Ik heb het forum al afgezocht want er zijn veel soortgelijke problemen als de mijne, toch vind ik niet precies het antwoord. Vandaar dit nieuwe draadje.
gister was mijn wagen eindelijk weer opgebouwd na 2,5 maand. Na een kilometer of 15 hield de wagen er plots helemaal mee op.
Het volgende is nu aan de hand.
Auto start goed en loopt gewoon stationair. Als ik langzaam gas geef houdt de motor gewoon op met lopen.
als ik vlug gas geef dan accelereert de motor om alsnog erna meteen er mee op te houden.
Het volgende heb ik gedaan.
Brandstof toevoer naar carb.gecontroleerd en deze is goed.
123 ontsteking nagelopen en afstelling gecontroleerd.
Bougies nagekeken.
filterje in carb. gecontroleerd en deze was schoon.
Het lijkt wel of de hoofdsproeier verstopt zit of zo maar dit lijkt mij sterk omdat:
A) Het probleem er ineens was zonder voorindicatie
B) Het filtertje in de carb. helemaal schoon is.
Iemand enig idee wat ik nog kan nakijken of controleren?
Groet,
Jeroen.
Ik heb kort geleden iemand gesproken die hetzelfde probleem had.
Na het vervangen van de (siliconen)-bougiekabels door originele ‘Bougicord’-kabels was het probleem over. Het lijkt dat de vonk niet te sterk moet zijn.
Bewuste wagen was ook een ouder type (ik meen me te herinneren een DX-motor) en voorzien van een 123.
Lijkt me niet al te lastig om eens uit te proberen…

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lijkt me toch een benzine probleem : heb je soms de slang uit de benzinetank gehad ?
Andere dop op de vulpijp geplaatst ?
Controleer even het benzineniveau in de carburateur ...
Controleer even of de aanvoerslang op de pomp niet goed past ( valse lucht ) , opbrengst van de pomp controleren , of de wagen eens laten lopen op een fles benzine die je wat hoger hangt !
succes , walter
Meten is weten , gissen is missen
ik heb niets aan het brandstofsysteem gedaan. Geen slang uit de tank en geen andere benzinedop. Opbrengst van de benzinepomp is goed net als het nivo in de carb. De bougie kabels zijn niet zolang geleden vervangen net als de carb. (imitatie) en de benzinepomp.
Jeroen ID19P schreef:.....De bougie kabels zijn niet zolang geleden vervangen net als de carb. (imitatie) en de benzinepomp.
Begrijp ik goed dat je de carburateur door een imitatie carburateur hebt vervangen?
Dan zou ik de oorzaak daar maar zoeken.
Ik heb de carb. vervangen voor de oude (die niet helemaal goed was maar waar wel mee gereden kon worden) en alles doet het weer. zoals Marten al schreef eerst eens de imitatie carb. bekijken. Ik vermoedde al dat de hoofdsproeier het niet deed. Ik heb de sproeier bekeken en en voorzichtig door geblazen maar ik kan geen verstopping ontdekken. Ook omdat het ingaande filtertje helemaal schoon is denk ik dat er iets anders aan de hand is met de hoofdsproeier. Ik hoop wel dat het niet ook met de oude carb. gebeurt. In ieder geval kan ik nu de auto laten keuren, deurpanelen afmaken (zie ander draadje) en de velgen doen (zie nog een ander draadje). Als alles klaar is zal ik foto’s posten want nu de wagen gespoten is ziet íe er geweldig uit.
Uiteindelijk komt alles goed.
Jeroen.

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vlotterhoogte meten volgens het WPHB !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Zal vanavond eens gaan meten.
Heb je die imitatie carb “out of the box” gemonteerd zonder de maten van de sproeiers te checken? Dit had ik ook gedaan er van uitgaan dat alles hetzelfde zou zijn…
ik heb nu alles over gezet van de oude Solex en loopt mijn auto stukken beter! Morgen even naar Bennekom, kan ik mooi even proef rijden!
Mijn oude Solex was echt niet meer bruikbaar zonder revisie, de “gaten” van de klepas zijn flink uit gelubberd…...
Mmmmmmmmmmm, Mijn WPH heeft het alleen over Weber en Zenith. Ik heb een Solex 34 PBIC. Heeft iemand daar toevallig iets over?
alexander schreef:Heb je die imitatie carb “out of the box” gemonteerd zonder de maten van de sproeiers te checken? Dit had ik ook gedaan er van uitgaan dat alles hetzelfde zou zijn…
Ik heb de carb. gewoon gemonteerd en ik moet zeggen: de wagen liep er perfect op… tot afgelopen zondag dan….............
Dat is wel vreemd! Bij mijn imitatie carb waren alle sproeiers verschillend dan die in mijn Solex zaten….
Ik wel wat documentatie, moet ik even zoeken!
Solex 34 PBIC:
Belangrijk: wanneer een pompmembraam beschadigd is moet men de complete acceleratiepomp vernieuwen. Demonteer nooit het membraam.
(vanaf 8-‘64)
verstuiver: 27
hoofdsproeier: 130
luchtsproeier: 190
stationaire luchtsproeier: 130
stationaire benzinesproeier: 50
startcarburateur luchtsproeier: 4
startcarburateur benzinesproeier: 115
vlottergewicht: 5,7 gram
pompsproeier: 50
remluchtbuisje: 19
“50” ingeslagen op handle van startcarburateur
Bron: WPHB juni 1965
Mijn wagen is pre 8-64. Walter stelde voor om de vlotter af te stellen waar ik me wel iets bij voor kan stellen. Iemand die afstelgegevens heeft hiervoor? Op het internet kan ik niets vinden en zoals ik al meldde heeft mijn WPHB deze carb. er ook niet instaan.

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dezelfde vraag heb ik hier gesteld. Ik denk dat Alexander het antwoord weet, indien jij of ik kan doorgeven wel type carburateur erop zit.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
In mijn WPHB (tot ‘64) staat niks over de vlotterhoogte afstellen bij een 34 PBIC. Bij vlotternaald staat het nummertje “2”
Weet niet wat hiermee bedoeld word.