1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Temperatuur op 100 graden met mooi weer en file.
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 17 juni 2010 10:28 PM

Hallo allemaal,

Als ik in de file met dit mooie weer terecht kom dan loopt de temperatuur toch wel een beetje hoog op tot ruim de 100 graden en loopt dan weer terug naar zo’n dikke 85 graden. Nu rijdt ik dan op LPG en vroeg mij af of ik me zorgen moet maken of dat dit wel gebruikelijk is met dit weer en wat ik hier aan kan doen. Onderstaande gerelateerde onderdelen zijn niet verstopt of zijn nog recentelijk vervangen:

-Radiateur (groot model injectie en afzonderlijke expansie)
-Waterpomp (nieuw)
-Thermostaat (nieuw)
-temp.zender in waterpomphuis (nieuw)
-koelvloeistof puur (nieuw)

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 17 juni 2010 10:36 PM
  [ # 1 ]

Mijn DS heeft met deze temperaturen het zelfde ,staat tegen de rode lijn aan.

Ik denk dat het normaal is,als dit niet zo is hoor ik het graag van andere DS rijders.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 juni 2010 11:41 PM
  [ # 2 ]

Het rode gebied is niet een absoluut gebied. Zo goed zullen de meeste van onze dames niet geijkt zijn. Let er vooral op dat de temperatuur niet doorstijgt. Dat de wijzer wat hoger staat dan bij een buitentemperatuur van 10 graden kan natuurlijk best. Hou het goed in de gaten en zo krijg je steeds meer gevoel wat een ‘normale’ stand is onder bepaalde omstandigheden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2010 12:34 AM
  [ # 3 ]

zolang het lampje niet gaat branden is er eigenlijk niets aan de hand.
Hoe weet je trouwens dat de temp oploopt tot ruim 100 graden?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 18 juni 2010 09:10 AM
  [ # 4 ]

Goddess’71, je hebt zo’n beetje alles gedaan wat je moet doen op koelingsgebied.
Ik neem aan dat je ontsteking op tijd staat en je kleppen goed gesteld zijn.

Je zou de volgende ingrepen nog kunnen overwegen:

- bodemplaat verwijderen. Geeft afvoer naar onderen van de hete lucht in het motorcompartiment. Nadeel: snel natte remschijven bij slecht weer.
- rubber flappen in de spatborden bij het stuurhuis verwijderen. Ook daarlangs kan de hete lucht wegstromen. Nadeel: spatwater bij regen.
- Slang aan luchtfilter naar voren aanleggen zodat geen hete lucht maar koele rijwind wordt aangezogen.
- gedurende de zomermaanden je thermostaat verwijderen (doorstroomsnelheid wordt verhoogd)
- elektrische ventilator aanbrengen achter de mechanische ventilator met een handbediende schakelaar.
- “spoilertje” of “luchthapper” aanbrengen onder de auto waar de lucht naar binnen gaat. Ik heb een alu strip gemonteerd die schuin naar voren staat en wat extra rijwind oppakt.

Succes.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 18 juni 2010 12:03 PM
  [ # 5 ]

Als je alles al hebt gedaan om de koeling optimaal te laten zijn, dan heb je dus het maximale bereikt. Van de week hoorde ik nog van een DS Partner-garagist dat de koeling ook vroeger altijd een probleem is geweest. En vermoedelijk weet je niet wat er zoal in je blok aangekoekt zit. Een temp. van 100 in de file op een warme zomerdag is dus niet meteen verontrustend, kan blijkbaar zelfs tot 110 oplopen (koelvloeistof is namelijk geen water). Nadat ik zelf ooit een rood STOP-lampje heb zien branden in mijn DS, heb ik alles gedaan om de koeling optimaal te krijgen, en ik heb bovendien, puur voor mijn geruststelling, een watertemperatuurmeter gemonteerd aan de onderkant van het dashbord (met een voeler in de slang, niet in de waterpomp). Een geijkte meter geeft namelijk de exacte temperatuur aan, en ‘ietsje’ in het rood (bij de standaardmeters) zegt eigenlijk niet zo heel veel. Vorig jaar in de zomer in Frankrijk gereden, en dan kijk ik met enige regelmaat op die meter en weet dat er geen probleem is. Rijdt wél zo prettig. Voor de kosten hoef je het niet te laten (€ 47,-). Is al van alles over geschreven op dit forum.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)

(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 juni 2010 12:10 PM
  [ # 6 ]

Als je blok voor het eerst op LPG loopt komt er nog een héleboel vuil los: eigen ervaring.

