 10 ]

Heb je 100% gelijk in en die drukgroep gaat ook retour eigenaar. Ik ga niet al dat werk nog een keer doen omdat ik te zuinig was. Was het nou een oud Opel Kadettje of Ford Escortje, dan kan je zoiets nog wagen want die bak haal je er met één hand en één oog onder vandaan. De DS is een iets andere klus en als ik heel erg eerlijk mag zijn haal ik liever een Jaguar bak er onder weg. Maar dat lukt dan weer niet met één hand en hij is ook met twee handen niet te tillen.

En nu ik het daar toch over heb, de DS bak zit vast met tien boutjes van 7 mm, de Jaguar bak zit vast met zestien bouten van 10 mm met van die rare engelse draad

Profiel  
 
Pieter Bas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 03-04-2006

Gepost: 18 juni 2010 10:25 PM
  [ # 11 ]

vergeet dan niet om na montage de blokkeer-beugeltjes van de drukgroep te verwijderen

Wat bedoelje hiermee, Waterman? Ik heb nl. net een ander vingerdrukgroep gemonteerd en niets
soortgelijks tegengekomen….

Rijden als een Godin in Nederland.

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 28 december 2012 08:58 AM
  [ # 12 ]
Pieter Bas schreef:

vergeet dan niet om na montage de blokkeer-beugeltjes van de drukgroep te verwijderen

Wat bedoelje hiermee, Waterman? Ik heb nl. net een ander vingerdrukgroep gemonteerd en niets
soortgelijks tegengekomen….

ben aan t inlezen om de koppeling te vervangen en vraag me ook af welke blokeerbeugeltjes…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 december 2012 09:02 AM
  [ # 13 ]

Hangt van het bouwjaar en koppelingstype af. Zie ook het wph.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook