Heeft iemand misschien ervaring met versnellingsbak problemen van de C4GP EB6V Semi automatische versnellingsbak? Mijn C4GP is nu 2.5jaar oud, 80.000km gereden en heeft een oplopende toon vanuit de bak bij gasgeven.
De wiellagers en aslager zijn al gecontroleerd en goed bevonden, komt het probleem hoogstwaarschijnlijk uit de bak.
Info over ervaring met Citroen Importeur of revisiebedrijven zijn welkom….want de garantie is vorig jaar verlopen…
Klinkt bekend; ik heb een C4 Grand Picasso 2.0hdi exclusive (lease, geleverd eind september 2007) die bij 2,5 jaar en 76000 een vergelijkbaar probleem had.
In mijn geval was er tijdens het rijden sprake van een licht zoemend geluid dat in frequentie toenam met de snelheid (dus niet toerental afhankelijk). Ik ben er preventief mee naar de dealer gegaan, die heeft een proefrit gemaakt, stelde vast dat het geluid uit de versnellingsbak kwam, ging verder zoeken en kwam met de terugkoppeling dat er metaalslijpsel in de versnellingsbakolie zat. Flinke slijtage aan een of meerdere onderdelen van de versnellingsbak. Ik kon de auto achterlaten bij de dealer
Aangezien de garantie soort van net voorbij was, heeft de leasemaatschapij aangegeven niet voor de kosten te willen opdraaien. Dit leidde vervolgens tot een coulance afspraak met 50% van de revisiekosten voor Citroen NL en 50% voor de leasemaatschapij.
Vervolgens werden er onderdelen besteld en was het wachten op de onderdelen. Die kwamen in delen binnen waarbij na ca 5 weken de boel nog niet compleet was (missende onderdelen vielen telkens in backorder waardoor een leverdatum weer twee weken naar achteren schoof).
Aangezien door Citroen NL niet aangegeven kon worden wanneer de onderdelen compleet zouden gaan worden heb ik aangegeven dat mijn geduld op was met het verzoek met een andere oplossing te komen. Het probleem is op het bordje van Citroen NL gelegd waarna er gekozen is een volledig nieuwe versnellingsbak te monteren bij gelijke kosten als bij een revisie! Die was na bestellen zo binnen en zo kon ik na 6 weken weer verder rijden
, ze rijdt weer als een zonnetje!
Moraal van het verhaal;
- volgens mij zijn versnellingsbak problemen met EB6V helaas niet uniek,
- ook na 2,5 jaar/76000 km is het niet normaal dat een versnellinsbak versleten is het fair om coulance te vragen.
C4 Gr Picasso - Business - Gris Shark - 2.0hdi // 10-2014 -
Peugeot 5008 - Blue lease executive - zwart - 2.0 hdi // 2011 tm 2014
C4 Gr Picasso - Exclusive - zwart - 2.0 hdi EB6V // 2007 tm 2011

Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
van hetzelfde probleem kan ik meespreken, zelf ook dat geluid gehad, alle lagers in de versnellingsbak vervangen (in garantie), 3 weken auto bij garage, zo’n half jaar later terug geluid, maar minder hard, met garagist (andere dan diegene die de bak verving) meegereden en die beweerde dat er niks verkeerd is met de auto, dat het geluid van de turbo komt (ook al was het niet toerental-afhankelijk maar snelheidsafhankelijk), geluid is er nu nog en uit garantie.
Nu laat ik er niets aan doen, als de boel kapot gaat, vervangen ze maar gelijk heel de bak, wat ze in garantie hadden moeten doen en goedkoper had geweest voor hen volgens verschillende bronnen dan de hele versnellingsbak e.d. uit elkaar te halen en onderdelen te vervangen.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Ik heb dezelfde bak en altijd zonder problemen gereden, sinds korte tijd heb ik het vermoeden dat het schakelen veel trager gaat en dat het lijkt of de koppeling slipt en niet direct oppakt. Met name de overgang in de hogere versnellingen lijkt heel traag te gaan maar ik heb nog geen lijn kunnen ontdekken en nog geen afspraak gemaakt met de dealer
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
@hbeck.
Ik merk dit ook dat deze wat vaker slipt vooral 3-4-5 en zeker als ik handmatig opschakel.
Moet er ook nog met de dealer over bellen maar naar het zich laat aanzien en vaker voorkomend probleem dus.
C4 Grand Picasso 1.6 THP EBV6 Ligne Business
Nocciola achteraf demontabele trekhaak, xenon, leer (sinds 12.2.09 op weg)
Hallo bedankt voor de bruikbare reacties!
Dit is niet het probleem bij mijn versnellingsbak. De Carterolie is nu uitgelezen en er zat ijzervijlsel in, wat duide op de problemen met de lagers. Dit is een bekend probleem binnen Citroen.
Volgende week gaat ie naar binnen voor drie dagen. Ik laat daarna wel even weten wat de uitkomst is en de kosten.
Ik ben ook uitverkoren door Murphy om het gierende geluid uit de versnellingsbak te krijgen. 133000 km is de stand en hij komt uit maart 2007. Het geluid wordt ook steeds irritanter en verandert met de snelheid van de auto. Het valt vooral op omdat de rest van de auto zo stil is. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik heb hier trouwens niet het eindresultaat gehoord van degene die de post begon. Kun je dit alsnog even doen.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Inmiddels een nieuwe drukgroep geplaatst maarre, het probleem van het trage schakelen en het slippen van de koppeling blijft gewoon bestaan. Binnenkort maar weer naar de garage.
Het is een hele fijne auto maar de reparaties zijn niet alleen erg kostbaar maar komen meerdere keren voor. Niet alleen een nieuwe ERG klep (ik denk dat ie zo heet) maar inmiddels dus ook al de 2e drukgroep en zo kan ik nog wel een paar noemen, best wel een dure voor de leasemaatschappij hoewel ik wel een aantal keren coulance heb gehad van Citroen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
hkonin02 schreef:Ik ben ook uitverkoren door Murphy om het gierende geluid uit de versnellingsbak te krijgen. 133000 km is de stand en hij komt uit maart 2007. Het geluid wordt ook steeds irritanter en verandert met de snelheid van de auto. Het valt vooral op omdat de rest van de auto zo stil is. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik heb hier trouwens niet het eindresultaat gehoord van degene die de post begon. Kun je dit alsnog even doen.
De versnellingsbak is eronderuit gehaald. Nieuwe lagers erin en er gaat ook meteen een nieuwe lager in de drukgroep, die was ook niet best meer. Ik ben benieuwd waar citroen deze troep vandaan haalt. Schandalige kwaliteit.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
voorzitter van
Ik denk dat de conclusie van de vorige schrijver een juiste is, schandalige kwaliteit. Je zal deze auto toch prive hebben gekocht. Ook die van mij begon kuren te vertonen bij de 130000 dus misschien een verkoopadvies voor diegene die die stand in bereik hebben.
hbeck schreef:Ik denk dat de conclusie van de vorige schrijver een juiste is, schandalige kwaliteit. Je zal deze auto toch prive hebben gekocht. Ook die van mij begon kuren te vertonen bij de 130000 dus misschien een verkoopadvies voor diegene die die stand in bereik hebben.
juist ja, prive gekocht. Daar gaat mijn spaarloon.
voorzitter van
Heel vervelend, meen ik oprecht. Een lease auto heeft nadelen maar ook voordelen en een van de voordelen is dat je je (iets) minder ergert aan dit soort zaken. Toen ik voor de 2e keer deze problemen kreeg vond mijn dealer het vreemd dat ik de leasemij belde met de mededeling dat ik dit als priverijder niet zou pikken en dat ik het mijn verplichting vond om de leasemij te waarschuwen. Uiteindelijk heeft Citroen alles betaald. Moet er wel bijzeggen dat ik de klacht geuit had voordat de 2 jaar garantie om was en dat mijn dealer na veelvuldige klachten van mij na 27 maanden besloot de reparatie uit te voeren. Vond ik geen fijne gedachte en dat was Citroen Nederland het met me eens
mijn C4GP EB6V van maart 2007 kmstand 116150 krijgt sinds enkele weken dezelfde kuren ttz het zoemend geluid dat toeneemt in frequentie naarmate sneller gereden wordt
door de garagist werd de versnellingsbak of carterolie getest op ijzervijlsel maar geen te zien
het vervangen van de wiellagers gaf geen resultaat
garagist weet het even ook niet
voorlopig wordt er verder mee gereden - wordt vervolgd

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Bij mij was het euvel een trilling in de hogere verzetten. Wanneer je bijv. bij 90 in z’n 6 gas bijgaf, begon de hele aandrijflijn te trillen.
Uiteindelijk hebben ze een druksensor van de koppeling vervangen en het zaakje gereset. Ik heb de wagen vanmmiddag opgehaald, maar volgens mij is het nog niet helemaal wel.
Men dacht eerst ook aan een wiellager of steunlager van de aandrijfas, maar hier werd geen gebrek gevonden.
(april ‘07, 112.000 km.)

Totaal aantal Berichten: 1387
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Mijn collega (NL, in DE woonachtig) is aan het windowshoppen voor een opvolger van zijn Zafira. Automaat is een vereiste ivm medische aard (reden waarom slopel weg moet). Ik heb hem eens op Fransozeng gewezen, waarom niet natuurlijk?
Is deze automaat nu nog bij nieuwe GC4P in gebruik, zo ja in combinatie met welke motoren?
Dit is goed om te weten nl, want dat is een minpunt namelijk in vergelijk met een bijna net zo dure VW Sharan.
versies met EGS ( electronic gearbox system )
Grand C4 Picasso THP 155 EGS Tendance 115/156 B 159
Grand C4 Picasso THP 155 EGS Exclusive 115/156 B 162
Grand C4 Picasso e-HDi 110 EGS Tendance 82/112 B 129
Grand C4 Picasso e-HDi 110 EGS Exclusive 82/112 B 132
Grand C4 Picasso HDi 150 EGS Tendance* 110/150 C 140
Grand C4 Picasso HDi 150 EGS Exclusive* 110/150 C 142
* vanaf maart 2011