Resultaat: volledig verstopte radiateur!

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 juni 2010 12:51 PM
  [ # 7 ]

Koelvloeistoftemperaturen boven 100’C hoeven niet meteen verontrustend te zijn:
Het koelsysteem in de DS is een systeem onder druk, waardoor het kookpunt nog hoger komt te liggen. Bij de modellen voor 1973 had de radiateurdop een overdruk van 280 mbar, daarna 500 mbar.
De motorblokken zijn, na zoveel jaar gebruik, vaak aangekoekt van binnen (ketelsteen e.d.). Bovendien geven de orginele temperatuurmeters geen exacte waarden aan…..

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juni 2010 01:15 PM
  [ # 8 ]

Nou heb ik gisteren toevallig zo’n radiateurtje er uit gesleuteld en ik moet zeggen dat ik ze veel groter gewend ben. Er zijn ook radiateurs met drie rijen, dat betekent 50% meer capaciteit, dat kan de oplossing zijn.

Op het Jaguar forum is iemand die in een oude XJ6 series 1 het motorblok heeft gebouwd van de moderne X300, een blok met veel vermogen en meneer houdt van hard rijden (in Duitsland). De originele radiateur is al minstens twee a drie keer zo groot als die van een DS, maar hij had niettemin koelproblemen en heeft er een aluminium radiateur van een BMW in gebouwd en dat paste heel goed.

Ik heb binnenkort een D Special en ga ook onderzoeken welke moderne radiateur met veel meer capaciteit daar in past want een kokende motor is zeer ongezellig. Bij mijn Jaguar heb ik het koelsysteem ook veranderd, er zit nu een electrische fan (extra) in van een Renault Laguna welke wordt gesuurd met een regelbare thermostaat van een CV unit en ik heb er een expansievat in van een Opel Vectra.

De Jaguar XK heeft een ventilateur met een viscosekoppeling, een fan die naarmate hij meer warmte voelt ook sneller gaat draaien. Maar net als bij de Citroen DS heb je op het moment dat de motor goed heet is en je hem stopt, een hoeveelheid restwarmte in het blok dat wordt afgegeven aan de koelvloeistof. En de waterpomp draait op dat moment niet meer, dus is er nog meer heel weinig stroming via natuurlijke weg.

Op dat moment grijpt bij mij de Renault ventilator in, een flinke fan die de radiateur koelt, waardoor de stroming door het blok weer toeneemt (koud water zakt naar beneden) en het gevaar van koken is verdwenen. Ik heb een paar keer na een snelle rit die motor zien overgeven, een plas KV onder de auto omdat hij alsnog even begon te koken.

Dat probleem moet ook bij de DS oplosbaar zijn.

Over aangekoekt vuil: dat kan veel erger zijn dan je denkt en als je zo’n motor eens uit elkaar haalt schrik je soms van de bergen troep die zich heeft opgehoopt. Ik heb onlangs een motor uit elkaar gehaald waar een onvoorstelbare berg roestige bagger in zat. Met 110 bar water er uit gespoten en de boel is weer brandschoon.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 juni 2010 01:50 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij zijn we TS (en elkaar) een beetje voor niks in de stress aan het helpen.
Met een goede schone/nieuwe radiator en goede doorstroming (waterpomp plus goede thermostaat) moet het blok voldoende koeling hebben. Daarnaast zoals ik ook al eerder heb gepost en DriverD ook: de meters zijn niet geijkt. Bij de 1 in het rood hoeft niet hetzelfde te betekenen als bij de ander in het rood.
Een vervuild blok kan inderdaad slechtere doorstroming geven, maar dat is niet iets wat opeens optreedt, dat is een proces van jaren waarbij geleidelijk kanaaltjes dichtslibben.


Zolang je een hogere temperatuur kan verklaren door de omstandigheden (warm weer, file, bergop, aanhanger) en de lamp gaat niet branden is er niets aan de hand.
Pas als de temp hoger is dan je gewend bent onder vergelijkbare omstandigheden, moet je je zorgen gaan maken. (En uiteraard als de stoplamp aan gaat)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 18 juni 2010 04:25 PM
  [ # 10 ]
Marten schreef:

- gedurende de zomermaanden je thermostaat verwijderen (doorstroomsnelheid wordt verhoogd)

Had ik eerst maar ongemerkt, thermostaat bleek los in de slang.
Let er wel op dat de motor langer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen. Bij mij kwam de motor in de winter nauwelijks op temperatuur. (= wijzertje in midden van witte vlakje)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2010 06:41 PM
  [ # 11 ]

Mijn 21 IE met 2-rijenblok op lpg heeft ook de 23 elektrische ventilator (gaat aan bij 92 graden). In 2003 in de hittegolf in de provence (40+) is op bergachtige wegen in 2 weken die ventilator maar 2 keer aangegaan, met 5 personen en af en toe aanhanger (wijzertje bijna in het rood).
Het moet dus gewoon kunnen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 19 juni 2010 10:33 AM
  [ # 12 ]
Brian schreef:

Volgens mij zijn we TS (en elkaar) een beetje voor niks in de stress aan het helpen…..

Valt wel mee hoor.  Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juni 2010 10:40 AM
  [ # 13 ]
Han S schreef:

Ik heb binnenkort een D Special en ga ook onderzoeken welke moderne radiateur met veel meer capaciteit daar in past want een kokende motor is zeer ongezellig.

Dat is echt totaal onnodig Han! Een frisse 3-rijen radiateur lost het “probleem” direct, voorgoed en helemaal op. Als ie dan NOG steeds heet wordt is het blok zelf inwendig vervuild. Ik heb zelf jarenlang met een Ds 21 injection (5bak) op LPG 1x per maand het traject Amsterdam-Nice gereden, met snelheden tot 190 km/h. Ook in de zomermaanden heb ik NOOIT een kokende motor gehad, gewoon met de originele set-up. Modificeren is ok, maar het moet wel nut hebben. Het koelsysteem van de DS en ID modellen is prima op haar taak berekend, en experimenteren met grotere, moderne radiatoren is zinloos.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 juni 2010 11:22 AM
  [ # 14 ]

Goed plan waterman, een drie rijen wordt het dan.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 29 juni 2010 06:44 PM
  [ # 15 ]
JoF schreef:

Als je alles al hebt gedaan om de koeling optimaal te laten zijn, dan heb je dus het maximale bereikt. Van de week hoorde ik nog van een DS Partner-garagist dat de koeling ook vroeger altijd een probleem is geweest. En vermoedelijk weet je niet wat er zoal in je blok aangekoekt zit. Een temp. van 100 in de file op een warme zomerdag is dus niet meteen verontrustend, kan blijkbaar zelfs tot 110 oplopen (koelvloeistof is namelijk geen water). Nadat ik zelf ooit een rood STOP-lampje heb zien branden in mijn DS, heb ik alles gedaan om de koeling optimaal te krijgen, en ik heb bovendien, puur voor mijn geruststelling, een watertemperatuurmeter gemonteerd aan de onderkant van het dashbord (met een voeler in de slang, niet in de waterpomp). Een geijkte meter geeft namelijk de exacte temperatuur aan, en ‘ietsje’ in het rood (bij de standaardmeters) zegt eigenlijk niet zo heel veel. Vorig jaar in de zomer in Frankrijk gereden, en dan kijk ik met enige regelmaat op die meter en weet dat er geen probleem is. Rijdt wél zo prettig. Voor de kosten hoef je het niet te laten (€ 47,-). Is al van alles over geschreven op dit forum.

Ik heb inderdaad een externe meter onder het handschoenenkastje gemonteerd en aangesloten op een nieuwe zender in het waterpomphuis. Deze geeft eigenlijk tijdens een koele zomer ochtend netjes constant 80 graden aan maar tijdens file en volle zon 100 graden. bij een beetje rijwind zakt deze echter weer snel naar zo’n 90 graden. Ik zal inderdaad zoals iemand al aangeeft de radiateur demonteren en spoelen, dit blok loopt nog niet zo lang op LPG dus wellicht help dit. Vind het altijd leuk om aan de de godin te sleutelen dus dat komt goed music

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook