


Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum, heb me aangemeld onder de naam C-Wawa.
Ik hoop hier nog het een en ander te leren over onze geliefde Citroën’s.
Zelf heb ik een DSuper 5 (DX2 blok) uit 1972. Loopt op benzine, maar voornamelijk op LPG.
Nu vind ik echter dat als de motor koud is (nachtje stilstaan), het veel te lang duurt voordat de motor wil aanslaan. 10 à 15 seconden duurt het meestal.
Soms slaat hij meteen aan, ook meteen weer af en dan duurt het ook weer 10 à 15 seconden voordat hij aanslaat.
Starten gebeurt op benzine.
Weet iemand raad met dit probleem?
Ontsteking (punten, kaarsen, bobijn, enz) is vervangen. Ook de carburator is al eens ultrasoon gereinigd geweest.
Groeten
C-Wawa














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleppen al gesteld? Bij te krappe klepspeling krijg je op LPG ook startproblemen namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Hallo Waterman,
Dank voor je snelle reactie!
Kleppen is al wel even geleden, maar ik mer geen verschil met ervoor.
Starten doe ik overigens op benzine.
Is het aan te raden de klepspeling aan te passen voor rijden op LPG?
C-Wawa














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hoeft de klepspeling niet aan te passen. Gewoon met de motor koud de inlaat op 0,15 en uitlaat op 0,20 stellen. Belangrijk is: iedere 10.000 km opnieuw controleren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mijn 21 IE startte ook bij -12 keurig op LPG. Misschien eens proberen?
Welkom trouwens.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je schrijft dat je start op benzine. Hoe doe je dat? Zet je de schakelaar al rijdend van LPG naar beznine of zet je de atuo rijdend op LPG weg en zet je hem voor het starten over op benzine?
Je zal niet de 1e zijn dat hij ergens valse lucht zuigt. Meestal de pakking onder de carb. en/of tussen inlaatspruitstuk en kop: hij start dan koud moeilijk maar naarmate de motor warmer wordt en de onderdelen uitzetten sluiten deze beter af zodat hij bij warme motor wel goed loopt. Spuit eens wat remmenschijf reiniger o.i.d. op het inlaattraject (nadat de koude motor eenmaal loopt). Gaat het toerental dan omhoog dan weet je wat het probleem is…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.