Waar moet ik aan denken?
Beetje koelvloeistof verbruik en sludgevorming voordat ze op stal ging (vermoeden van lekke koppakking) ,
na een maand of 2 a 3 winterslaap , is oliepeil tot 1cm boven max gerezen , en expansie vaatje koelvloeistof is leeg ,
duidelijk geval van capillaire werking , maar welke pakking , en hoe kan ik dat testen?
Oh ja we hebben het hier over het befaamde 23 blok (als je geen gelazer hebt , een fantastisch blok)
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het oliepijl bij stilstand al stijgt, ga dan maar uit van lekke voetpakkingen of verzakte cilinderbussen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik had al zo een vermoeden , wat doe je aan verzakte bussen ?
Nieuwe set bussen + pakkingen erin ?
Gelijk de krukas lagers maar vervangen
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN
Koppakking bleek op 3 plaatsen lek , en kop was bij vorige pakking wissel niet gevlakt (constateerde motor revisie bedrijf) , nu dus wel. Ff een paar praktische vraagjes , hoe krijg je het onderblok het fijnste schoon.
Verder moet je de pakking nog behandelen ? vroeger deden ze dat met lijnolie. De water pomp/huis oliefilterpakking etc pakking insmeren met zuurvrije vaseline?
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat moet er schoon van je onderblok? Van binnen? Met de tuinslang.
Pakking niet behandelen.
Heb je wel de bussen vastgezet met ringen en bouten? Steken ze nog boven het vlak uit?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het vlak waar de pakking weer opkomt , optisch zijn de bussen evenhoog , als ik met m’n nagel voel ietsie hoger maar nie veel. Ik heb ze direct na verwijdering kop ,licht vast gezet met wat bouten en ringen. water en olie keringen wel invetten met vaseline? Wel es begrepen dat de pakkingen zich dan beter zetten?
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN
Oh ja , de vorige koppesnelactie (2006) hadden ze de kopbouten laten zwemmen in kopervet , ik denk schoonmaken maar…
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hij moet wel iets verhoging hebben. even het WPH checken en met een rij meten.
De waterpomp pakking doe ik licht met vloeibare pakking. Niet die siliconen gunk!
oliekeringen licht met motorolie invetten.
kopbouten moeten schoon zijn en heel licht met dunne olie ingevet. Gaten met een tap opkuisen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
met een rij meten ?
Wat nu als ze te laag zijn?
Eruit trekken en met voetpakking papiertjes ophogen?
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voetpakkingen waren er in verschillende diktes. Of dat na ‘71 nog zo was weet ik niet. De productiemethoden werden tenslotte steeds nauwkeuriger.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja alleen moeten dan de drijfstanglagers los en daar kan je niet bij.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ai , eerst maar es , ff meten ... (het zijn maar tiende van milimeters , hoe doe je dat ?)
Ik heb wel es gehoord dat voetpakking van bovenaf kan , moet je de bussen beetje laten afdraaien?
Als het blok eruit moet , gaat die 23 in de verkoop , ik heb namelijk nog een 21 blokkie staan.
klopt alleen m’n DS23 plaatje niet meer
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja het kan wel maar niet simpel.
Je meet dat met een rij = een rechte lat en met voelermaten eronder schuiven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Top , ga eerst es ff meten , dank voor de info !
Zal idd een hoop gepiel zijn , ik heb zo een totaal pakketje pakkinkjes , voetpakkingen zien er uit als vrij lullige stukkies papier…
LEKKER ROLLEN OP DIE BOLLEN
Als de bussen 5 mm tot ruim 7 mm uitsteken boven het blok is goed, blok met alu kop met kleefpakking inspuiten na ong 1 uur de normale pakking erop kop erop en vastzetten.
Waarom kleefpakking; omdat er in de loop der jaren donkere vlekken in de alu kunnen voorkomen, noem het verwering de kleefpakking zorgt ervoor dat alles goed afsluit.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
5 tot 7 mm???? 0,05 tot 0,07 mm bedoel je!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste